ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ابهام در تفاهم سازمان تامین اجتماعی و الوپیک

| چهارشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۳ ب.ظ | ۰ نظر

دانیال رمضانی - هفته قبل گزارشی با تیتر «مساله‌ این است؛ مجوز رگولاتوری یا اتحادیه پیک موتوری» منتشر کردیم و در آن به مرور اظهارات مدیر سابق شرکت پست پرداختیم

و وعده‌های برخورد و ساماندهی پیک‌های اینترنتی موتوری که به شکل موازی و با شرایط نامعلوم در حال کار و رقابت با شرکت پست و دو شرکت رسمی و دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند، را مرور کردیم.

سرانجام آن وعده‌ها و پیگیری‌ها مانند موارد متعدد و بلاتکلیف دیگر، نامعلوم ماند و مدیرعامل پست هم برکنار شد. اما **شرکت پست در دوره مدیریت جدید موضع مشخصی درباره رقبای اینترنتی خود اعلام نکرده است تا این ابهام باقی بماند که شرکت‌های علاقه‌مند در حوزه ارایه خدمات پستی باید مجوز خود را با پرداخت میلیاردی حق پروانه از سازمان رگولاتوری بگیرند یا گرفتن مجوز از اتحادیه پیک‌های موتوری نیز برای فعالیت شرکت‌های متقاضی کفایت می‌کند.**

به عبارت دیگر، همچون تاکسی‌های اینترنتی که شهرداری‌ها و سازمان‌های تاکسیرانی از دخالت در عملکرد آنها منع شدند، ظاهرا در خصوص پیک‌های موتوری اینترنتی نیز شرکت پست و سازمان رگولاتوری امکان دخالتی در کار آنها ندارند.

در انتهای گزارش هفته قبل اما خبری به نقل از خبرگزاری‌ها منتشر کردیم که در آن «الوپیک» به‌عنوان یکی از سامانه‌های هوشمند جابه‌جایی مرسولات، در مراسمی با حضور وزرای کار و ارتباطات به‌عنوان پیمانکار توزیع دفترچه‌‌های بیمه سازمان تامین اجتماعی انتخاب شد.

**نظر به اهمیت ماجرا و پاره‌ای از ابهامات همچون چگونگی انتخاب الوپیک، ارزش مالی این پیمانکاری و قانونی بودن یا نبودن توزیع مرسولات دولتی توسط این شرکت، بیشتر پیگیر این ماجرا شدیم.**

 

تفاهم‌نامه‌ای با حضور دو وزیر کابینه

12 تیرماه سال جاری بود که رسانه‌ها از طریق متنی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه یکی از شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرد، از وجود قراردادی میان شرکت بیمیتو (اپلیکیشن فروش اینترنتی بیمه) و شرکت الوپیک (سامانه اینترنتی جابه‌جایی کالا) با سازمان تامین اجتماعی باخبر شدند.

آذری جهرمی که ظاهرا برای بازدید از خدمات فناورانه سازمان تامین اجتماعی به این سازمان رفته بود، همان روز در صفحه خود چنین نوشت: «به اجرای دولت الکترونیک امیدوارتر شدم. امروز در سازمان تامین اجتماعی شاهد اجرای بخش مهمی از خدمات دولت الکترونیکی، مرتبط با موضوع فعالیت‌های این سازمان بودم. نوبت‌دهی الکترونیک، نسخه‌دهی الکترونیک، پرونده الکترونیک سلامت، تامین اجتماعی همراه و خدمات دیگری که کار مردم و خدمات‌دهندگان حوزه سلامت را سهل و ساده و سالم می‌کند. یکی از این خدمات صدور دفترچه بیمه از طریق وب و ارسال سریع آن به محل کار یا زندگی است که نمونه آن برای من از طریق بیمیتو صادر و همان‌جا توسط الوپیک ارسال شد.»

حضور همزمان دو وزیر کابینه دوازدهم یعنی وزاری ارتباطات و وزیر کار در رونمایی از این خدمات و انعکاس آن در صفحه اجتماعی وزیر ارتباطات اما این پیام را می‌داد که قرارداد مذکور باید اهمیت بالایی داشته باشد.

لذا تلاش کردیم تا به جزییات بیشتری درباره این قرارداد دست پیدا کنیم.

 

ثبت اینترنتی تقاضای بیمه انحصاری نیست

محمدحسن زدا، معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی اما در پاسخ به عصر ارتباط در خصوص جزییات این تفاهم‌نامه گفت: ارایه خدمات بیمه‌ای از طریق اپلیکیشن بیمیتو به‌هیچ‌وجه انحصاری نیست. ما 42 میلیون نفر را تحت بیمه داریم و با در نظر گرفتن انواع سلیقه‌ها، تمامی راه‌های ممکن برای ارایه خدمات به اقشار مختلف را در دستور کار داریم.

وی در خصوص نحوه انتخاب بیمیتو و اینکه بابت آن اطلاع‌رسانی یا مزایده و مناقصه خاصی گذاشته شده است، گفت: موضوع به این شکل نیست، اپلیکیشن بیمیتو خدماتی در حوزه ثبت درخواست بیمه پیش‌بینی کرده بود که منطبق با خواست و نیاز ما در سازمان تامین اجتماعی بود، اما این تفاهم‌نامه به‌هیچ‌وجه انحصاری نبوده و هر مجموعه‌ای که قابلیت ارایه این خدمات را داشته باشد می‌تواند همکاری با سازمان تامین اجتماعی را آغاز کند.

زدا ادامه داد: البته مردم نیز می‌توانند از تمامی راه‌های موجود که سازمان برای آنها پیش‌بینی کرده، خدمات بیمه‌ای خود را دریافت کنند و هیچ الزامی به استفاده از این اپلیکیشن نیست.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی در خصوص ارزش مالی این تفاهم‌نامه گفت: هیچ پولی میان سازمان تامین اجتماعی و بیمیتو مبادله نشده و نمی‌شود، ما صرفا دسترسی به خدمات خود را به این اپلیکیشن دادیم.

وی در ادامه گفت: در نظر داشته باشید که سازمان تامین اجتماعی از مدت‌ها قبل در هفت استان اصولا کار حذف دفترچه‌های کاغذی تامین اجتماعی را کلید زده و قرار است صرفا با ارایه یک کد ملی خدمات لازم در مراکز درمانی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی ارایه شود.

وی ادامه داد: ایرادهای این طرح برطرف شده و در آینده نزدیک اصلا دفترچه بیمه‌ای وجود نخواهد داشت.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به نحوه انتخاب الوپیک به‌عنوان شرکت توزیع‌کننده دفترچه‌های بیمه، با تاکید بر اینکه اصولا بحث صدور و توزیع دفترچه‌های کاغذی بیمه به‌زودی به پایان می‌رسد، گفت او معاون بیمه سازمان است، بنابراین در خصوص نحوه همکاری الوپیک با سازمان تامین اجتماعی اطلاعی ندارد.

 

پرسش‌هایی که بی‌پاسخ ماند

اما تلاش عصر ارتباط برای کسب اطلاع از جزییات تفاهم‌نامه‌ای که به گفته وزیر ارتباطات گام مهمی محسوب می‌شده و به همین دلیل شخصا به انعکاس و تبلیغ آن در صفحه اجتماعی خود پرداخته، تا زمان تنظیم این گزارش بی‌نتیجه ماند.

پرسش‌ها و ابهاماتی که ما از سازمان تامین اجتماعی در خصوص نحوه عقد قرارداد با الوپیک داشتیم، به این شرح است:

1. فرایند انتخاب الوپیک به‌عنوان همکار سازمان تامین اجتماعی بر چه اساسی انجام شده؟ مزایده، مناقصه، فراخوان؟

2. مجوز فعالیت الوپیک از کجا اخذ شده و آیا این مجوز مورد تایید سازمان تامین اجتماعی است؟

3. ارزش مالی و ریالی این تفاهم‌نامه در سال چقدر است؟

4. آیا ممنوعیتی از بابت ارسال مرسولات دولتی از طریق بخش خصوصی به منازل مردم وجود ندارد؟

5. و در نهایت اینکه چرا این خدمت به شرکت پست، یا دیگر اپراتورهای خصوصی و دارای مجوز پستی واگذار نشده است؟

هفته‌نامه عصر ارتباط آمادگی خود را برای انعکاس پاسخ‌های لازم از سوی طرف‌های ذی‌نفع در این ماجرا اعلام می‌کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">