ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون بهداشت وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: سیستم پرونده الکترونیک سلامت در شش دانشگاه علوم پزشکی اجرا شد و با ابلاغ وزیر بهداشت، کاغذ از شبکه بهداشتی این دانشگاه‌ها حذف می شود.

علی اکبر سیاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره روند اجرای پروژه پرونده الکترونیک سلامت در شبکه بهداشتی-درمانی کشور توضیح داد: سیستم پرونده الکترونیک سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران و همه مراکز بهداشتی و درمانی وابسته به این دانشگاه به عنوان الگوی کشوری به طور کامل اجرا شد.
وی ادامه داد:‌علاوه بر آن، اجرای سیستم پرونده الکترونیک سلامت در استان‌های قم، خراسان شمالی، فارس، مازندران و زنجان شروع شده و در حال تکمیل شدن است.
معاون وزیر بهداشت گفت: با ابلاغ وزیر بهداشت، دستور حذف کاغذ از شبکه بهداشتی-درمانی دانشگاه‌ها و استان‌هایی که سیستم پرونده الکترونیک سلامت را اجرا می‌کنند، صادر شده است و به تدریج کاغذ از مکاتبات شبکه‌های بهداشتی- درمانی این استان‌ها به طور کامل حذف می‌شود.
پرونده الکترونیک سلامت، سیستمی است که با اجرای آن برای هر فرد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی یک فایل و پرونده الکترونیک با استفاده از کد ملی تشکیل می شود و همه سوابق بیماری و اطلاعات سلامت وی در این سیستم درج می‌شود و امکان دسترسی به اطلاعات و سوابق سلامت افراد در هر نقطه از کشور برای کادر درمانی وجود خواهد داشت.
اجرای پرونده الکترونیک سلامت یکی از آرزوهای دیرینه نظام سلامت کشور است که در ماده 35 قانون برنامه توسعه پنچم نیز بر اجرای آن تاکید شده است، در بند الف این ماده قانونی آمده است: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف ارائه خدمات الکترونیکی سلامت نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه‎های اطلاعاتی مراکز سلامت در هماهنگی با پایگاه ملی مرکز آمار ایران و سازمان ثبت احوال با حفظ حریم خصوصی و محرمانه بودن داده‎ها و با اولویت شروع از برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اقدام می‌کند و همه مراکز سلامت اعم از دولتی و غیردولتی موظف به همکاری در این زمینه هستند.
به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت، قرار است، پروژه پرونده الکترونیک سلامت به تدریج در تمام کشور اجرا شود. اما زمانی برای اجرای کامل کشوری شدن این برنامه اعلام نشده است.
ایجاد پرونده الکترونیک سلامت( اگر کامل شود)، یک تحول بزرگ در نظام سلامت ایران محسوب می‌شود زیرا با اجرای آن امکان دسترسی به سوابق بیماران (البته با رعایت اصول امنیتی) در تمام کشور فراهم می‌شود و به عنوان مثال اگر بیماری در یک حادثه دچار آسیب شود، پرسنل اورژانس بلافاصله می‌توانند با دسترسی به سوابق بیماری و سلامت وی مسیر درمان وی و محدودیت‌های استفاده از دارو و درمان او را مشخص کنند.
در یک برنامه کلان کشوری قرار است، در مرحله اول، خانه‌های بهداشت،مراکز بهداشتی-درمانی و بیمارستانهای دولتی به این سیستم مجهز شوند و برای موفقیت کامل این پروژه باید در یک افق میان مدت تمام مراکز غیر دولتی مرتبط با سلامت اعم از بیمارستان ها،درمانگاه‌ها،‌مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز خدمات تشخیصی و پاراکلینیکی و داروخانه ها نیز به این سیستم بپیوندند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">