ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

استارت‌آپ‌های برج عاج نشین

| يكشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۴۳ ب.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - این روزها و به خصوص هفته گذشته بحث بر سر پلمب دفاتر تاکسی‌یاب‌های موبایلی داغ شد. فارغ از موضوع تکراری کاربردی بودن و سهولت تکنولوژی‌های مبتنی بر اینترنت و البته لزوم ایجاد چارچوب‌های مشخص برای فعالان این عرصه، موضوع این نوشتار جنبه‌ای دیگر از فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی است.

موضوعی که برای نگارنده قابل توجه بود سکوت محض مدیران کسب‌وکارهای نوپا در مواجهه با این‌گونه اخبار است. در شرایطی که مردم و حتی برخی رسانه‌ها به سرعت نسبت به اخبار پیرامون فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی واکنش نشان می‌دهند، اما در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که هیچ صدایی از مدیران این کسب‌وکارها به گوش نمی‌رسد که این امر  نوعی از تکبر، رخوت و احتمالا بی‌تجربگی را در این تازه‌واردهای اقتصادی تداعی می‌کند.

حقیقت این است که در طول فعالیت‌ نه چندان طولانی این کسب‌وکارها در ایران و تبلیغات گسترده آنها برای مجاب کردن مردم به استفاده از خدمات ایشان، به نظر می‌رسد مدیران این کسب‌وکارها از کارکرد روابط عمومی و تاثیر رسانه‌ها بر افکار عمومی و نهادهای قانونی غافل هستند و بسیاری از ایشان حتی از ابتدایی‌ترین و حداقل‌ترین روش تعامل با رسانه‌ها یعنی برگزاری نشست‌های خبری نیز دوری می‌کنند.

این امر یا به دلیل بی‌تجربگی یا همان غافل ماندن از کارکرد و جایگاه رسانه‌ها است و یا این که برخی از این کسب‌وکارها دارای حامیانی هستند که به کل خود را از رسانه‌ها و ارتباط با افکار عمومی و نهادهای مسوول بی‌نیاز می‌پندارند.

متاسفانه در بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا، جوانانی در صدر امور دیده می‌شوند که به "استیوجابزپنداری" دچارند و نمی‌دانند که کسب‌وکارهایی که رشد می‌کنند باید از تمام جهات به بلوغ برسند. به همین جهت و در نبود ساختارهای بلوغ‌یافته، رابطه منسجم و شکل‌یافته‌ای هم با رسانه‌ها برقرار نمی‌شود و در نتیجه ممکن است ابهاماتی برای مسوولان و یا حتی روزنامه‌نگاران ایجاد شود که به دلیل نبود رابطه دوطرفه مشکلاتی را برای خود آنها به وجود خواهد آورد.

فراموش نکنیم شرکت‌های به مراتب قدیمی‌تر و بزرگ‌تر در همین حوزه ICT پس از سال‌ها کار کردن و علیرغم شناخته‌شده بودن، هنوز خود را از ارتباط با رسانه‌ها و برگزاری نشست‌های خبری، دادن اطلاعیه، بیانیه‌ها و واکنش‌های به‌هنگام به نقدها و انتقادات بی‌نیاز نمی‌دانند، اما مدیران برخی کسب‌وکارهای نوپا متاسفانه با بی‌تفاوتی تمام، تصور می‌کنند که در برج عاج نشسته‌اند و خودشان حتی قدمی کوچک برای دفاع از کسب‌وکار خود و برطرف کردن ابهامات برنمی‌دارند.

لذا ایشان باید به تبعیت و الگوگیری از کسب‌وکارهای به مراتب بزرگ‌تر، این مهم را مد نظر داشته باشند که تداوم چنین رویه‌ای و بی‌تفاوتی به محیط پیرامونی کسب و کارشان، می‌تواند تبعات و صدمات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">