ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تقی پور، وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه همه کشورها برای استفاده از فرکانس ها با محدودیت مواجه هستند گفت: شبکه های اینترنتی ما باید ترکیبی از ارتباطات ثابت و موبایلی باشند و نباید تامین پهنای باند بسیار زیاد را فقط منوط به استفاده از فرکانس های بیسیم کرد.
با شیوع کرونا و خانه نشینی بسیاری از اقشار مردم و صاحبان کسب و کارها، تمایل آنها برای استفاده از اینترنت نیز بالاتر رفت، در همین راستا گلایه ها از کندی سرعت اینترنت هم افزایش یافت.

جنجال کندی اینترنت و راه کارهای موجود برای افزایش سرعت و کیفیت آن از زمان های گذشته وجود داشته است اما این باز آذری جهرمی وزیر پر حاشیه دولت که نوک پیکان انتقادات مردم به سمت وی نشانه رفته بود ادعای جدیدی درباره افزایش سرعت اینرتنت مطرح کرد؛ وی مدعی شد که شبکه‌ موبایل به حداکثر میزان ظرفیت نامی خود رسیده است و تنها راه افزایش ظرفیت پهنای باند،اضافه کردن فرکانسی است که در اختیار صداوسیماست.

با این حال تنها چند روز بعد از طرح این ادعا، آذری جهرمی وعده 4 برابر شدن سرعت اینترنت را به کاربران داد و این سوال مطرح شد که آیا اساساً سرعت اینترنت ربطی به فرکانس های تحت اختیار صداو سیما دارد و یا خیر؟

در همین راستا رضا تقی پور انوری، وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین نماینده منتخب مجلس یازدهم در خصوص اظهارات اخیر آذری جهرمی مبنی بر 4 برابر شدن سرعت اینترنت و همچنین ارتباط سرعت اینترنت با فرکانس هایی که در اختیار صدا و سیماست در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اظهار کرد: پس از ظهور برخی فناوری های جدید در حوزه فناوری ارتباطات، می توان با استفاده از همان امکانات قبلی، بهره‌وری های بیشتری داشت به عبارت دیگر با ارتقاء تجهیزات شبکه های قبلی و همچنین فناوری های جدید، می توان به پهنای باند بیشتری دست یافت.

وی با بیان اینکه افزایش سرعت اینترنت از نظر فنی ممکن است یادآوری کرد: اگر تجهیزات جدیدی خریداری شده باشد می توان با همان شبکه های قبلی و زیرساخت های سابق، پهنای باند بیشتری داشت و به این ترتیب سرعت اینترنت را افزایش داد فلذا 4 برابر شدن سرعت اینترنت بااستفاده از تجهیزات به روز توسط اپراتورها امکانپذیر است.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه افزود: فرکانس ها جزء منابع کمیاب بوده و استفاده از آنها برای شرایط معمولی و عادی و یا افزایش سرعت اینترنت، مرسوم نیست؛ به عبارت دیگر راه حل مرسوم افزایش سرعت اینترنت و پهنای باند، تنها ارتباطات موبایلی نیست؛ بررسی شبکه های کشورهای مختلف نشان می‌دهد که این شبکه ها ترکیبی از ارتباطات ثابت بر روی شبکه‌های فیبر نوری و پهنای باند موبایل است که برای پهنای باندهای بسیارزیاد مانند کسب و کارها و ادارات  هیچ کشوری از پهنای باند موبایلی استفاده نمی‌کند و از طریق توسعه ارتباطات ثابت بر مبنای فیبرهای نوری به رفع این نوع نیازهای حجیم می‌پردازند.

تقی‌پور با بیان اینکه محدودیت هایی برای استفاده از تجهیزات بی‌سیم و به تبع آن فرکانس‌های موجود جهت افزایش پهنای باند و سرعت اینترنت وجود دارد، همچنین عنوان کرد: اگر ترکیبی درستی در شبکه داخلی در سه لایه هسته، لبه و دسترسی را تعریف کنیم این مشکل حل خواهد شد، در کشور ما در حال حاضر بیشترین فشار برای افزایش سرعت اینترنت بر روی تجهیزات بی سیم یا همان شبکه های موبایل است و از آنجایی که هزینه نگهداری تجهیزات این شبکه ها بالاتر است، شاهد بیشتر شدن هزینه قیمت تمام شده  و گران‌تر شدن اینترنت برای کاربران هستیم.

وی در ادامه افزود: اگر ترکیب مناسبی بر روی شبکه‌های نوری و همچنین ارتباطات ثابت وجود داشته باشد امکان حفظ فرکانس‌ها برای استفاده های ضروری و در مواردی که هیچ راهی جز استفاده از تجهیزات بی سیم وجود ندارد، هم بیشتر می‌شود؛ چراکه استفاده از فرکانس ها برای شرایط ضروری و حساس است؛ در حقیقت استفاده از فیبر نوری بسیار راحت تر و به صرفه تر از استفاده از تجهیزات بیسیم است که فرکانس های لازم برای آنها جزو منابع کمیاب هستند از همین جهت باید میزان استفاده از فیبرهای نوری افزایش پیدا کند.

 

نباید تامین پهنای باند بسیار زیاد را منوط به استفاده از فرکانس‌های بیسیم

منتخب مردم در مجلس یازدهم همچنین گفت: معمولاً ارتباطات بی سیم فقط برای آخرین سطح(فاصله Last Mile) از دسترسی است؛ از نظر اقتصادی و فنی صحیح نیست که در همه طول مسیر از تجهیزات بیسیم برای تأمین اینترنت استفاده شود. برابر قانون اساسی و ماده 14قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات، مدیریت فرکانس های بخش تجاری در حیطه اختیارات وزارت ارتباطات بوده "اختیارات و وظایف مربوط به آن وزارت مندرج در این قانون شامل محدوده وظایف و اختیارات سازمان صدا و سیما و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نمی‌شود و قوانین و مقررات مربوط به آنان به قوت خود باقی است".

تقی پور با تأکید بر اینکه همه کشورها برای استفاده از فرکانس ها با محدودیت مواجه هستند گفت: شبکه های اینترنتی ما باید ترکیبی از ارتباطات ثابت و موبایلی باشند و نباید تامین پهنای باند بسیار زیاد را فقط منوط به استفاده از فرکانس های بیسیم کرد.

وی ضمن برشمردن برخی از ویژگی‌های شبکه ملی اطلاعات همچنین گفت: بخش اعظمی از شبکه ملی اطلاعات شبکه فیبرهای نوری هستند که علیرغم اینکه پروانه شرکت های ارائه دهنده خدمات فوق سریع مبتنی بر فیبرنوری سال هاست صادر شده اما هنوز کمبودهای زیادی در این زمینه داریم؛ برخی شرکت‌های خدمات ارتباطی و الکترونیکی وجود دارند که سال هاست مجوز فعالیت گرفته اما تا کنون اقدام موثری انجام نداده اند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">