ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مرکز پژوهش‌‏های مجلس شورای اسلامی تعرضات و آسیب‌‏های وارده به حریم خصوصی افراد در فضای سایبر و داده‌‏های الکترونیکی را مورد بررسی کارشناسی قرار داد.

به گزارش ایلنا، به نقل از دفتر اطلاع رسانی مرکز پژوهش‌‏ها, گروه ارتباطات و فناوری‌‏های نوین این مرکز, وضعیت حریم خصوصی در فضای سایبر را با دید آسیب شناسانه بررسی کرده و خاطر نشان کرد؛ حریم خصوصی افراد می‌‏تواند بعضاً‌‏ از سوی مجریان قانون, ارائه دهندگان خدمات شبکه‌‏ای و سایر افراد مورد تعرض قرار گیرد، به همین دلیل با شناسایی به موقع آسیب پذیری‌‏ها و نیز سیاست‌‏گذاری صحیح می‌‏توان حریم داده‌‏های الکترونیکی افراد را از انواع تعرضات و آسیب‌‏ها مصون داشت.

مرکز پژوهش‌‏ها با اشاره این که اطلاعات بسیاری از افراد و داده‌‏های خصوصی آنها طبق مقررات برای پیشگیری از وقوع جرم یا تعقیب مجرمین در اختیار مجریان قانون قرار می‌‏گیرد, متذکر شد؛ اگر ضابطه مشخص برای استفاده از این اطلاعات وجود نداشته باشد, بهترین وسیله برای لطمه زدن به حریم خصوصی افراد ( داده‌‏های الکترونیکی آنها) خواهد بود.

از سوی دیگر ، ارائه دهندگان خدمات شبکه‌‏ای شامل، خدمات نام دامنه (DOMAIN NAME SERVER) , خدمات انتقال, خدمات دسترسی و خدمات میزبانی به اطلاعات بسیاری دسترسی دارند و چون هرگونه تعامل با فضای سایبر از خود سوابقی بر جای می‌‏گذارد, می‌‏تواند گویای واقعیات بسیاری از جمله در مورد امور خصوصی افراد باشد.

بنابراین صاحبان و متصدیان خدمات شبکه‌‏ای به راحتی می‌‏توانند انواع بسیاری از داده‌‏های الکترونیکی خصوصی افراد را در قیاس وسیع در اختیار داشته باشند و به همین دلیل اقدامات این گروه از فعالان زیربنایی فضای سایبر باید تحت شمول قواعد و ضوابط دقیق و لازم الاجرا قرار گیرد تا باب هرگونه سوء استفاده احتمالی از اطلاعات خصوصی بسته شود.

مرکز پژوهش‌‏ها سپس در تشریح نحوه عملکرد سایر فعالان سایبری در دسترسی به اطلاعات حریم خصوصی افراد یادآور شد؛ در جایی که فعالان سایبری راسا مبادرت به دریافت داده‌‏های خصوصی کاربران می‌‏کنند, تهدیدات جدی تری بروز می‌‏کند, حتی اگر برخی از آن اقدامات مشروع باشند. به عنوان مثال, «کوکی‌‏ها» برنامه‌‏هایی هستند که مناسب با نوع برنامه‌‏ریزی خود به محض اتصال کاربر به سایت مربوطه, به سیستم رایانه‌‏ای وی انتقال می‌‏یابند و کلیه اطلاعات راجع به نوع سیستم عامل, برنامه‌‏های کاربردی موجود و همچنین, علایق و مطلوبیت‌‏های فردی کاربر را به سایت مورد نظر منتقل می‌‏کنند و با این که درجاتی از کوکی‌‏ها مجاز شناخته شده‌‏اند و برای ساماندهی حوزه‌‏های سایبری, به ویژه ارائه خدمات شبکه‌‏ای و همچنین داد و ستد و تجارت الکترونیکی مفید ارزیابی می‌‏شوند, اما می‌‏توانند لطمات زیان‌‏باری نیز به حریم داده‌‏های الکترونیکی افراد وارد آورند.

بنابراین چنانچه این‌‏گونه نرم افزارها به گونه‌‏ای برنامه‌‏ریزی شوند که کلیه داده‌‏های خصوصی اشخاص را انتقال دهند یا این که سایت موردنظر داده‌‏های خصوصی دریافتی را به دیگر سایت‌‏ها نیز انتقال دهد, دیگر چیزی به نام داده‌‏های خصوصی, رضایت کاربر و اساسی‌‏تر از همه حریم داده‌‏های الکترونیکی معنا نخواهد داشت.

مرکز پژوهش‌‏ها با ابراز تاسف از این که ورود به حریم خصوصی افراد در فضای سایبر به حد نگران کننده‌‏ای رسیده است, افزود: عده‌‏ای جمع آوری , ذخیره سازی و بهینه سازی داده‌‏های خصوصی کاربران را حرفه خود قرار داده‌‏اند و یا خود از آن‌‏ها جهت اقدامات تعرض آمیز بعدی استفاده می‌‏کنند یا آن‌‏ها را به مرتکبین جرائم سایبری می‌‏فروشند. بارزترین این اقدامت آدرس‌‏های پست الکترونیکی و کلیه داده‌‏های خصوصی راجع به آنها هستند که برای ارسال پیام‌‏های تبلیغاتی ناخواسته الکترونیکی ( که به اختصار اسپم نامیده می شود) مورد استفاده قرار می‌‏گیرد و در همین راستا, برنامه‌‏هایی طراحی شده‌‏اند که به طور خودکار آدرس‌‏های کاربران را از فضای سایبر جمع آوری و یا این که به صورت پیش فرض آن‌‏ها را تولید می‌‏کنند و به مبالغی مانند هر یک میلیون آدرس معادل 50 دلار به فروش می رسانند.

مرکز پژوهش‌‏ها ، در پایان ساماندهی حریم داده‌‏های الکترونیکی در حوزه فعالان عادی را در مقایسه با دو گروه مجریان قانون و ارائه دهندگان خدمات شبکه‌‏ای به مراتب مشکل تر دانست و افزود: در این جا شخصیت‌‏های بسیار متنوع‌‏تری به فعالیت‌‏های گوناگونی مشغول هستند که سیاست‌‏گذاری و برنامه‌‏ریزی برای امور آنها مجاهدتی عظیم می‌‏طلبد و آنچه کار را مشکل‌‏تر می‌‏سازد این است که به جز آنهایی که همانند مجریان قانون و ارائه دهندگان خدمات به شکل رسمی فعالیت می‌‏کنند ( نظیر بانکداران الکترونیکی), بقیه به هیچ گونه محدودیتی مقید نیستند و ابتکار عمل هم در دست آن هاست ، زیرا با مهارت فنی بالا و تجربه ارزشمندی که از تعامل با این فضا به دست آورده‌‏اند, می‌‏توانند هر گونه فعالیت مجاز یا غیرمجازی را طرح ریزی و اجرا کنند.

  • ۸۵/۰۹/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">