ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

۳ هزار نفر از بازرگانان با ارسال نامه به رییس جمهور نوشتند: پنجره واحد تجارت فرامرزی برای حذف اسناد کاغذی در گمرک و الکترونیکی شدن همه فرایندها در انجام تشریفات گمرکی رونمایی شد، اما؛ موانع و مشکلات عملا مانع دستیابی طراحان به اهداف اولیه شده است.

در بخشی از این نامه آمده است: پنجره واحد تجارت فرامرزی برای حذف اسناد کاغذی در گمرک و الکترونیکی شدن همه فرایندها در انجام تشریفات گمرکی رونمایی شد، اما موانع و مشکلات عملا مانع دستیابی طراحان به اهداف اولیه شده است.

برخی از مشکلات به شرح ذیل است:

علی رغم هزینه‎های اولیه ایجاد سامانه، فقدان وجود زیرساخت‎های نرم‎افزاری و خصوصا سخت‎افزاری باعث شده این سامانه مکررا و برای مدت‎‏های طولانی قطع یا با سرعت غیر قابل قبولی در دسترس کاربران اعم از کاربران بخش دولتی و کاربران بخش خصوصی باشد.
ارتقا و به روز رسانی مکرر از یک سو باعث می‎شود سامانه از دسترس کاربران خارج شود و از سوی دیگر فقدان آشنایی کاربران با محیط نرم‏افزاری جدید، خود باعث تاخیر در انجام تشریفات گمرکی شده است.
از دیگر اهداف این طرح پایان تعاملات ناسالم در گمرک عنوان شده است. به نظر می‎رسد سیاست اولیه طراحی این سستم نه بر پایه نیاز به حذف اسناد کاغذی و الکترونیکی شدن فرایندها، بلکه بر اساس نبود اعتماد به بدنه گمرک و مراجعه‏کنندگان شکل گرفته است.

در همین راستا گمرک اقدام به اجرای طرح کارشناس مجازی کرده است. بر اساس این طرح کارشناسان کلیه گمرکات کشور صرف نظر از گمرکی که کالا در آن اظهار شده و بدون در نظر گرفتن موضوع گمرکات تخصصی، بدون روئیت کالا و صرفا با تکیه بر مستندات موجود در سامانه در خصوص اظهارنامه قضاوت می‎کنند. این در شرایطی است که تجربه ثابت کرده پیگیری صاحب کالا یا نماینده قانونی وی در مرحله به مرحله اظهار و ترخیص کالا جهت رفع شبهات و دفاع از اظهار نامه ارایه شده کاملا ضروری است.

با توجه به جمیع مشکلاتی که در بند اول و دوم این نامه ذکر شد، رد و بدل کردن پیام‏ها و پاسخ به سوالات کارشناسان توسط ارباب رجوع بعضا روزها به طول می انجامد و پروسه ترخیص کالا از کمتر از یک هفته در سیستم قدیم به میانگین بیست پنج روز در سامانه جدید افزایش یافته است. این موضوع اغلب باعث بی اعتمادی و در نهایت تنش بین صاحبان کالا و کارگزاران یا ترخیص کاران شده و موجبات نارضایتی عمومی را فراهم آورده است.

لذا امضاکنندگان این نامه به عنوان بخشی از بدنه اقتصادی کشور امیدوارند با سابقه مثبت و درایتی که این دولت در دوسال اخیر جهت باز کردن گره‏های کور مسایل مختلف سیاسی و اقتصادی از خود برجا گذاشته، قدم در راه رفع این معضل و حل این مشکل نیز گذارید.

  • ۹۴/۱۲/۱۶

گمرک آنلاین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">