ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آخرین روز تابستان، توییتر گزارش جدیدی از درخواست دولت‌ها برای دریافت اطلاعات کاربران‌شان را با عنوان «گزارش شفافیت» منتشر کرد.

براساس گزارشی که توییتر منتشر کرده درخواست دولت‌ها برای دریافت اطلاعات کاربران از توییتر در نیمه نخست سال 2016 به نسبت نیمه آخر سال 2015 افزایش 2 درصدی داشته است. برخی معتقدند این میزان افزایش درخواست با توجه به افزایش تعداد کاربران این شبکه اجتماعی، قابل توجه و نگران‌کننده نیست.

در گزارش شفافیت نیمه نخست سال 2016 توییتر، آمریکا بیشترین درخواست را از توییتر برای دریافت اطلاعات کاربران داشته است؛ 2 هزار و 520 درخواست. با توجه به این آمار، آمریکا سهم 44 درصدی از کل درخواست‌های نیمه نخست سال 2016 توییتر را به خود اختصاص داده است. این درخواست‌ها بیشتر از سوی پلیس فدرال آمریکا (FBI) به توییتر ارایه شده است.

طی شش ماه ابتدای سال 2016 دولت‌ها اطلاعات مربوط به 25 حساب کاربری در شبکه اجتماعی Vine و 47 حساب کاربری Periscope را در کنار حسا‌ب‌های کاربری توییتر از کمپانی توییتر درخواست کرده‌اند. این دو شبکه اجتماعی زیرمجموعه توییتر محسوب می‌شوند. همچنین درخواست‌های مربوط به حذف حساب‌های کاربری از توییتر نسبت به دوره قبل 13 درصد افزایش داشته است. این درخواست‌ها بیشتر از سوی کشورهای ترکیه و روسیه بود.

با توجه به درخواست‌هایی که دولت‌ها از توییتر برای دریافت اطلاعات کاربران داشته، توییتر تنها 7 درصد از کاربران را در جریان فشار دولت‌ها برای دریافت اطلاعات آنها قرار داده است.

دولت‌های کانادا 65 درخواست، آمریکا 2520، کلمبیا 20، برزیل 50، نیجریه، قطر و کنیا یک درخواست، اسپانیا 117، فرانسه 572، ایتالیا 58، انگلستان 631، آلمان 111، ترکیه 280، عربستان سعودی 99، هند 139، روسیه 2، استرالیا 34، پاکستان 6، اندونزی 7، ژاپن 732، کره 23، عمارات 19، بحرین 3، کویت 5، اسراییل 3، لبنان 3 درخواست طی شش ماه اول سال 2016 به توییتر ارایه دادند. درخواست‌های ترکیه و آمریکا نسبت به دوره قبل کاهش یافته است اما درخواست‌های ژاپن 67 درصد افزایش داشته است. درخواست بلژیک و آلمان نیز به ترتیب 67 و 61 درصد افزایش داشته است. افزایش درخواست از بلژیک به خاطر حملات تروریستی بود که نیمه نخست سال 2016 اتفاق افتاد.

طی این درخواست‌ها که کل آن به 5 هزار و 676 درخواست می‌رسد، دولت‌ها اطلاعات 13 هزار و 152 کاربر را از توییتر خواسته‌اند. اطلاعات درخواست شده شامل اطلاعات عمومی (آدرس ایمیل، شماره تلفن) و اطلاعات تراکنش ها مانند ارسال و دریافت پیام مستقیم است. دسته دیگر شامل محتوای ارتباطات کاربر مانند محتوای پیام‌ها و غیره است. توییتر در 6 ماهه اول سال 2016، 89 درصد اطلاعات عمومی و تراکنشی و 11 درصد اطلاعات ارتباطی کاربران را فاش کرده است.

از کل درخواست‌های نیمه نخست سال 2016 از توییتر مبنی بر افشای اطلاعات کاربران تعداد هزار و 155 درخواست اضطراری بوده. درخواست‌های اضطراری درخواست‌هایی هستند که در وضعیت‌های بحرانی مانند مرگ و آسیب شدید به فردی درخواست می‌شود.

بر اساس این گزارش نیمه دوم سال 2016 میزان درخواست دولت‌ها از توییتر مبنی بر فاش کردن اطلاعات کاربران 5 هزار و 560 درخواست بوده. توییتر در شش ماهه نخست سال 2016 نیز مانند دوره قبلش بیشترین پاسخ به درخواست‌ها را درباره دولت عربستان و بعد از آن آمریکا داشته است. در عوض به درخواست‌های دولت‌های بحرین، لبنان، پاکستان، قطر و ترکیه پاسخ نداده است.(منبع:فناوران)

  • ۹۵/۰۷/۰۳

توییتر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">