ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

افشاگری از دستکاری محتوا توسط توییتر

| يكشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱، ۰۲:۴۵ ب.ظ | ۰ نظر

اسنادی که اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد که چگونه توئیتر و کارمندان آنها مخفیانه اقدام به ساخت لیست سیاه از اکانت ها، جلوگیری از ترند شدن و دیده شدن یک اکانت و یا موضوعاتی که شخصا تمایل نداشتند، کرده اند.

به گزارش فارس به نقل از نیویورک پست، قسمت دوم «فایل‌های توئیتر» پنجشنبه شب منتشر شد. این اسناد نشان می‌دهد که چگونه این غول رسانه‌های اجتماعی و کارمندان آنها مخفیانه اقدام به ساخت لیست سیاه از اکانت ها، جلوگیری از ترند شدن و دیده شدن یک اکانت و یا موضوعاتی که شخصا تمایل نداشتند، کرده اند.

«باری وایس»، روزنامه‌نگار مستقل آمریکایی، با انتشار رشته توییتی توضیح داد که چگونه توئیتر اینکار را انجام داده است. این نویسنده سابق نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال گفت که لیست‌های سیاه «به صورت مخفیانه» و «بدون اطلاع کاربران» ساخته شده‌اند. 

 او خاطرنشان می کند که این شرکت با توسعه روش هایی برای سرکوب افراد خاص، از ماموریت اصلی خود یعنی قدرت دادن به همه افراد برای ایجاد و به اشتراک گذاری ایده ها و اطلاعات فوری، بدون هیچ مانعی دور شده است. 

به گفته او، توئیتر اکانت دکتر جی باتاچاریا، دکتر دانشگاه استنفورد را که عقیده داشت قرنطینه می تواند برای کودکان مضر باشد بطور مخفیانه علامت گذاری کرده بود تا از ترند شدن آن جلوگیری کند. در نمونه ای دیگر، دن بانجینو مجری و برنامه ساز تلویزیونی راست گرا در لیست جلوگیری از جستجو قرار گرفته بود. مثال دیگر حساب چارلی کرک است که برچسب تبلیغ نشود،‌ خورده بود.

توئیتر بارها بطور عمومی این موضوع که حساب ها را در لیست سیاه قرار می دهد، تکذیب کرده بود. در سال ۲۰۱۸ ویجایا گده، مدیر قوانین حقوقی و اعتماد توئیتر و کیوان بیک پور، مدیر محصولات این شرکت اعلام کردند: ما حساب ها را شادو بن نمیکنیم و اضافه کردند: بطور قطع ما بر مبنای عقاید سیاسی یا باورها افراد را محدود نمیکنیم.

موضوعی که در توئیتر به شادو بن (Shadow Ban) مشهور است، در خود توئیتر به عنوان  «فیلتر دید» (Visibility Filtering or VF) شناخته می شود. فیلتر دید به کنترل و دستکاری توئیتر بر نتایج جستجو ها، میزان دیده شدن توییت ها و حساب ها، ترند شدن توییت ها، هشتگ ها و همینطور حذف هشتگ ها از لیست ترند ها اشاره دارد. همه این اقدامات اما بدون آگاهی کاربران این شبکه اجتماعی انجام می شوند.

 چندین کارمند و مدیر در این شرکت نیز این موضوع را تایید کردند. یکی از کارکنان ارشد این شرکت می گوید: به قابلیت «فیلتر دید» به عنوان ابزاری قوی برای سرکوب و کنترل چیزی که کاربران توئیتر می بینند و می خوانند نگاه کنید. این ابزار بسیار کارایی داشت. 

گروهی که مسئول تصمیم گیری در این باره بودند، تیم پاسخ استراتژیک یا (SRT-GET) نامیده می شوند که روزانه تا ۲۰۰ مورد را بررسی می کردند.

گروه دیگری به نام (SIP-PES) نیز وجود داشت که شامل مدیران ارشد و مدیر عامل توئیتر بود. این گروه جایی قرار داشت که مهمترین تصمیمات درباره حذف و تغییرات تاثیر گذار در سیاست/اجتماع گرفته می شد. تصمیماتی که در سیستم و روند قانونی گزارشات توئیتر ثبت نمی شدند.

 

* واکنش ایلان ماسک

ایلان ماسک، رشته‌توییت وایس را ریتوییت کرد و گفت: «فایل‌های توئیتر، بخش دو!!» همراه با ایموجی های پاپ کورن

او در توییت دیگری نوشت که توئیتر در حال کار روی یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری است که وضعیت واقعی حساب کاربری شخص را نشان می‌دهد، بنابراین به وضوح می‌توان دید که حساب شادوبن شده‌، دلیل و نحوه درخواست تجدیدنظر نیز آمده است.

  • ۰۱/۰۹/۲۰

توییتر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">