ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: تا ۲ سال و نیم پیش اینترنت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه پهن‌باند محسوب می‌شد و بالاتر از آن غیر مجاز بود، اما اکنون تنها در بخش موبایل ۱۵ میلیون مشترک اینترنت وجود دارد.

ابوالحسن فیروزآبادی در مراسم رونمایی تجاری از موتور جستجوگر پارسی‌جو اظهار داشت: متأسفانه در ایران شاهد هستیم که در هر حوزه تعداد کسانی که روی یک موضوع کار می‌کنند، بیش از حد است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: همچنان که در دوره‌ای شرکت‌های مختلفی اقدام به ساخت سوئیچ کردند، اما سوئیچ‌ساز نشدیم، یا در برهه‌ای از زمان چندین شرکت دست به کار ساخت کامپیوتر شدند، اما کامپیوتر ساز نشدیم.

وی گفت: متأسفانه در حوزه‌ فناوری نوین بیشتر شاهد این موضوع هستیم.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه حوزه ICT نیازمند مدل‌های اقتصادی بومی است، گفت: برای مثال ایران در حوزه‌های پتروشیمی، مس و صنایع سنگین کار کرد، اما شاهد رکود وحشتناک برای مثال در بازار فولاد هستیم که اکنون قیمت فولاد در دنیا به زیر قیمت تمام شده رسیده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: اعلام شد که گروه 50 - 60 نفر دانشگاهی روی موتور جستجوی پارسی‌جو کار می‌کنند، اما موتور جستجوی بومی که از ارکان اصلی شبکه ملی اطلاعات است، با یک تیم 50 نفره دانشگاهی جواب نمی‌دهد.

وی با اظهار امیدواری از اینکه راه‌اندازی موتور جستجوگر بومی برخاسته از تجارب گذشته باشد، گفت: به اعتقاد من بهتر بود، پیرو یک مدل اقتصادی ملی کنسرسیومی از متخصصان و فعالان در حوزه موتور جستجوی بومی شکل بگیرد و حمایت دولت و حاکمیت از این کنسرسیوم اعلام شود و تمام امکانات را نیز در اختیارشان قرار دهیم.

فیروزآبادی با بیان اینکه بهتر است فعالان این حوزه با یکدیگر متحد شوند، گفت: باید الگوهای اقتصادی بومی را طراحی کنیم، مدل‌های اقتصادی که بتوانیم خدمات خودمان را خلق و به مردم ارائه کنیم، نه آنهایی که غربی‌ها تعریف کرده‌اند.

به گزارش فارس دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: باید بازار کسب و کار ICT را در کشور بزرگ کنیم، زیرا این بازار قابلیت بزرگ شدن تا 4 برابر را دارد.

وی ادامه داد: تا 2 سال و نیم پیش سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه در ایران پهن‌باند حساب می‌شد و بالاتر از آن غیر مجاز بود، اکنون 15 میلیون مشترک موبایل در ایران وجود دارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی  گفت: شرایطی که پس از برجام به نظر می‌رسد، پیش بیاید فرصت خوبی است و باید برای آن آماده شویم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">