ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اپل: انگلیس به دنبال جاسوسی است

| يكشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۲:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر
تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل هشدار داده که بریتانیا قصد دارد به زور شرکت‌ها را به باز کردن قفل ارتباطات رمزگذاری شده مجبور کند و این امر عواقب وخیمی هم در زمینه امنیت و هم در زمینه حریم خصوصی کاربران دارد.
The Verge- تیم کوک در مصاحبه‌ای با تلگراف اعلام کرد که پیش‌نویس قانون نظارت –که به لایحه قدرت‌های جاسوسی مشهور شده است- کاملا غلط به نظر می‌رسد. وی خطاب به قانونگذاران گفت: اگر شما سیستم رمزگذاری را متوقف یا تضعیف کنید، افرادی که صدمه خواهند دید، افرادی نیستند که کارهای شرورانه و بد از آنها سرمی‌زند. در این صورت فقط افراد خوب صدمه خواهند دید. چون بقیه آنها راه‌های دور زدن را به خوبی بلدند. این لایحه که هفته گذشته در پارلمان بریتانیا توسط ترزا می، وزیر کشور انگلیس مطرح شد، به برخی مسائل نظارت دیجیتالی می‌پردازد. ترزا می در اظهارات روز چهارشنبه‌اش در نشست مجلس عوام انگلیس در ارتباط با لایحه جنجالی گفت: برخی از این لایحه به عنوان قانونی کردن دسترسی به تاریخچه کامل فعالیت کاربران اینترنتی یاد کرده‌اند، اما من شفاف می‌گویم که این برداشت غلط است. 
وی عنوان کرد دستگاه‌های امنیتی تنها به آنچه «اطلاعات اینترنتی کاربران» خوانده می‌شود، دسترسی خواهند داشت. ترزا می این مجموعه اطلاعات را به «قبض تلفن» تشبیه کرد که در آن تنها کلیات تماس‌های صورت گرفته دیده خواهد شد و نه جزییات مکالمات. وزیر کشور انگلیس همچنین مدعی شد که دسترسی به جزییات اطلاعات اینترنتی کاربران در چارچوب شرایطی محدود و در پی اخذ مجوزهای لازم صورت خواهد گرفت. 
براساس لایحه یاد شده، مجوز دسترسی به جزییات اطلاعات کاربران اینترنتی تنها در صورتی امکان‌پذیر است که اولا مصداق تهدید برای امنیت ملی تلقی شود و دوما ضرورت آن از سوی وزیر کشور و مسوول قضایی تایید شود.
وی با این حال گفت که در صورت کسب مجوز امکان دسترسی به اطلاعات حساس و فله‌ای کاربران از طریق شنود، استراق سمع و هک کردن کامپیوتر فراهم خواهد شد. ترزا می همچنین خاطرنشان کرد که با توجه به روزآمد شدن نرم‌افزارهای ارتباطی، این مهم است که اطلاعات اینترنتی کاربران به مدت یک سال ذخیره شود.
می در این باره توضیح داد: این درست نیست که پلیس انگلیس نتواند آدم‌ربایان را به دلیل اینکه آنها از نرم‌افزارهای اینترنتی به جای تلفن استفاده می‌‌کنند، پیدا کند. اما این لایحه به پلیس اجازه خواهد داد که از سرویس‌دهنده‌ها (ISP) که به دستگاه‌های مظنونان سرویس داده‌اند بخواهد که اطلاعات اینترنتی 12 ماهه کاربران را در اختیارشان قرار دهد. شرکت اپل در سال‌های اخیر پس از افشاگری‌های ادوارد اسنودن به یکی از حامیان سرسخت استانداردهای امنیتی تبدیل شده و تلاش کرده با پیاده‌سازی سیستم رمزگذاری از دادن اطلاعات شخصی کاربرانش به دولت آمریکا جلوگیری کند. اخیرا اپل به پلیس آمریکا گفته بود که این شرکت به این راحتی‌ها نمی‌تواند با یک سفارش از سوی دولت، ارتباطات iMessage را در اختیار آنها قرار دهد.
این در حالی است که دولت اوباما پیشنهاد داده بود که اجرایی شدن قوانین نباید شرکت‌ها را به معرفی در پشتی ترغیب کند. یکی از نگرانی‌های تیم کوک که مستقیما خطاب به اوباما اعلام کرد این بود که اگر درهای پشتی در آمریکا معرفی ‌شوند، چین نیز تقاضای دسترسی ساده به اطلاعات ابزارهای اپل را خواهد کرد. حال بریتانیا این تقاضا را از اپل داشته، اما کوک خیلی شفاف اعلام کرد که رمزگذاری قوی به نفع همه است.
وی در این‌باره به تلگراف گفت: برای دفاع از مشتریانی که از محصولات‌ شما استفاده می‌کنند، مجبور به رمزگذاری ارتباطات‌شان هستید. برای قانع شدن می‌توانید نگاهی به اطراف‌تان بیندازید تا موارد رخنه و نفوذ در داده را که هر روز رخ می‌دهد، ببینید. این موارد نه تنها حریم خصوصی را نقض می‌کنند، بلکه با مشکلات و چالش‌های امنیتی همراه هستند. (منبع:فناوران)
  • ۹۴/۰۸/۲۴

اپل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">