ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ایتا: به نیروی پشتیبانی تذکردهنده تذکر دادیم

| چهارشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۰۳ ق.ظ | ۰ نظر

یک منبع آگاه در پیام‌رسان ایتا پیرامون انتقاداتی که برخی کاربران فضای مجازی از روز گذشته دربارۀ ارسال تذکر برای یک کانال به دلیل انتقاد از سرعت اینترنت مطرح می‌کنند به خبرنگار برنا گفت که موضوع بعد از ارسال گزارش مردمی و صرفاً تذکری دوستانه بوده است.
گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا- علی پژوهش؛ از روز گذشته تصویری مربوط به تذکر ادمین گزارشات پیام‌رسان ایرانی ایتا به کانال «اخبار سوریه» در برخی کانال‌های فضای مجازی در حال انتشار است با این ادعا که سکوی ایتا حتی مانع فعالیت کانال‌هایی می‌شود که گفتمانی نزدیک به این سکو دارند اما انتقاداتی نسبت به برخی موضوعات کشور دارند بنابراین فضای مناسبی برای شکل‌گیری یک زیست‌بوم پویا در آن وجود ندارد.

این پیام تذکر 47روز پیش صادر شده است! پیش از هرچیز استفاده از عبارت «تذکر دوستانه» در بالای متن جلب توجه می‌کند اما اینکه برخی کانال‌های مجازی با چه انگیزه‌ای بعد از گذشت چنین مدت زمان زیادی دست به انتشار تصویر مذکور زده‌اند، محل پرسش جدی است؟!

پیام تذکر ایتاالبته برخلاف آنچه برخی کانال‌ها و کاربران فضای مجازی در تلاش برای القاء آن هستند، پیام‌رسان ایرانی ایتا در حال حاضر بیش از سی میلیون نصب فعال فقط در دو مارکت ایرانی دارد که 22 میلیون نفر از آن‌ها کاربر فعال ماهانه هستند. (براساس آمار وزیر ارتباطات در 5 اردیبهشت‌ماه سال جاری)، موضوعی که نشان دهندۀ استقبال مردمی از این پیام‌رسان ایرانی است، دلایل این استقبال در آینده توسط برنا بررسی خواهد شد.

بررسی میدانی خبرنگار فناوری برنا نشان می‌دهد که کانال‌های متعددی در این پیام‌رسان با تعداد مخاطب بالا فعال هستند که روزانه انتقادات خود دربارۀ اشخاص و ارکان مختلف کشور را به اشتراک می‌گذارند و مشکلی هم برای آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

طرح موضوع فوق در میان فعالان فضای مجازی سبب شد تا خبرنگار فناوری برنا طی تماس با یک منبع آگاه در پیام‌رسان ایتا، ابعاد موضوع را جویا شود، وی در گفتگو با برنا عنوان کرد: نکتۀ نخست اینکه کانال مذکور از سمت ایتا مسدود نشده است، موضوع فقط ارسال یک تذکر دوستانه بود که توسط یک نیروی پشتیبانی ارسال شده است، البته ما معتقد هستیم که بهتر بود، در همین حد دوستانه هم تذکری داده نمی‌شد.

وی افزود: ارسال پیام تذکر توسط ادمین ایتا فقط در صورت دریافت گزارش مردمی صورت می‌پذیرد همانطور که گفتم ارسال تذکرهای دوستانه برای کانال‌هایی همچون «اخبار سوریه» که تحلیلی و گفتمانی هستند، جزو سیاست‌های کلی ایتا نیست، شاید گاهی اگر گزارشی از سوی کاربران دریافت شود که کانال طنزی در حال تحقیر توان ملی است، تذکر دوستانه بدهیم اما چنین موضوعی برای فعالینی مانند «اخبار سوریه» صدق نمی‌کند.

این منبع آگاه در خاتمه تصریح کرد: نیروی پشتیبانی ایتا تصور کرده است، ارسال تذکر دوستانه برای این کانال با توجه به دریافت گزارش‌های مردمی مفید به فایده خواهد بود اما تأکید می‌کنم که هیچ کانالی به دلیل انتقاد یا دریافت تذکرهای دوستانه در ایتا مسدود نخواهد شد. 

وی تأکید کرد: همچنین نیروی پشتیبانی مورد اشاره تذکر دریافت کرده است که موارد مشابه اتفاق نیافتد. نیروی ما بعد از دریافت گزارشات مردمی، آن‌ها را با قوانین تطبیق می‌دهد اگر مغایرت وجود داشته باشد، پیام تذکر نسبت به نوع محتوا ارسال می‌کند. گزارشات «خود تحقیری» مردمی معمولا دربارۀ محتوای کانال‌های سرگرمی دریافت می‌شود که پیام‌هایی با مضامین مقایسه ایران و اروپا و تحقیر شرایط ایران جهت ساخت محتوای طنز تولید می‌کنند که همانطور که گفتم، معتقدیم ارسال نشدن آن بهتر بود و تذکرهای لازم هم داده شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">