ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ایران چهارمین کشور گران قیمت اینترنت

| شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر

نادر نینوایی - هشتم شهریور ماه سال 94 بود که وزیر ارتباطات در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های توسعه‌ای همراه‌اول در جمع خبرنگاران مدعی شد: "در حال حاضر قیمت اینترنت ایران از ارزان‌ترین قیمت‌هاست."

وی برای مستندسازی اظهارات خود نیز گفت: "طبق آنچه ITU اعلام کرده اکنون قیمت اینترنت ما یکی از ارزان‌ترین‌هاست، حال در خصوص آفریقا به‌طور دقیق نمی‌دانم اما در سطح اروپا و آسیا این جایگاه حتمی است."

بماند که برخی فعالان و مدیران شرکت‌های خصوصی نظری مغایر با وزیر ارتباطات داشته و قیمت تمام شده اینترنت در ایران را بسیار بالاتر از دنیا می‌دانند، کما این که شاید جزو انگشت‌شمار کشورهایی باشیم که اینترنت را به صورت حجمی هم می‌فروشیم. یعنی همزمان دو محدودیت زمان و حجم به کاربران ایرانی تحمیل می‌شود. اما آیا واقعا ایران به لحاظ قیمت اینترنت در جهان جزو ارزانترین کشورها محسوب می‌شود و آیا کاربر ایرانی به نسبت سرعت و کیفیتی که دریافت می‌کند قیمت اینترنتش به صرفه است؟

خلاصه و در یک کلمه باید گفت "خیر" به هیچ وجه این گونه نیست و ایران ضمن آن که از زمره گرانترین کشورهای جهان برای قیمت اینترنت محسوب می‌شود در زمینه سرعت اینترنت هم وضعیت اسف‌باری دارد.

 

قیمت اینترنت در کشورهای مختلف

‌سایت numbeo.com یکی از چندین ‌سایتی است که برای کسانی که قصد سفر به کشورهای مختلف دارند قیمت‌های مواد خوراکی، حمل و نقل، هتل، تفریحات، موزه‌ها و غیره را بررسی کرده و منتشر می‌کند. این ‌سایت البته قیمت اینرنت را نیز در کشورهای مختلف بررسی کرده است، جالب است بدانید که اگر به لیست قیمت اینترنت در کشورهای مختلف جهان در این ‌سایت سری بزنید مشاهده می‌کنید که ایران در بین تمام کشورهای جهان چهارمین کشور گران‌قیمت در خصوص ارایه اینترنت است.

قیمت اینترنت در کشورهای مختلف متفاوت است برای مثال قیمت استفاده نامحدود از اینترنتADSL   با سرعت 10مگابیت در هر ثانیه برای یک ماه در کشور روسیه که از ارزانترین کشورها در این حوزه است تنها 68/5 دلار یعنی حدود20 هزار تومان  است. در کشور چین قیمت همین میزان اینترنت نامحدود در طول یک ماه 84/16 دلار است و در آمریکا هم که کشور بسیار گران قیمتی در عرصه قیمت اینترنت است این میزان 81/50 دلار برآورد می‌شود. اما در این میان ایران با اینترنت 26/88 دلاری خود در این زمینه بعد از جزایر برمودا، ازبکستان و بولیوی با اقتدار در رتبه چهارم گران‌قیمت‌ترین اینترنت‌های جهان ایستاده است. به این ترتیب اینترنت ایران به لحاظ گرانی رتبه اول منطقه و چهارم جهان را از آن خود کرده است!

 

سرعت پایین اینترنت ایران

اینرنت ایران علاوه بر مشکل گران بودنش اما با مشکلات دیگری از جمله نبود کیفیت، قطعی‌های مکرر و البته پایین بودن آزار دهنده سرعت هم مواجه است.

بر اساس اعلام سایت internetsociety.org که سرعت اینترنت کشورهای مختلف بر اساس متوسط سرعت در هر مگابیت در ثانیه را مشخص کرده است ایران با متوسط سرعت43/4 و متوسط آپلود 68/2 از مجموع 142 کشوری که بررسی شده‌اند بعد از کشور پاپاآ گینه نو در رتبه  صد و پانزدهم سرعت اینترنت در جهان ایستاده است.

برای این که فاصله نجومی ایران با سنگاپور، کشوری که رتبه نخست سرعت اینترنت را دارد، بهتر متوجه شوید کافی است بدانید که متوسط سرعت دانلود در سنگاپور 97مگابیت در ثانیه (یعنی تقریبا 20 برابر ایران) و متوسط آپلود آن 78 مگابیت در ثانیه (یعنی تقریبا 40 برابر ایران)  است.  جالب است که بدانید که قطر که به عنوان یک رقیب منطقه‌ای ما محسوب می‌شود با سرعت دانلود حدود 16 مگابیت در ثانیه در رتبه چهل و پنجم جهان ایستاده است و سرعت اینترنتش به مراتب بهتر از ایران است.

 

جمع‌بندی

خاطرنشان می‌شود با وضعیت سرعت و قیمت اینترنت در ایران، حالا مدتی است که بر طبل تولید محتوای دیجیتالی کوبیده می‌شود که فارغ از نامعلوم بودن سر و ته آن، این پرسش همچنان بی‌پاسخ است که کاربران آیا با این اینترنت، بهای استفاده از آن محتوای دیجیتالی را خواهند پرداخت؟(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">