ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اینترنت قطع شد اما ...

| يكشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۳ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی- وقتی در خانه نشسته ایم و برق از بیرون قطع می شود، غافلگیر می شویم و در تاریکی، چراغ موبایل را روشن کرده، خود را به آشپزخانه رسانده و احتمالا شمعی روشن می کنیم و منتظر وصل مجدد آن می مانیم. اما وقتی قرار است به هر دلیل خودمان فیوز برق خانه را قطع کنیم دیگر غافلگیر نمی شویم! و از قبل چند شمع را روشن می کنیم و منتظر رفع مشکل می مانیم.

اما در مورد ماجرای قطع اینترنت نیز همچون ماجرای سهمیه بندی بنزین، بد عمل شد و همه غافلگیر شدند.
«نمی دانم» تنها پاسخ همه مسوولان از متولی اینترنت کشور یعنی وزارت ارتباطات گرفته تا بقیه مسوولان به سوال «اینترنت چه زمانی متصل می شود» بود.
بعد از مدتی همه قید یافتن پاسخ این پرسش را زدند، اما این به منزله پایان مشکلات نبود.
به جز نیازهای جاری مردم عادی، کسب وکارهای زیادی اعم از دولتی، عمومی و خصوصی با قطع اینترنت به مشکل خوردند. اما مشکل بزرگتر از جایی شروع می شد که این کسب وکارها اصلا نمی دانستند برای رفع مشکل خود باید از چه کسی پاسخ یا کمک بگیرند.
اگرچه وزارت ارتباطات از روز نخست اعلام کرد که نقشی در قطع اینترنت ندارد، اما با توجه به برقراری اینترنت برای برخی از کسب وکارها و اقشار خاص، انتظار می رفت تا با شناسایی مشکلات، همه روزه حداقل یک اطلاعیه از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر می شد و از این طریق، ضمن کاهش نگرانی ها و سرگردانی ها، مسیری برای وصول مشکلات و تلاش برای رایزنی و رفع آنها اعلام می شد. آن هم در شرایطی که کلمه «اینترنت» به پرجست وجوترین کلمه در فضای مجازی کشور، تبدیل شده بود و همه تشنه یافتن اطلاعات بودند.
اتفاقی که البته رخ نداد و ستاد ویژه ای برای پیگیری و شناسایی نواقصی که به نوعی در راستای رفع اشکالات شبکه ملی اطلاعات نیز محسوب می شد، نه از سوی شورای عالی فضای مجازی، نه مرکز ملی فضای مجازی و نه وزارت ارتباطات تشکیل نشد.
این مساله، یعنی وجود یک ستاد هماهنگی و اطلاع رسانی، از آن جهت اهمیت دارد که اگر بنا باشد در آینده و به هر دلیل، چراغ شبکه ملی اطلاعات روشن بماند، کسب وکارها بدانند که مسایل، مشکلات و پیشنهادات خود را از چه طریق و به کدام مرجع ارسال کنند. آن هم در شرایطی که 60 تا 80درصد ترافیک دیتای کشور روی اینترنت مبادله می شود و این یعنی فاصله ما از کاهش حداکثری نیاز به اینترنت همچنان بالاست و باید فکری برای این وضعیت کرد.(منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">