ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اینترنت ملی محک خورد اما ...

| چهارشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۳۱ ق.ظ | ۰ نظر

بعد از به آشوب کشیده شدن اعتراضات نسبت به گرانی بنزین در بعضی شهرهای کشور، اینترنت کاربران ایرانی با اختلال گسترده‌ای مواجه شده است. به گونه‌ای که از بعد‌از‌ظهر روز شنبه تا کنون دسترسی به سایت‌های خارجی میسر نیست و فقط می‌توان به سایت‌های داخلی مراجعه کرد.
دولت ‌ قطعی اینترنت را یک راه‌حل موقت اما مفید برای کنترل ناآرامی‌ها ارزیابی می‌کند. اما نکته اینجاست که قطع شدن اینترنت صرفا در کشور ما به عنوان راه‌حلی برای کنترل آشوب و ناامنی تلقی نمی‌شود. در این زمینه می‌توان اعتراضات دانشجویی انگلیس در سال 2011 را مثال زد که در آن ایام، دولت انگلستان دست به قطعی موقت اینترنت زد. یا به طور مثال، دولت ترکیه نیز در زمان اعتراضات میدان تقسیم استانبول در سال 2013 ناچار شد محدودیت‌هایی را بر اینترنت وضع کند. همچنین در مصر، عراق و بسیاری از کشورهای دیگر نیز از قطع کردن اینترنت به عنوان راه‌حلی موقت برای کنترل ناآرامی‌ها استفاده شده است.
اما قطعی اینترنت، آسیب‌هایی را نیز برای کشورمان در پی داشته است. در این زمینه می‌توان از خسارت مالی 740 میلیون دلاری یاد کرد که به اعتقاد سایت Netblocks در چند روز گذشته به دلیل دسترسی نداشتن کاربران ایرانی به اینترنت بین‌المللی به کشورمان تحمیل شده است. همچنین بسیاری از مردم به‌خصوص گردانندگان کسب‌وکارهای مجازی از اینترنت به عنوان یکی از نیازهای روزمره خود استفاده می‌کنند. نیازی که دسترسی نداشتن به آن همچون قطعی آب و برق می‌توان زندگی عادی این دسته از مردم را مختل کند.
از سویی دیگر با قطعی اینترنت بین‌المللی، اینترنت داخلی و شبکه ملی اطلاعات در آزمونی ناخواسته و ناگهانی قرار گرفت. در این شرایط بسیاری از کسب‌وکارهای وابسته به شبکه‌های اجتماعی با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند، زیرا در روزهای اخیر بسیاری از سایت‌های ایرانی که اطلاعاتشان روی سرورهای خارجی قرار داشت، نتوانسته‌اند به کاربران داخلی خدمات خود را ارائه کنند. جالب‌تر آن که در 5 روز گذشته، بسیاری از سرویس‌های اینترنتی دولتی مثل تامین اجتماعی یا هواشناسی نتوانستد به مردم خدمات ارائه کنند.
همچنین قطعی اینترنت جهانی در روزهای اخیر ضعف‌های متعدد اینترنت داخلی را به طور واضحی آشکار کرد. از جمله این که مشخص شد شبکه ملی اطلاعات ما تا چه میزان در زمینه موتورهای جست‌وجوی داخلی، ایمیل‌های ایرانی و پیام‌رسان‌های ملی ضعف دارد؛ چراکه هیچ‌کدام از این ابزارهای اینترنتی در این روزها نتوانستند آن‌طور که باید و شاید پاسخگوی نیاز کابران داخلی باشند.
با این حال، در این شرایط بسیاری از پلتفورم‌های ایرانی در این روزها توانستند در بستر اینترنت ملی به فعالیت خود ادامه دهند. به طور مثال تراکنش‌های بانکی و نرم‌افزارهای مالی در روزهای اخیر با اختلال بسیار اندکی مواجه شدند و توانستند از آزمون قطعی اینترنت جهانی سربلند بیرون آیند. همچنین در این روزها مشکل خاصی در بیشتر سایت‌های خرید و فروش داخلی، کتاب‌خوان‌های داخلی و سایت‌های نمایش فیلم و سریال اینترنتی ایجاد نشد، زیرا همه این سایت‌ها اطلاعات خود را روی سرورهای ایرانی قرار داده‌اند. ضمن این که تاکسی‌های اینترنتی، نرم‌افزارهای سفارش غذا و سامانه‌های فروش بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما نیز به لطف وصل بودن به شبکه ملی اطلاعات در روزهای گذشته دچار اختلال نشدند.  همچنین رسانه‌های رسمی و سایت‌های خبری داخلی نیز در این روزها بدون مشکل به ارائه خدمات به مخاطبان خود پرداختند. با این حال، باید گفت سرورهای داخلی ظرفیت پوشش محدودی دارند و ادامه این روند در صورت تقویت نشدن این سرورها می‌تواند سبب کندی و اختلال اینترنت ملی در روزهای آینده شود. (منبع:جام جم)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">