ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در اتفاقی نادر، یک نمایشگاه سالانه (نمایشگاه رسانه های دیجیتال)، برای دومین بار در سال جاری به فاصله تنها 6 ماه مجددا برگزار می شود.
فناوران- مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد رویه ای عجیب در برگزاری نمایشگاه دارد. این مرکز سال گذشته نتوانست نمایشگاه رسانه های دیجیتال را برگزار کند، اما امسال نمایشگاه رسانه های دیجیتال قرار است دوبار برگزار شود.
این در حالی است که به دلیل شکست برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال به شکل خصوصی، شورای سیاست گذاری نمایشگاه سال گذشته تصمیم گرفت این نمایشگاه از این پس در کنار نمایشگاه کتاب برگزار شود. به همین دلیل به جای برگزاری سومین دوره نمایشگاه رسانه های دیجیتال به صورت خصوصی، دوباره این نمایشگاه شکل دولتی گرفت و امسال در کنار نمایشگاه کتاب با عنوان نهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال برپا شد.
مرتضی موسویان، رییس مرکز رسانه های دیجیتال پیشتر در این باره به فناوران گفته بود: ما نظر آقای وزیر ارشاد (علی جنتی) را گرفتیم و شورای سیاست گذاری هم تشکیل شد و تصمیم بر این شد این نمایشگاه کنار نمایشگاه کتاب برگزار شود. البته این پیشنهاد وجود داشت که هم زمان با الکامپ یا تلکام هم برگزار کنیم اما هر طور حساب کردیم دیدیم جنس نمایشگاه رسانه های دیجیتال به نمایشگاه کتاب نزدیک تر است. به علاوه هیچ نمایشگاه دیگری مخاطب نمایشگاه کتاب را ندارد.
وی افزوده بود: پس از آنکه شش دوره نمایشگاه رسانه های دیجیتال برگزار شد، 2 دوره نمایشگاه را آقای طلایی برگزار کرد. مرکز رسانه های دیجیتال  دیگر چیزی به اسم ITDMEX ندارد و خودش نمایشگاه رسانه های دیجیتال برگزار می کند و با دوره امسال، نمایشگاه 9 دوره برگزار شده است. البته چه بخش خصوصی و چه بخش دولتی اگر بخواهد نمایشگاهی در این حوزه برگزار کند، ما مجوز می دهیم و منعی نداریم اما فقط در کنار نمایشگاه رسانه های دیجیتال خواهیم بود که جنب نمایشگاه کتاب برگزار می شود.
با وجود تصمیم شورای سیاست گذاری و برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال در سال جاری، مرکز رسانه های دیجیتال تصمیم گرفته است دهمین دوره نمایشگاه را هم همین امسال در مصلی برگزار کند.
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد درباره برپایی دهمین دوره نمایشگاه گفت: این نمایشگاه از ۳ تا ۷ آبان در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می شود.
موسویان با بیان نشستی که چندی پیش با حضور ناشران حوزه نشر دیجیتال در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال برگزار شده است، گفت: قرار بود این نمایشگاه در آذر ماه برگزار شود، اما با توجه به لغو برگزاری یکی از نمایشگاه هایی که در تقویم مصلی ثبت شده بود، زمان آن نمایشگاه از سوی مصلی به ما داده شد.
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در ادامه با بیان فراز و فرودهای این نمایشگاه در دوره های مختلف گفت: ما نمایشگاه های هفتم و هشتم را با کمک بخش خصوصی و نمایشگاه نهم را هم در کنار نمایشگاه امسال کتاب تهران برگزار کردیم، اما نمایشگاه دهم به صورت مستقل و البته باز هم با کمک بخش خصوصی برگزار می شود.
موسویان درباره بخش های ۹ گانه دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال گفت: در بخش نشر دیجیتال، رسانه های «برحامل» که روی DVD عرضه می شوند، حضور دارند. در بخش پایگاه های اینترنتی، آن دسته از پایگاه هایی که دارای نشان «اعتماد فرهنگی» هستند، مشارکت داده می شوند. خوشبختانه در ۵ ماهی که از آغاز اعطای این نشان ها می گذرد، ۳ هزار پایگاه اینترنتی آن را دریافت کرده اند.
وی افزود: در بخش رسانه های همراه هوشمند هم شاهد حضور فروشگاه های الکترونیکی وApp Storeها هستیم که تعداد فروشگاه هایی که تاکنون به ثبت رسیده اند، به ۱۲ مورد رسیده و همگی هم برای ارایه آخرین دستاوردهای شان در نمایشگاه امسال، اعلام آمادگی کردند. در بخش فناوری هنرهای دیجیتال، بخش خصوصی فعال خواهد بود و نمایندگان آنها اعلام کردند که آخرین دستاوردهای شان را در زمینه هنرهای دیجیتال در نمایشگاه امسال عرضه می کنند.
موسویان با اعلام آغاز ثبت نام از ناشران دیجیتال برای گرفتن غرفه در دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال از دوازده مهر ماه، درباره بن های الکترونیکی تخفیف و احتمال عرضه مجدد آنها در نمایشگاه دوره دهم گفت: ما در این خصوص درخواستی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داده ایم که درحال حاضر منتظر جواب هستیم. با این حال در دوره قبل که بن های الکترونیکی تخفیف به مردم اختصاص یافته بود، ناشران دیجیتال و همچنین مردم از خرید و فروش محصولات عرضه شده در این نمایشگاه راضی بودند. وی افزود: کسب و کار ناشران دیجیتال در سال ۹۲، سیر نزولی به خودش گرفت که این روند در سال ۹۳ هم تداوم یافت، اما در سال ۹۴ یک ثبات نسبی به بازار این حوزه بازگشت و در پایان نمایشگاه نهم ناشران اعلام کردند که از کسب و کار دیجیتال خود در این سال راضی بوده اند.
 رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در ادامه از برگزاری ۱۲ نمایشگاه استانی رسانه های دیجیتال در مراکز استانی تا پایان سال ۹۵ خبر داد و درباره هزینه های نمایشگاه امسال هم گفت: هزینه های دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال حتی  قابل مقایسه با ششمین دوره آن نیست و بسیار کمتر از آن است. با این حال چنانچه شرکت های حاضر در نمایشگاه نتوانند هزینه های شان را تامین کنند، ما بودجه ای برای جبران این هزینه ها در نظر گرفته ایم که به صورت کمک به آنها داده می شود.
وی درباره روند رو به رشد «رسانه های برخط» گفت: به نظر می رسد که طی چهار سال آینده «رسانه های برحامل» جای خود را به «رسانه های برخط» بدهند. فعالان عرصه رسانه های برحامل در حالی شاهد کاهش درآمد هستند که فعالان رسانه های برخط  در چند سال اخیر درآمد زایی داشته اند. برای افزایش رغبت ناشران برحامل مرکز آیین نامه ای را برای تسهیل تغییر رویکرد این ناشران به فعالیت در حوزه رسانه های برخط تدوین و ابلاغ کرده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">