ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بررسی مشکلات گمرکی بازرگانان حوزه ICT

| چهارشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۰۲:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

کمیسیون فناوری اطلاعات ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی ایران با همکاری کمیسیون حمل و نقل  و لجستیک و گمرک و معاونت فنی و خدمات بازرگانی نشستی برای بررسی قوانین و مقررات واردات و صادرات ICT  با حضور مسوولان و متولیان حوزه برگزار کردند.

در این نشست که بر اساس مسئولیت کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه­ی اتاق ایران در راستای پایش مستمر فضای کسب و کار حوزه­ی ICT برگزار شد، نمایندگان مرکز پژوهش­های مجلس، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان تشکل­های فعال حوزه ی فاوا و نماینده­ی بانک­های متولی این حوزه حضور داشتند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون ICT اتاق بازرگانی ایران، در این نشست محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران، مظفر علیخانی معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران، مهدی پور معاون دفتر توسعه خدمات سازمان تجارت، خداکرم اسکندری مدیر کل ارزش و تعرفه گمرک، علی اکبر شامانی مدیرکل دفتر صادرات گمرک و جمعی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران حضور داشتند.

محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران در این جلسه با ذکر این که  حوزه ICT  می‌تواند به عنوان موتور محرکه اقتصاد عمل کند گفت: توسعه فناوری در دنیا با رشد سریعی روبه­رو است و ما باید قوانین کلی کشور را برای تسهیل فعالیت‌ها در حوزه ICT  فعال کنیم. وی افزود: ما به عنوان مشاور این حوزه سعی داریم کمک کنیم که فعالان حوزه ICT  با مشکلات فعلی درگیر نباشند و امیدواریم که با همکاری گمرک، وزارتخانه های متولی، مرکز پژوهش­های مجلس و سازمان توسعه تجارت موانع حوزه صادرات را مرتفع کنیم.

مظفر علیخانی معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران نیز در این جلسه با پرداختن به اهمیت وزارت اقتصاد این وزارتخانه یک وزارتخانه فرابخشی دانست و گمرک را یکی از زیرمجموعه­های مهم آن قلمداد کرد که باتوجه به حضور مسوولان آن در اتاق می­توان امیدوار بود که مشکلات بخش خصوصی راحت­تر مطرح شده وفعالان حوزه ارتباط بهتری با مسوولان برای حل مسایل گمرکی خود داشته باشند.

وی در خصوص مشکل کارت­های بازرگانی اجاره­ای و یکبار مصرف که با انتقاد مسوولان گمرک و یکی از فعالان خصوصی روبه­رو شده نیز ضمن رد این شیوه گفت: واقعیت این است که نحوه فعالیت سازمان­های مختلف و ناهماهنگی­ها و نامساعد بودن فضا باعث شده که برخی به این شیوه روی آورند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که بهترین راه حل این مشکل و مشکلات دیگر در حوزه گمرکی برگزاری همین نشست­ها و جلسات دانست و دستاورد این نشست­ها را بزرگ قلمداد کرد.

در این جلسه اسکندری مدیر کل ارزش و تعرفه گمرک پس از استماع نظرات فعالان بخش خصوصی و آگاهی از مشکلات آنها گفت: اولین قدم ما در دولت یازدهم این بود که تشکل ها را در ارزش گذاری همگام با گمرک ایران کنیم.

وی ادامه داد: در سامانه گمرکی 300هزار رکورد ثبت و ارزش گذاری شده است که با توجه به این تعداد بالای رکوردها طبیعی است که امکان بروز خطا نیز وجود دارد اما ما آماده هستیم هر مشکلی که وجود داشته باشد و فعالان حوزه ICT  به ما اطلاع دهند را بررسی و اصلاح کنیم.

اسکندری ادامه داد: ما این آمادگی را داریم که تشکل­ها با ما در ارتباط باشند و برای اصلاح مشکلات ارزش‌گذاری به ما نامه بزنند. همچنین در بحث موانع غیر تعرفه­ای، تشکل­ها تا آبان ماه می­توانند در زمینه مشکلات قاچاق به ما اطلاع رسانی کنند واگر لازم باشد 9درصد مالیات بر ارزش افزوده برای آنها حذف می­شود.

وی افزود: شاید برای کالاهایی که ریسک قاچاق بالایی دارند این مالیات حذف شود که البته اتاق بازرگانی می­بایست پیشنهاد مربوطه را به ما در این زمینه ارائه دهد.

اسکندری در خصوص بحث کم اظهاری نیز گفت: در بحث کم اظهاری روند خوبی در گمرکات جریان دارد و گرچه تا پیش از این به صورت سلیقه ای عمل می شده اما هم اکنون در سامانه جامع گمرک امکان ویرایش وجود دارد پس اگر لازم باشد مواردی تغییر کند در صورتی که به ما اعلام کنند این مکان مهیا است.

اسکندری خاطرنشان کرد: اگر تشکل ها به همراه فهرست قیمت‌ها وزن کالا را هم به گمرک اعلام کنند، جلوی بروز بسیاری از اشتباهات گرفته می شود. همچنین بر اساس آنچه که در دست انجام است در آینده برای ترخیص کالا نیازی به حضور وارد کننده نیست بلکه گمرک با استناد به پیش اظهاریه واردکننده کار ترخیص را انجام خواهد داد.

اسکندری در پایان در پاسخ به مشکلی که یکی از فعالان حوزه ICTمطرح کرده بود گفت: در زمینه واردات کالاهای جانبی کامپیوتر مانند ماوس،  اگر در زمینه ارزش­گذاری و اظهارنامه کامل کالا و برند کالا دقیق شفاف و صحیح عمل شود، در نتیجه قیمت­گذاری دقیق­تری هم صورت می­گیرد.

اسماعیلی معاون مرکز واردات گمرک ایران نیز در این نشست به ارایه دیدگاه‌های خود پرداخت و گفت:  سال گذشته ما 500 واحد تولیدی داشتیم که در مسیر سبز تعریف شدند. بر این اساس اگر اتحادیه یا واحد تولیدی یا اتاق بازرگانی ایران تقاضای خود را به مرکز گمرکات اظهار کنند و شواهدی ارایه دهند که در مسیر سبز هستند می­توانند از تسهیلات واحد های تولیدی استفاده کنند. این مسیر سبز در واقع در حکم چک سفید امضایی است که در اختیار تولید کننده واقعی قرار داده می شود.

اسماعیلی همچنین متوسط زمان ترخیص نوت­بوک در مرکز گمرکات کشور را 7 روز اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: اگر می‌بینید کالایی در مدت زمان طولانی­تر از سه روز ترخیص  می شود می بایست به مدیر کارشناس مربوطه در گمرک مراجعه کرده، مشکلات خود را از این طریق پیگیری کنید. وی افزود: مشکلات ترخیص کالاهای ICTدر بندرلنگه نیز به زودی حل شده و بندر دیگری برای این کار اختصاص خواهد یافت.

در این جلسه عبدالرضا نوروزی نائب رئیس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتحادیه لوح فشرده هم به ارائه دیدگاه­های خود پرداخته و گفت: تولید­کنندگان لوح فشرده در بخش قطعات یدکی با مشکل گمرکی روبه­رو هستند. در گذشته ما از طریق پست DHL قطعات کوچکی که برای لوازم یدکی ابزار تولید مان لازم بود را دریافت می­کردیم اما الان یک قطعه کوچک  ۲ تا ۳ ماه زمان می‌برد که به دستمان برسد و همبن باعث می شود عملاً خط تولید متوقف شود. از سوی دیگر همین توقف تولید طبیعتاً باعث افزایش قاچاق کالا نیز خواهد شد.

نوروزی ادامه داد: در گذشته ما کالاها را دپو می کردیم اما حالا این مکان هم همچون گذشته میسر نیست و لذا خواستار توجه مسئولان گمرک به این مشکل هستیم.

مسعود شنتیایی رئیس اتحادیه سخت افزار و سیستم­های امنیتی نیز در این جلسه به صحبت پرداخت و گفت: اگر ما بازگشته و به واحدهای تجاری رجوع کنیم و پای صحبت واردکنندگان مجاز بنشینیم  می بینیم علی رغم تلاش‌های صورت گرفته برای روان سازی امور  همچنان شرایط مطلوب نیست.  در واقع به دلیل ایستگاه­های مختلف و متفاوتی که شکل گرفته و ناهماهنگی  بین بخش­های مختلف به خواسته های خود در عمل­ نرسیده­ایم.

وی افزود: به صورت عملی می­بینیم که در سه روز اجناس در گمرک ترخیص نمی­شوند که علت ممکن است کمبود مدارک، مساله استاندارد و ناهماهنگی­هایی باشد که بین دستگاه­ها وجود دارد و باعث می شود که اجناس وارد کننده در گمرک بماند. توقف کار به دلیل بوروکراسی و عدم هماهنگی­ها باعث شده هزینه­هایی که می­بایست بابت انبارداری به شرکت­های خارجی داده شود گاه از خود جنس بیشتر شود و همین قیمت تمام شده کالا را افزایش داده و نارضایتی مصرف کننده را در پی دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مشکل کنترل قاچاق تولیدکنندگان ما را هم دچار مشکل کرده و کنترل­های بین راه و استعلام های مختلف از سازمان‌های مختلف نیز  گاه بین ۳۰ تا ۴۵ روز طول می کشد.

در این جلسه آقایی دبیرکل مجمع عالی واردات نیزگفت: شرایطی که ما شاهد آن هستیم این نگرانی را ایجاد می­کند که واردات قاچاق نسبت به ورود قانونی کالا افزایش پیدا کند. مشکل کالاهای حوزه آی­تی به نظرم وجود تعرفه های نامناسب است مثلاً در بحث نوت بوک مصرف کالای این حوزه افزایش داشته اما در سال‌های اخیر با کاهش واردات قانونی آن و بر همین اساس با افزایش واردات قاچاق روبه­رو هستیم. تاخیر در ترخیص کالا از دیگر مشکلات واردات کالاهای آی­تی است.

هاشمی نسب از شرکت مادیران نیز در این جلسه صحبت کرد و گفت: در مورد کالاهای آی­تی گمرک بندر لنگه وجود دارد که با سایر گمرکات حوزه آی­تی مثل گمرک پیام و امام تناسب ندارد.

وی در خاتمه گفت:کالاهای مصرفی مثل ماوس وایرلس ارزش کف آن 6 دلارتعیین شده و با توجه به این قیمت گذاری قیمت ماوس باید ۴۰ هزار تومان باشد اما قیمت آن در بازار حدود ۲۰ هزار تومان است و به نظرم این شیوه قیمت گذاری موبایل باید به روز شود.

 رسول­اف که از سوی تولیدکنندگان نرم افزارهای تلفن همراه صحبت می کرد نیز در این نشست گفت: نرم‌افزارهای خارجی عمدتا با نسخه کرک شده در کشور استفاده می‌شود اما به نظرم بحث کپی رایت می بایست مورد توجه قرار گیرد؛ چون وقتی نسخه خارجی رایگان باشد تولیدکننده داخلی هم قابلیت عرضه کالای تولیدی خود را ندارد.

گفتنی است اسحاقی واردکننده تبلت، موبایل و لوازم جانبی، بابک عابدی رییس اتحادیه صنعت چاپ ایران ، ویدا سینا مدیرعامل مرکز تحقیقات و صنایع انفورماتیک، رحمتی قائم مقام و معاون اجرایی مرکزفناوری اطلاعات وزارت ارشاد نیز در این جلسه به ارایه دیدگاه های خود پرداختند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">