ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بلایی که شارژهای تقلبی سر گوشی می‌آورند

| سه شنبه, ۷ دی ۱۳۹۵، ۰۵:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

سمیه مهدوی - همین ابتدا و بی هیچ مقدمه‌ای بگذارید برویم سر اصل مطلب که خرید شارژهای تقلبی و ارزان چیزی در حد بازی با آتش است. اما چرا؟

برای خیلی‌ها پیش آمده که اقدام به خرید شارژرهای چندمدله برای گوشی‌ها و ابزار خود می‌کنند، برخی نیز از شارژر گوشی‌های دیگر برای شارژ استفاده می‌کنند، برخی شارژر ارزان را ترجیح می‌دهند و برخی نیز شارژرهای غیر اصل و اصطلاحا تقلبی می‌خرند.

در این مطلب به شما خواهیم گفت که تبعات این کار چیست.

 

صدمه سخت‌افزاری به گوشی

در مورد گوشی آیفون شارژر اصلی چیزی در حدود 20 دلار قیمت دارد در حالیکه مدل تقلبی آن گاه تا یک پنجم قیمت اصلی نیز قیمت دارند! آیا به نظر شما یک جای کار نمی‌لنگد؟ آیا موضوع اینجا فقط گرانفروشی اپل یا سایر برندهای موبایل است؟

پاسخ این پرسش منفی ‌است. در مورد اپل، بارها در خبرها شاهد خرابی یا آتش گرفتن گوشی‌هایش بوده‌ایم که در نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات مشخص شده علت استفاده از شارژر غیر اصل بوده است. 

**یکی از دلایل ارزانی شارژهای تقلبی هزینه پایین تولید آن‌ها به علت استفاده از طراحی ضعیف و مواد نامرغوب است. **یکی از نخستین آسیب‌های طراحی نه چندان دقیق و ظریف شارژرهای تقلبی آسیب رساندن به محل اتصال شارژر است که به مرور می‌تواند گوشی نازنین و گران‌قیمت شما را دچار صدمات زیادی کند.

از کارافتادگی گوشی

همانطور که ذکر شد در خبرها بارها شنیده و خوانده‌ایم که گوشی‌ها ناگهان از کار افتاده یا سوخته و آتش گرفته‌اند. علت این امر استفاده از مواد نامرغوب و ناتوانی شارژر تقلبی در مدیریت میزان نوسان برق وارده است. در مواردی نیز دیده شده که به علت عدم تطابق میزان برق وارده به دستگاه از سوی شارژهای تقلبی، دستگاه قادر به توقف کار شارژ نبوده و در نتیجه تداوم شارژ گاه شاهد سوختگی و خرابی کامل گوشی بوده‌ایم.

 

عدم انطباق کامل گوشی و کامپیوتر

نکته دیگری که عمده کاربران شارژرهای تقلبی با آن مواجه شده‌اند، پیام‌های اشتباهی است که از سوی گوشی به سمت آنها ارسال می‌شود.

به این مفهوم که گاه کاربر با استفاده از کابل USB غیر اصل تلاش کرده تا گوشی آیفون خود را با کامپیوتر اصطلاحا Sync کند تا اطلاعات مورد نظر جابه‌جا شود. در این مورد بسیاری از کاربران این پیام را روی گوشی خود دریافت می‌کنند که دستگاه مورد نظر قابلیت تطابق با گوشی را ندارد. 

کاربر از همه جا بی‌خبر نیز بارها و بارها سیم USB تقلبی را به گوشی و کامپیوتر وصل می‌کند که گذشته از صدمات احتمالی، باز هم جز به هم ریختن اعصاب کاربر، راه به جایی نخواهد برد.

 

عدم تشخیص اتصال به برق مستقیم و غیرمستقیم

یکی دیگر از اشکالات کابل‌های شارژ غیر اصل ناتوانی این ابزار در تشخیص میزان برق وارده است. به این مفهوم که **کابل تقلبی به هیچ وجه امکان تشخیص این که به پریز برق وصل شده یا یک پورت USB کامپیوتر را ندارد. **در این مورد کسانی که مهندسی برق خوانده‌اند می‌توانند فرق قضیه را به خوبی درک کنند که این چه ضعف و اشکال بزرگی محسوب می‌شود.

 

شارژ کندتر گوشی

در ادامه مطلب بند قبلی گزارش باید این موضوع را نیز اضافه کرد که درون کابل اکثر شارژرهای USB اصل دو سیم مجزا برای شارژ و انتقال دیتا تعبیه شده است که هر کدام کارکرد خاص خود را دارد. اما با خرید یک کابل شارژر ارزان، کیفیت شارژ گوشی نیز افت زیادی می‌کند چون کابلی که شما خریده‌اید به اصطلاح 28/28 محسوب می‌شود و نه 28/24 که روی محصول کارخانه تحویل شما می‌شود. این تفاوت به معنی ناتوانی کابل‌های تقلبی در مدیریت و انتقال مطلوب انرژی است که علاوه بر صدمه به خود شارژر و گوشی باعث طولانی شدن روند شارژ نیز می‌شود.

نتیجه یک بررسی از سوی دیلی‌میرور نشان می‌دهد **گاه تنها 5 ساعت زمان برای شارژ یک گوشی با شارژر اصلی نیاز است در حالیکه این میزان در مورد شارژرهای تقلبی تا 19 ساعت افزایش می‌یابد! **البته ما نمی‌گوییم تمام شارژرهای ارزان، تقلبی محسوب می‌شوند اما در هنگام خرید باید با چشم باز مواردی که در این گزارش آمده است را مد نظر قرار دهید.

 

کاهش عمر مفید باتری گوشی

یکی دیگر از صدمات غیرقابل اجتناب در زمان استفاده از شارژرهای غیر اصل، صدمه به عمر مفید باتری گوشی است. روش کار باتری‌ها و کابل‌های شارژ اصلی به این ترتیب است که باتری در هنگام شارژ قادر به تشخیص زمان پایان شارژ بوده و به این ترتیب به شکل خودکار ارسال مداوم برق و شارژ اضافه را متوقف می‌کند. اما استفاده از شارژر غیر اصل امکان اجرای چنین قابلیتی را به گوشی نداده و در نتیجه شاهد صدمه جدی به باتری و در نهایت کاهش عمر مفید و قابل استفاده آن خواهیم بود. البته که فراموش نکنید برخی باتری‌ها قابل تعویض نیستند، برخی باتری‌ها کار باتری اصلی را نمی‌کنند و باتری اصل هم چندان ارزان نیست.

 

خطر جانی هم در کار است

در این گزارش و اخبار مختلف هم شنیده و هم خواهید شنید که گوشی‌ها به یکباره دچار آسیب شده‌اند و وقتی هم بررسی شده علت حادثه استفاده از شارژر غیر اصل اعلام شده که در نهایت هیچ راه جبران خسارتی برای کاربر زیان‌دیده فراهم نمی‌کند.

اما تصور اکثر ما این است که گوشی‌ها در زمان شارژ گوشه‌ای از خانه بوده و نهایت صدمه‌ای که می‌تواند در نتیجه استفاده از کابل‌های شارژر غیر اصل ایجاد کند خرابی و یا حداکثر سوختن خود گوشی باشد. 

این تصور اشتباه است چراکه در سال 2014 موردی از آتش‌سوزی گوشی در یک خانه و مرگ یک زن در سیدنی استرالیا گزارش شد. این روزها برخی کاربران نیز گوشی خود را در جیب یا کیف کمری حمل کرده در حالیکه یک پاوربانک هم به آن متصل کرده‌اند و در این گونه موارد نیز امکان صدمه مستقیم جسمی به کاربران بسیار بالاست.

در مجموع **توصیه ما این است که پرداخت هزینه بیشتر برای خرید یک شارژر اصلی واقعا ارزش این همه ریسک و نگرانی را ندارد. شاید شما بخواهید اندکی صرفه‌جویی کنید اما این را مطمئن باشید که حداقل ریسک خرید شارژرهای غیر اصل زمان طولانی برای شارژ گوشی است و حداکثر ریسک نیز خطرات و صدمات جدی است که در این گزارش به آن پرداختیم.**

  • ۹۵/۱۰/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">