ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تاکسی‌ها زیر ذره‌بین نظارت آنلاین

| سه شنبه, ۳۰ آبان ۱۴۰۲، ۰۳:۰۴ ب.ظ | ۰ نظر

معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران از رصد هوشمند تاکسیرانان خبر داد و گفت: «از طریق لاگ هوشمند (کیو آر کد) که روی تاکسی‌ها نصب شده است، نظارت‌ها بر عملکرد تاکسیرانان بیشتر و دقیق‌تر خواهد بود.»

همشهری- زینب زینال زاده: شناسایی تاکسی‌های غیرفعال از طریق لاگ هوشمند صورت می‌گیرد. اجرای این طرح در راستای گلایه‌مندی شهروندان از عدم خدمت‌رسانی مطلوب تاکسیرانان و کاهش تعداد تاکسی‌ها در فصول سرد سال و زمان بارش باران و برف، توسط سازمان تاکسیرانی شهر تهران در اولویت قرار گرفت. آن طور که محمد علوی زاده معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران عنوان کرده: «از طریق لاگ هوشمند (کیو آر کد) که روی تاکسی‌ها نصب شده است، نظارت‌ها بر عملکرد تاکسیرانان بیشتر و دقیق‌تر خواهد بود.»

افزایش نرخ کرایه ممنوع

همین که بارش باران در فصل پاییز و برف در زمستان شروع می‌شود، مسافران می‌مانند و ایستگاهی با صف‌های طولانی و تاکسی‌هایی که کمیاب می‌شوند. البته برخی از تاکسیرانان هم فرصت را برای افزایش قیمت مناسب می‌بینند و نرخ‌ها نامتعارف درخواست می‌کنند. موضوع چنان حائز اهمیت است که مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران اواسط آبان در صحن شورا افزایش نرخ کرایه تاکسی در روزهای بارندگی را ممنوع دانست و تأکید کرد که قیمت تاکسی‌ها مصوب شورا است و هر گونه افزایش از سوی تاکسیرانان تخلف محسوب می‌شود و سازمان تاکسیرانی می‌بایست موضوع را پیگیری کند.

نظارت به شیوه مدرن

در تهران حدود ۷۰ هزار تاکسی وجود دارد که برخی خطی، تعدادی گردشی و بعضی هم به صورت تلفنی فعالیت و خدمت رسانی می کنند. آن طور که محمد علوی زاده عنوان کرده: «عملکرد تاکسی های خطی روزانه توسط ناظران و گشت کنترل خطوط رصد و ارزیابی می شود.» به گفته معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران مشکل اصلی در خصوص تاکسی های گردشگی و تلفنی است که برای نظارت آنها هم لاگ هوشمند (ثبت فعالیت ها و اطلاعات در سرور ها و ...) طراحی شده است که از طریق کیو آر کد نرخ کرایه نصب شده روی شیشه اجرایی می شود. او در تشریح بیشتر گفت: «این طرح از شهریور عملیاتی شده است و براساس آن تاکسی های گردشی و تلفنی باید هر ماه حداقل ۲۰ پرداخت الکترونیکی داشته باشند که اگر این حداقل محقق نشود، غیر فعال محسوب می شوند و با آنها برخورد خواهد شد.» آن طور که علوی زاده تاکید کرده: «با این شیوه مدرن ناوگان تاکسیرانی تمام و کمال در خدمت شهر و شهروندان خواهد بود.»

نصب بیش از ۴ هزار لاگ هوشمند

در ادوار گذشته آن طور که بایدوشاید نظارت دقیقی روی عملکرد و خدمت‌رسانی تاکسی‌ها به‌ویژه در بخش گردشی و تلفنی، وجود نداشت؛ اما در این دوره بیش از ۴ هزار کیو آر کد (لاگ هوشمند) روی تاکسی ها نصب شده است. علوی زاده با بیان این مطلب، تاکید کرد: «این کار با استقبال شهروندان و تاکسیرانان همراه بوده و از ابتدای شهریور تا کنون با ۳۰۰ تاکسیران متخلف برخورد و برای آنها اخطار صادر شده است.» به گفته این مقام مسئول شهروندان از طریق پرداخت کرایه به صورت الکترونیکی و با استفاده از کیو آر کد سازمان تاکسیرانی را در نظارت بر فعالیت تاکسیرانان همراهی و یاری کنند.

طرح شکایت از سامانه ۱۳۷ پلاس

ناوگان تاکسی باید در خدمت شهروندان باشد و ازاین‌رو سازمان تاکسیرانی تلاش می‌کند تا میزان رضایتمندی شهروندان در این حوزه را افزایش دهد. محمد علوی زاده در تأیید این مطلب گفت که به‌هرحال طرح لاگ هوشمند نوپا است و ممکن است اشکالاتی داشته باشد؛ بنابراین شهروندان و حتی تاکسیرانان اگر شکایتی داشتند می‌توانند در سامانه ۱۳۷ پلاس ثبت کنند. او تاکید کرد: «نظارت هوشمند بر نحوه فعالیت تاکسیرانان در راستای احقاق حقوق شهروندان و تاکسیرانان است و اجازه نمی دهیم حقی از گروه های هدف تضیع شود.» به گفته این مقام مسئول، سازمان تاکسیرانی شهر تهران در حال طراحی و راه اندازی سامانه ای برای ارتباط مستقیم و ثبت شکایات مسافران است که به زودی شماره آن اعلام خواهد شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">