ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تداوم اختلال‌های عجیب در سامانه بورس

| دوشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۰۹:۱۸ ق.ظ | ۰ نظر

مصطفی نصراصفهانی - از ابتدای راه‌اندازی سامانه معاملاتی آنلاین همواره این سامانه دچار مشکل بوده است. کافی است کمی تعداد کاربران زیاد شود تا پیغام‌های سامانه مدام جلوی نمایشگر شما ظاهر شوند. بسیار اتفاق افتاده است که به علت تأخیر در به روز رسانی داده‌ها معامله‌گران دچار زیان شده‌اند.

امّا به نظر می‌رسد این مشکل بیش از آنکه بخواهد فنی باشد، ضعف و ناکارآمدی مدیریتی است. 

اندازه بازار ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر بسیار ناچیز است و اگر در دیگر کشورها مشکلی وجود ندارد (یا به این شدت و فراوانی نیست)، نشان می‌دهد که تکنولوژی لازم برای غلبه بر این مشکل وجود دارد. 

از طرف دیگر، فقط ارزش معاملات بازار سهام روزانه چندین هزار میلیارد تومان است که از این مقدار بیش از 1.5درصد به عنوان مالیات و کارمزد از مردم اخذ می‌شود. اگر فرض کنیم هر ماه ارزش معاملات نزدیک به 100هزار میلیارد تومان باشد، بنابراین فرض اینکه جمع پولی که از مردم کسر می‌شود در هر ماه هزار میلیاردتومان است معقول است.

با تبدیل هر ماه هزار میلیارد تومان به دلار، ارزش دلاری این پول در سال بالغ بر میلیاردها دلار در سال خواهد شد. با میلیاردها دلار پول چه کار نمی‌توان برای بهبود سامانه‌های آنلاین انجام داد؟!

بنابراین هم تکنولوژی موجود است، هم دیگر منابع(از جمله پول). تنها چیزی که این وسط لنگ می‌زند اراده سیاسی و توان مدیریتی است.(منبع:کانال تخصصی اقتصاد و مالی رفتاری)

 

در همین رابطه: دلیل اختلال در معاملات آنلاین ۱۶ کارگزاری چه بود؟
ایرنا - روز شنبه سامانه آنلاین ۱۶ کارگزاری با اختلال مواجه شد که این موضوع فعالیت این کارگزاری‌ها و معاملات سهامداران عضو این کارگزاری‌ها را با مشکل روبرو کرد.

فعالان بازار با مشاهده این اختلال‌ها، ابتدا مشکلات موجود را ناشی از ایجاد اختلال در هسته معاملات قلمداد می‌کردند اما «روح الله دهقان» مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران وجود مشکل در هسته معاملات را رد و  این موضوع را مربوط به مشکلات نرم‌افزاری شرکت «رایان هم افزا» دانست که بخش عمده‌ای از سیستم معاملات آنلاین کارگزاری‌ها را پوشش می‌دهد.

به دنبال نگرانی‌های سهامداران و کارگزاری‌ها، «حمیدرضا عبدالله پور» مدیر عامل شرکت رایان هم افزا علت را وجود مشکلات فنی ناشی از حجم زیاد معاملات - به دلیل عرضه اولیه سهام پتروشیمی شهید تندگویان - اعلام کرد.

در این شرایط، کارگزاری‌ها و سهامداران دغدغه انجام معاملات روز دوشنبه را دارند که آیا مشکلات ایجاد شده در سامانه آنلاین تا روز دوشنبه برطرف می‌شود و قادر به انجام معاملات در بازار هستند یا خیر؟

 

مدیرعامل مدیریت فناوری بورس: به زودی مشکل ۱۶ کارگزاری‌ برطرف می‌شود

«روح الله دهقان» مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران عصر امروز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به مشکلات موجود در ۱۶ کارگزاری که منجر به تعدیل انجام معاملات در این کارگزاری‌ها شده بود اشاره کرد و گفت: شرکت «رایان هم افزا» در حال خدمات‌دهی به سامانه آنلاین ۶۰ کارگزاری است؛ از این تعداد ۱۶ کارگزاری به دلیل وجود برخی از مسایل فنی در زیرساخت این شرکت‌، با مشکل روبرو شدند که امروز قادر به معامله آنلاین نبودند.

وی ادامه داد: «رایان هم افزا» تحت نظر شرکت بورس یا سازمان بورس نیست بلکه شرکتی خصوصی است که ارائه‌کننده خدمات نرم‌افزاری به برخی از کارگزاری‌هاست.

دهقان اضافه کرد: مشکل امروز ناشی از هسته معاملات نبود زیرا هسته معاملات به همه فعالان حاضر در بازار خدمات می‌دهد در حالی که شرکت مذکور فقط به برخی از کارگزاری ها خدمات می‌دهد که امروز تعدادی از آنها با مشکل روبرو شدند.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران گفت: اگر مشکلی برای هسته معاملات رخ دهد هیچ یک از فعالان بازار قادر به فعالیت نیستند، نه اینکه فقط چند کارگزاری با مشکل در معاملات همراه شوند.

وی ادامه داد: امروز ۱۶ کارگزاری که با مشکل در معاملات همراه شده بودند از طریق ایستگاه‌های معاملاتی نصب شده در محل کارگزاری اقدام به فعالیت و معامله کردند اما بر روی سیستم آنلاین با مشکل روبرو بودند.

دهقان با تاکید بر اینکه این مشکل تا پایان معاملات بازار امروز وجود داشت، گفت: اکنون مسوولان حاضر در شرکت «رایان هم افزار» در حال انجام اقدامات لازم برای برطرف کردن مشکلات موجود هستند.

به گفته وی، به احتمال ۹۹ درصد مشکل این کارگزاری‌ها به زودی برطرف می‌شود.

به گفته مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، در عرضه اولیه امروز (پتروشیمی شهید تندگویان) یک میلیون و ۶۱۰ هزار سهامدار مشارکت داشتند.

 

مدیر عامل «رایان هم‌افزا»: مشکل را به زودی برطرف می کنیم

در این ارتباط، «حمیدرضا عبدالله پور» مدیر عامل شرکت «رایان هم افزا» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اعلام کرد: تاکنون مشکل سامانه آنلاین کارگزاری‌ها برطرف نشده و تمام تلاش ما این است تا هر چه زودتر مشکل موجود برطرف شود و از روز دوشنبه کارگزاری‌ها دوباره قادر به معامله و انجام فعالیت‌های لازم باشند.

وی گفت: کارگزاری‌ها نگران اختلال ایجاد شده نباشند، به طور حتم این مشکل را به زودی برطرف می کنیم. 

عبداله‌پور خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات به وجود آمده، معاملات آنلاین ۱۲ کارگزاری به طور کامل از دسترس خارج شد.

به گفته وی، معاملات آنلاین چهار کارگزاری نیز ابتدا مختل شد اما مشکلات آنها به سرعت برطرف شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">