ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ساحره چمنی - این روزها بحث واردات قانونی آیفون اپل به داخل کشور، تیتر رسانه ها شده و اخبار زیادی در رابطه با آن شنیده می شود. واردات آیفون و ایجاد نمایندگی در ایران بارها مطرح شده و حتی در سال های گذشته شرکت هایی خود را به عنوان نمایندگی رسمی اپل در ایران معرفی کردند که باعث شد تا خود شرکت اپل رسما بیانیه صادر و اعلام کند که اپل هیچ گونه نمایندگی در ایران ندارد.
حتی اخباری در رابطه با اینکه این کمپانی در حال ساخت فروشگاه های انحصاری مثل سایر کشورها در ایران است نیز منتشر شد. با این حال هنوز این شرکت اقدامی در راستای ورود به بازار ایران نکرده است. اما از آنجا که گوشی های آیفون جایگاه خاصی در بازار ایران داشته و طرفداران خاص خود را دارد، نمی توان از ورود آن به بازار کشور جلوگیری کرد و در طول این سال ها گوشی آیفون به شکل قاچاق وارد بازار کشور شده است. 
اگرچه در مقاطعی برخی از شرکت ها مدعی ارایه خدمات پس از فروش در ایران شدند اما ظاهرا بدون هیچ مجوزی این گوشی ها وارد شده و در اختیار مشتریان قرار گرفته بود. بر این اساس امسال پس از مطرح شدن قضیه رجیستری گوشی های موبایل، بحث واردات قانونی آیفون به کشور نیز جدی تر شد تا اینکه چندین شرکت مجوز واردات رسمی آیفون به ایران را دریافت کردند و از اواخر هفته گذشته اعلام شد که آیفون به زودی وارد بازار کشور می شود.شرکت دلتوس جزو یکی از چندین شرکتی است که مجوز واردات آیفون به کشور را دریافت کرده است و اطلاعاتی در خصوص مسایل و چگونگی این اقدام در اختیار ما گذاشت.


 چگونگی ثبت سفارش
فرخ اسکندری، مدیرعامل این شرکت درباره واردات گوشی های آیفون به بازار کشور گفت: از زمانی که بحث رجیستری گوشی های موبایل در کشور مطرح شد، واردات قانونی آیفون نیز مطرح و قرار شد این گوشی ها به شکل قانونی وارد بازار کشور شوند.بر این اساس در طول هفته گذشته به شرکت هایی که مجوز ورود آیفون به بازار کشور را دارند، ابلاغ شد تا برای واردات آیفون ثبت سفارش کنند.
 کاهش پروسه واردات
به گفته اسکندری، یکی از مهم ترین اتفاقاتی که قرار است برای عرضه آیفون به بازار کشور بیفتد، کاهش زمان ترخیص این کالا از گمرک است. پیش‎تر این زمان ۳۵ روز کاری بود. بنابراین با توجه به اینکه قیمت گوشی موبایل با نوسانات نرخ ارز تغییر می کند، این موضوع به شدت برای واردکننده مشکل ساز بود و ضرر و زیان زیادی در پی داشت، اما با توجه به همکاری هایی که از سوی سازمان های ذی ربط صورت گرفته، این پروسه کوتاه تر می شود و به این شکل جنس زودتر به بازار و درنهایت به دست مشتری می رسد.


 استاندارد گوشی ها
در این میان یکی از مهم ترین پروسه های واردات، بررسی استاندارد گوشی ها به لحاظ سطح تشعشعات است. بر این اساس سازمان حمایت از مصرف کننده گوشی ها را به شکل دقیق بررسی می کند تا  ضرری برای سلامتی کاربران نداشته باشند. این موضوع درباره سه مدل از آیفون های اپل به تازگی صورت گرفته و تاییدیه گرفته اند. آیفون ۷ نیز به گوشی های دارای تاییدیه اضافه شده است. 
 زمان عرضه
اسکندری گفت: با توجه به توافقاتی که انجام شده، نخستین پارت گوشی ها از اول هفته آینده شروع به ترخیص می شود. 
در طول هفته گذشته هیچ گوشی از گمرک ترخیص نشده و از آنجا که هم اکنون اولویت با گوشی آیفون ۷ است، احتمالا از اواسط هفته شاهد عرضه این گوشی در بازار خواهیم بود.


 وضعیت قیمت
مدیرعامل شرکت دلتوس درباره کاهش قیمت آیفون های جدید نسبت به گوشی هایی که هم اکنون در بازار موجود است، گفت: توافق شرکت های همکار این بود که قیمت ها در گمرک تغییر نکند؛ با این حال مالیات گمرکی و تعرفه واردات به قیمت اصلی گوشی قطعا اضافه می شود و از سوی دیگر همه شرکت ها موظف اند گوشی ها را با ۱۸ ماه گارانتی در اختیار مشتریان قرار دهند به این ترتیب هزینه ای به مبلغ اصل گوشی اضافه می شود. 
وی معتقد است اگرچه ممکن است قیمت گوشی های آیفون با افزایش همراه باشد، اما این موضوع ارزش دارد، چرا که مشتری با خیال راحت تری می تواند خرید کند چون هم گوشی از گارانتی برخوردار است و هم مطمئن است که گوشی اصل دریافت کرده است.
وی درباره تفاوت قیمت هایی که ممکن است از سوی شرکت های مختلف به بازار ارایه شود، گفت: از آنجا که ممکن است هر کدام از شرکت ها سرویس و خدمات خاصی را ارایه دهند مثلا شکستگی و آب خوردگی را نیز جزو خدمات در نظر بگیرند، قطعا قیمت ها کمی با هم متفاوت خواهد بود.
وی همچنین اعلام کرد از یک ماه پیش ارایه ارز دولتی به واردکننده ها حذف شده و هم اکنون واردکنندگان با ارز آزاد گوشی را وارد می کنند.


 تکلیف گوشی های موجود در بازار
به گفته اسکندری، اگر قرار باشد قضیه واردات از سوی شرکت هایی که دارای مجوز شده اند ادامه پیدا کند، لازم است حمایت هایی از سوی دولت و سازمان حمایت از مصرف کننده و واردکننده صورت گیرد چرا که شرکت ها هزینه هایی برای واردات قانونی گوشی و نیز تعرفه گمرکی پرداخت می کنند بنابراین لازمه ادامه دار شدن این روند، حمایت دولت و جلوگیری از ورود کالای قاچاق به بازار است. بنابراین دولت باید نظارت دقیقی روی بازار داشته باشد؛ چرا که اگر واردات قانونی باشد و واردات قاچاق صورت نگیرد، نه تنها مصرف کننده متضرر نمی شود، سودی هم به جیب دولت وارد می شود.
با این حال از یک ماه پیش گوشی های آیفون ۷ به بازار وارد شده و تعداد بسیاری در اختیار مشتریان است. بر این اساس باید راهکاری در نظر گرفته شود تا گوشی هایی که در دست مشتریان است و نیز گوشی هایی که هم اکنون در بازار موجود است و هنوز به فروش نرسیده نیز مشمول قانونی شود که فروشندگان و مشتریان متضرر نشوند. 

  • ۹۵/۰۸/۱۵

قاچاق موبایل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">