ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جلسه کمیته فیلترینگ کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه روز دوشنبه هفته جاری برگزار می‌شود.
فناوران- 27 آبان ماه در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، موضوع فیلترینگ تلگرام مورد بحث قرار گرفت. این جلسه قرار بود پیشتر از این تاریخ برگزار شود اما غیبت نمایندگان دولت از جمله وزرای ارتباات، علوم، اطلاعات، ارشاد و دادگستری جلسه کارگروه را از اکثریت انداخت.
اما 27 آبان ماه وزیر ارتباطات با دست پر به کمیته فیلترینگ رفت و از قول مدیران تلگرام اعلام کرد: مدیران این شبکه اعلام کردند یک کارمند مخصوص ایران در این شبکه به کار گرفته شده تا از انتشار موضوعات نامناسب و خارج از شئونات اخلاقی جلوگیری کنند.
وی افزود: مکاتباتی با مدیران شبکه تلگرام داشتیم و اعلام کردیم که بخش‌های غیراخلاقی و مستهجن این شبکه باید فیلتر شود و آنان نیز در پاسخ به مکاتبات، بخش‌های مستهجن را فیلتر کردند. نه تنها شبکه تلگرام بلکه همه شبکه‌های اجتماعی که در ایران فعالیت می‌کنند نیز می‌بایست به صورت سالم و اخلاقی فعالیت کنند؛ در غیر این صورت با آنها برخورد خواهد شد.
همین خبر وزیر ارتباطات، دست اعضای طرفدار مسدودسازی تلگرام را برای فیلترینگ این پیام رسان بست و آنها تصمیم گرفتند مدت محدود (ولی نامشخصی) به وزارت ارتباطات و تلگرام برای جلوگیری از انتشار محتوای غیر اخلاقی فرصت دهند.


 شرط جدید برای فعالیت تلگرام
17 آذرماه شرط جدیدی برای ادامه فعالیت تلگرام در ایران این بار از سوی پلیس فتا گذاشته شد.
کمال هادیان‌فر رییس پلیس فتای ناجا در یک نشست خبری گفت: برابر اعلام شرکت تلگرام، بیشترین کاربران این نرم‌افزار را ایرانیان شامل می‌شوند. بنابراین طبق پروتکل‌های موجود، می‌بایست سرور این نرم‌افزار به داخل کشوری منتقل شود که بیشترین استفاده کننده از آن را دارد.
وی ادامه داد: مدیرعامل تلگرام ادعا کرده بود که به دلیل وجود تحریم‌ها این امکان وجود ندارد. در حالی که باید پرسید که چطور از پهنای باند ایران و کاربران ایرانی استفاده می‌کنند؟ 
وی افزود: در هر صورت به منظور اینکه نظارت بر این فضا وجود داشته باشد، درخواست دادیم که سرور تلگرام به منظور حفاظت از شهروندان و تامین امنیت کاربران ایرانی به داخل کشور منتقل شود و یک زمان یک ماهه برای تصمیم‌گیری در این خصوص به شرکت تلگرام داده شد.
در آن زمان این انتقاد از پلیس فتا اعلام شد که آیا این نهاد می‌تواند به تنهایی در مورد مسدودسازی یک پیام رسان تصمیم بگیرد و خود فرصتی یک ماهه به تلگرام دهد؟ در برخی سایت‌ها نوشته شد که پلیس فتا براساس مصوبه شورای امنیت ملی برای تلگرام ضرب‌الاجل تعیین کرده است، موضوعی که هنوز تایید نشده است.


 فردا بررسی دوباره موضوع فیلترینگ
اما در همین رابطه دیروز عضو کارگروه فیلترینگ به خبرگزاری میزان گفت: روز دوشنبه هفته جاری (فردا) جلسه بعدی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برگزار خواهد شد.
محمد علی اسفنانی افزود: در این جلسه تصمیمات جلسه آبان ماه پیگیری خواهد شد و با توجه به اقدامات یا تغییرات صورت گرفته توسط تلگرام، تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد 
شد.
عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با بیان اینکه در روز دوشنبه هفته جاری آخرین وضعیت فیلترینگ تلگرام مجددا بررسی می‌شود، گفت: در آخرین جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تصمیم گرفته شد که از سرور اصلی تلگرام خواسته شود محتوای غیراخلاقی آن با توجه به آنچه که مد نظر مسوولان ایران است حذف کند و برای این کار به آنها فرصت داده شد.
وی همچنین درباره خبر آغاز فیلترینگ هوشمند تلگرام در ایران گفت: این خبر شایعه است و صحت ندارد.
براساس این گزارش عبدالصمد خرم آبادی معاون دادستان کل کشور نیز چندی قبل در گفت‌وگو با خبرنگار میزان گفت: در جلسه اخیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، وزارت ارتباطات مکلف شد پشتیبانی و حمایت خود را نسبت به توسعه از شبکه‌های اجتماعی داخلی به عمل بیاورد.
وی ادامه داد: همچنین این وزارتخانه مکلف شد در صورتی که شبکه اجتماعی  تلگرام ظرف مدت محدودی اقدامات لازم را در خصوص حذف محتوای مجرمانه و رعایت قوانین و مقرارت جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها به عمل نیاورد شبکه موجود فیلتر و مسدود گردد.
به نظر می‌رسد دولت به هیچ وجه موافق فیلترینگ تلگرام نیست و در صورتی که احساس کند رای کارگروه فیلترینگ این پیام رسان است، مانع حضور نمایندگانش در جلسه می‌شود. باید دید دوشنبه زور کدام طرف می‌چربد!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">