ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تعطیلی ۳۰۰ واحد صنفی رایانه در ۲ ماه اخیر

| دوشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۷، ۰۲:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با بیان اینکه برخلاف اظهارات مسئولان، ارز ۴۲۰۰ تومانی به واحدهای صنف رایانه تخصیص نیافته است، گفت: ۳۰۰ واحد صنفی رایانه ظرف دو ماه گذشته تعطیل شدند در حالیکه همین میزان تعطیلی در دو سال گذشته رقم خورد.

سید مهدی میرمهدی کمیجانی در گفت‌وگو با تسنیم با تأکید بر اینکه با وجود اظهارات مسئولان دولتی مبنی بر تخصیص ارز 4200 تومانی به واحدهای صنفی رایانه برای واردات تجهیزات مربوطه، براساس پیگیریهای ما هیچ ارزی با این نرخ به واحدهای صنفی ما تعلق نگرفته است، اظهار کرد: خوشحال می‌شویم اگر دولت این ارز را به واحدی از واحدهای صنفی ما پرداخت کرده، لیست آن را منتشر کند تا به عنوان اتحادیه صنفی نظارت دقیق‌تری بر فعالیت این واحدها داشته باشیم.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران افزود: با توجه به اینکه کسی از فعالان این صنف را سراغ نداریم که تاکنون ارز با نرخ دولتی دریافت کرده باشد، بالتبع هیچ تأثیری در بازار فروش محصولات بازار رایانه نیز شاهد نبودیم؛ روز به روز وضعیت بدتر و قیمتها گرانتر می‌شود.

وی تصریح کرد: عدم پرداخت ارز دولتی به واردکنندگان محصولات رایانه باعث رشد 50 درصدی قیمتها در بازار شده است؛ طبیعتا اگر دولت ارز دولتی را به فعالان این صنف تخصیص دهد، با استفاده از ظرفیت بازرسان اتحادیه به سمت کنترل قیمت بازار می‌رویم.

میرمهدی معتقد است به دلیل عدم حمایت دولت از فعالان این بخش، روز‌به‌روز وضعیت وخیم‌تر شده و واحدهای صنفی حوزه رایانه تعطیل می‌شوند یا تعدیل نیرو می‌کنند.

این مدیر اتحادیه صنفی با اشاره به اینکه امسال ریزش شدیدی در تعداد مودیان مالیاتی این صنف را به نسبت سال گذشته شاهد بودیم، اذعان کرد: فعالان صنف با خود می‌گویند وقتی به واسطه بازار خراب، نتوانسته‌ایم کاری انجام دهیم چرا باید اظهارنامه مالیاتی پر کنیم؟! حاضر می‌شوند خطر جریمه شدن از سمت دولت را برای خود و واحد صنفی‌شان بخرند اما داوطلبانه به سمت ارائه اظهارنامه نروند.

وی تصریح کرد: بار دیگر تأکید می‌کنم و خدا را شاهد می‌گیریم، اگر دولت دلار با نرخ دولتی به این صنف تزریق کند، قیمتهای فعلی بازار تا 50 درصد کاهش خواهد یافت.

میرمهدی همچنین به ارائه آمار و ارقام عجیب و دلسردکننده از تعطیلی واحدهای صنفی حوزه رایانه در پایتخت پرداخت و گفت: متاسفانه باید اعلام کنم که از اول فروردین سال 1395 تا پایان سال 1396 حدود 300 واحد صنفی حوزه رایانه تعطیل شد که متأسفانه همین تعداد تعطیلی (300 واحد صنفی) از اول اردیبهشت امسال تا 30 خرداد ماه رقم خورد!

وی افزود: در واقع نرخ رشد تعطیلی واحدهای صنفی آی‌تی به این شکل بوده که ظرف دو ماه گذشته به کل میزان تعطیلی دو سال گذشته دست پیدا کردیم.

او خاطر‌نشان کرد: تازه این آمار مربوط به واحدهایی است که اقدام به باطل کردن پروانه صنفی‌شان کرده‌اند؛ برخی واحدها هم که به سراغ باطل کردن پروانه‌شان نیامده‌اند باید در بازرسیهای اتحادیه مشخص شود که قطعا بر میزان آمار اولیه می‌افزاید.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران افزود: متأسفانه آنقدر برای شغل و اشتغال ارزش قائل نشدیم برخی واحدهای صنفی آی‌تی کار را تعطیل کرده و به سمت راه‌اندازی واحد صنفی برای عرضه قلیان رفته‌اند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">