ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

توییتر هم به کمبریج آنالتیکا اطلاعات فروخته است

| شنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۱:۵۲ ب.ظ | ۰ نظر

پس از رسوایی اخیر فیس بوک در ماجرای کمبریج آنالیتیکا، نوبت به توییتر رسید. این شبکه اجتماعی امکان دسترسی محققان موسسه کمبریج آنالیتیکا به اطلاعات عمومی کاربران را فراهم کرده است.
فناوران - براساس گزارش منتشر شده ای از سوی نشریه تلگراف، شرکت توییتر هم در سال ۲۰۱۵ اطلاعات کاربرانش را به الکساندر کوگن، محقق روان شناسی کمبریج آنالیتیکا فروخته است.
کمبریج آنالیتیکا همان موسسه ای است که چندی پیش سر ماجرای رسوایی اطلاعاتی فیس بوک خبرساز شد. این موسسه تحقیقاتی به اطلاعات نزدیک ۸۰ میلیون کاربر فیس بوک بدون اطلاع شان دسترسی پیدا کرده و با طراحی مسابقه ای سعی کرده بود آنها را به سوی تاثیرگذاری روی مبارزات و انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده هدایت کند. کوگن فردی است که یک موسسه تحقیقاتی به نام Global Science Research یا مختصار GSR نیز تاسیس کرده است.
براساس گزارش توییتر، کوگن در سال ۲۰۱۵ به مدت یک روز دسترسی عمومی به اطلاعات و پست های کاربران توییتر پیدا کرده است. وی می توانسته تمام پست ها و اطلاعات کاربران را در یک بازه مشخص مشاهده و استفاده کند.
توییتر به سایت بلومبرگ گفته است: در سال ۲۰۱۵، شرکت GSR با استفاده از یک API آنلاین و بی درنگ، به اطلاعات تصادفی و نمونه ای کاربران توییتر در بازه زمانی پنج ماهه دسامبر ۲۰۱۴ تا آوریل ۲۰۱۵ دسترسی پیدا کرده است. 
توییتر گفته است که شرکت GSR برای این دسترسی پول پرداخت کرده است. توییتر تاکید می کند این شرکت تنها قابلیت مشاهده اطلاعات و توییت ها را داشته و هیچ گونه دسترسی به اطلاعات خصوصی کاربران یا بهره برداری از آنها را نداشته است.
هدف کوگن و شرکت GSR و اقدامات انجام شده با این اطلاعات هنوز مشخص نیست. البته با توجه به دوره کوتاه دسترسی و همچنین، دسترسی تصادفی به توییت ها، می توان اینطور برداشت کرد که هدف، آنالیز کوتاه مدتی از تمایلات کاربران در دوره مشخص بوده و کمپین هدفمند بلند مدتی در جریان نبوده است.
در نگاه کلی به نظر نمی رسد که این اتفاق بحرانی در زمینه حریم خصوصی باشد. خاصیت توییتر این است که توییت ها و اطلاعات پروفایل کاربران، بیش از آن چیزی که نوشته می شود، اطلاعات خصوصی آنها را شامل نمی شود. علاوه بر آن به نظر نمی رسد GSR اقدامی مشابه فیس بوک با توییتر انجام داده و از مرزهای قانونی در این زمینه فراتر رفته باشد. به هر حال نگرانی اصلی این است که GSR اطلاعات کاربران در توییتر و فیس بوک را با هم ترکیب کرده باشد.
توییتر هنوز اطلاعات جزیی تر بیشتری در اختیار رسانه ها قرار نداده است. مثلا نمی دانیم به ازای چه مبلغی، این دسترسی عمومی و تصادفی به توییت های کاربران فراهم شده است یا اینکه چه تعداد کاربر در این بازدید یک روزه هدف قرار گرفتند.


 دریافت پول در ازای دسترسی به توییت ها
ظاهرا توییتر به برخی از شرکت ها و توسعه دهندگان اپلیکیشن ها اجازه می دهد با استفاده از یک API بتوانند دسترسی عمومی به توییت های کاربران داشته باشند. این جمع آوری اطلاعاتی معمولا به شرکت های تبلیغاتی و سازمان های دیگر فروخته می شوند تا با تجزیه و تحلیل شان بتوانند علاقه مندی های کاربران و خدمات مورد نیازشان را به دست بیاورند. شرکت های بزرگ و سازمانی می توانند بالاترین و بیشترین دسترسی را به توییت های کاربران داشته باشند. آنها می توانند از توییتر درخواست کنند یک دسترسی ۳۰ روزه به توییت های کاربران برایشان تعریف کند یا اینکه به تمام توییت های کاربران از سال ۲۰۰۶ تا کنون دسترسی داشته باشند.
توییتر توضیح می دهد که این سازمان ها باید تعهداتی بدهند که چگونه از این داده ها استفاده می کنند و کاربران نهایی چه افرادی خواهند بود.
گزارش های شرکت های تحقیقاتی و امنیتی نشان می دهد توییتر تمایل کمتری دارد اطلاعات کاربران را در بازار بفروشد یا در اختیار دیگران قرار دهد اما در عوض، فیس بوک در این زمینه تعمدی یا سهوی بسیار ضعیف عمل می کند.
انتقادها به شرکت توییتر بابت این دسترسی ها از همان زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آغاز شد و توییتر مقداری در این زمینه عقب نشینی کرد. توییتر در آن بازه زمانی، دسترسی بیش از  ۱۴۲ هزار اپلیکیشن را به توییتر قطع کرد. این اپ ها به اطلاعات بیش از ۱۳۰ توییت کم ارزش دسترسی داشتند. توییتر تنظیمات کاربران برای مدیریت دسترسی به توییت هایشان را نیز محدوده کرده بوده تا عملا نتوانند در این باره تصمیم گیری کنند.


 پایانی بر یک رسوایی اینترنتی
گزارش اخیر وال استریت ژورنال حکایت از آن دارد که کمبریج آنالیتیکا پس از شدت گرفتن رسوایی اخیر بر سر سوءاستفاده از اطلاعات کاربران فیس بوک در جریان کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، رئییس جمهور ایالات متحده، فعالیت خود را متوقف کرده است. کمبریج آنالیتیکا پس از مدت کوتاهی، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که شرکت بریتانیایی مادر آن، موسوم به SCL Elections اعلام وضعیتی کردند که در آن شرکت یا شخصی به دلیل دسترسی نداشتن به دارایی خود یا کافی نبودن دارایی، قدرت پرداخت بدهی ها یا هزینه دادرسی خود را نداشته باشد. ضمن اینکه کمبیرج آنالیتیکا نیز به زودی اعلام ورشکستگی خواهد کرد. براساس گزارش وال استریت ژورنال، گروه SCL نیز فعالیت خود را متوقف خواهد کرد.
کمبریج آنالیتیکا با فعالیت در زمینه تحلیل داده برای کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ شهرت یافت و پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر به دست آوردن اطلاعات میلیون ها تن از کاربران فیس بوک از طریق یک اپلیکیشن تست شخصیت به ظاهر بی ضرر، بحث های بسیاری پیرامون آن شکل گرفت. فاش شدن این مساله، نهادهای نظارتی ایالات متحده و بریتانیا را وارد ماجرا کرد و باعث شد تا مارک زوکربرگ، مدیرعامل فیس بوک ناچار به حضور یافتن در برابر سناتورهای آمریکایی شود. الکساندر نیکس، مدیرعامل Cambridge Analytica نیز پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر مذاکره او بر سر امکان شنود سیاست مداران برای یافتن مشتری، از سمت خود کناره گیری کرد. 
به نظر می رسد که انتشار گزارش های متعدد به زیان کمبریج آنالیتیکا پیرامون رسوایی پیش آمده، تاب و تحمل را از این شرکت گرفت. در بیانیه کمبریج آنالیتیکا چنین آمده است: پوشش رسانه ها از رسوایی به بار آمده، در عمل تمام مشتریان و شرکای تجاری کمبریج آنالیتیکا را از آن فراری داد.
کمبریج آنالیتیکا در بیانیه منتشر شده، به دفاع از خود بر سر بحث های پیش آمده ادامه می دهد و مدعی است که تحقیقات درون سازمانی صورت گرفته پیرامون مشکلات اخیر، تخطی از قانون را در این شرکت نشان نمی دهد. 
منابع: CNet و رویترز

  • ۹۷/۰۲/۱۵

توییتر

فیس‌بوک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">