ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جدا شدن از شبکه اینترنت جهانی غیرممکن است

| چهارشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۲۰ ق.ظ | ۰ نظر

در شرایطی که ایرانیان با چالش نبود اینترنت جهانی رو به رو هستند، به نظر می رسد فعالیت شبکه ملی اطلاعات به عنوان بستری برای ارائه خدمات پایه به کاربران بسیار ضروری است.

با توجه به اینکه قطعی اینترنت در چند روز اخیر، ضررهای فراوانی را به مردم و حتی نظام وارد کرده است، به نظر می رسد وجود شبکه ملی اطلاعات با مدیریت مستقل کاملا داخلی در شرایط کنونی تا حدی پاسخگوی نیازهای اولیه کاربران بوده است.

البته علیرغم اینکه مردم خدمات داخلی خود را بر بستر شبکه ملی اطلاعات دریافت کرده اند، اما هنوز هم از قطع بودن اینترنت احساس نارضایتی می کنند. این نارضایتی به گونه ای است که زمینه ساز بروز نگرانی های متعددی پیرامون وضعیت اتصال به اینترنت جهانی شده و شایعاتی را مبنی بر اینکه باید برای همیشه با اینترنت جهانی خداحافظی کرده و به خدمات شبکه ملی اطلاعات اکتفا کنند، به وجود آورده است.
این در حالیست که مسوولان وزارت ارتباطات معتقدند اگر زیرساخت شبکه ملی اطلاعات و خدمات ابری داخلی و بسیاری از زیرساخت‌های مهم دیگر را در اختیار نداشتیم، با اختلال در شبکه بانکی و سایر خدمات پایه کاربردی، مردم دچار عذابی بزرگ می شدند.

مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه علم و فرهنگ در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه، به هرحال وجود و ایجاد شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک شبکه داخلی، توجیه عقلانی دارد، گفت: با توجه به شرایطی که کشور ما با آن روبه رو است وجود چنین بستری از آن جهت قابل توجیه است که چنانچه شرایطی اتفاق افتاد و با تحریمی رو به رو شدیم بتوانیم از پس امور ابتدایی زندگی اجتماعی بر بیاییم.

محمدجواد شایگان فرد تصریح کرد: البته در چند مورد اخیر که با قطعی اینترنت رو به رو شدیم، با تهدیدی از سوی بیگانگان مواجه نبودیم. ولی حال که به هر دلیلی تصمیم گرفته شده ارتباط مان با اینترنت جهانی قطع شود، اگر قرار باشد تمامی سرویس هایمان متکی به سرویس های خارجی باشد، قطعا شاهد بروز مشکلاتی می شویم که در سال های گذشته آن را تجربه کرده ایم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در ناآرامی های سال های گذشته شاهد آن بودیم که حتی انجام تراکنش های بانکی نیز با چالش مواجه شد و امکان انجام کوچکترین فعالیت در شبکه بانکی کشور میسر نبود. بنابراین، این تفکر کاملا صحیح است به گونه ای که در همین چند روز گذشته شاهد آن بودیم که تمامی خدمات پایه کاربردی به راحتی در دسترس شهروندان قرار گرفت و این موضوع را مدیون شبکه ملی اطلاعات بوده ایم.

وی ادامه داد: اما، اینکه بخواهیم اینگونه فکر کنیم که دیگر هیچ وابستگی به اینترنت جهانی نخواهیم داشت و همه فعالیت هایمان بر بستر شبکه ملی اطلاعات اتفاق خواهد افتاد، صحبتی کاملا غیرفنی و غیرکارشناسانه است. چراکه، از نظر فنی چنین چیزی امکانپذیر نبوده و نمی توانیم با محدود کردن این فضا همه درها را به روی خودمان ببندیم و خودمان را تحریم کنیم.

شایگان فرد با بیان اینکه بسیاری از سرویس ها و خدمات در چنین شرایطی مختل می شود، گفت: چنانکه در همین شرایط و با وجود شبکه ملی اطلاعات نیز شاهد آن بوده ایم که بسیاری از کسب و کارهای داخل کشور با مشکل مواجه شده اند.

وی ادامه داد: چنین چیزی ممکن است در کوتاه مدت امکانپذیر باشد؛ اما در بلند مدت قطعا با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد. چراکه، حتی اگر در خوشبینانه ترین حالت از نظر فنی این شبکه ملی را مجهز به زیرساخت های مناسب کرده باشیم، هنوز در حوزه محتوا با مسائل عدیده ای رو به رو هستیم.

شایگان فرد تاکید کرد: به عنوان مثال موتور جستجو یکی از این موارد است. به گونه ای که با از دست دادن موتور جستجوی گوگل فضای اینترنت دچار بحران می شود. البته درست است که موتور جستجوی بومی در کشور داریم، اما این موتورها از نظر فنی و تکنیکی هنوز به مرحله اجرایی شدن نرسیده اند.

وی اظهار کرد: ضمن اینکه از نظر زیرساختی نیز برای تقاضاهای بالا ظرفیت مناسب ندارد. همچنین، محتوای مناسبی هم برای آن در نظر گرفته نشده و منابعی که برای آن تعریف شده است پاسخگوی این حجم نیازها نیست.

شایگان فرد ادامه داد: اکنون شاهد آن هستیم که امکان جستجو برای کاربر وجود ندارد و بسیاری از کسب و کارها از طریق پیامک آدرس سایت خود را برای مشتریان ارسال می کنند تا بتوانند مستقیم وارد وبسایت آنها شوند. اما واقعیت این است که تمام این مسایل نمی تواند در بلند مدت ادامه پیدا کند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: نکته دیگر این است که بسیاری از کارهای تحقیقاتی و دانشگاهی در همین چند روز با مشکل مواجه شده است. به گونه ای که حتی اگر دانشجو و استاد هم حضور داشته باشند، عملا در برخی از رشته ها کلاس تشکیل نمی شود. چراکه، بسیاری از محتواهای علمی و دانشگاهی در حال حاضر در دسترس نیست و پایگاهی در کشور وجود ندارد که این محتوا ها را در اختیار کاربر قرار دهد.

وی تاکید کرد: بنابراین، وقتی به صورت عمیق به این موضوع نگاه کنیم در می یابیم که جدا شدن از شبکه اینترنت جهانی امری نشدنی و غیرممکن است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">