ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حلقه‌ای که تنگ می‌شود و ...

| سه شنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۲۰ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - این روزها اکثر فعالان فناوری اطلاعات و ارتباطات در جریان مسایلی که پیرامون وزارت ICT مطرح می‌شود، قرار دارند. این مسایل ترکیبی از رویکرد فنی، سیاسی و امنیتی است که راس دولتی حوزه ICT را نشانه گرفته است.

فارغ از تقدم و تاخر، این روزها در برخی رسانه‌ها موضوع استارت‌آپ‌ها، نزار زاکا، شبکه ملی اطلاعات، فیلترینگ، ادغام شوراهای عالی IT و مسایل پیرامون اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی (WSIS) به نوعی در راستا و مرتبط با یکدیگر تحلیل شده و گویی به صورت چرخشی در حال پیگیری است.

همانطور که ذکر شد، مخاطب عمده این مطالب نیز وزارت ارتباطات است و این وزارتخانه نیز قطعا تدابیر خود را برای واکنش و پاسخ به مسایل مذکور دارد.

اگرچه بارها و بارها گفته و پیش‌بینی شده بود که برخی مسایل پیرامون این نهاد دولتی، لاینحل و به مثابه پرونده‌ای باز است که می‌تواند در مقاطع زمانی خاصی زمینه‌ساز مسایل و مشکلاتی برای وزارت ارتباطات شود، اما حالا گویی حلقه فشار به وزارت ارتباطات در حال تنگ شدن است.

بدون ورود به جزییات و به دور از رد یا پذیرش تمام یا بخشی از شیوه پرداختن به موضوعات مطروحه، واقعیت آن است که در شکلی کلاسیک، همچون بسیاری از مسایل جاری کشور، رویه مذکور نیز مخالفان و موافقان خاص خود را داد.

موافقان این رویه حول یک محور عمل کرده و نیک می‌دانند، دنبال چه هستند و چه می‌خواهند. آنها همچون یک تیم فوتبال حرفه‌ای، هدف را می‌دانند و اتفاقا امکانات، هماهنگی و تمرین هم دارند!

اما مخالفان نوع نگاه و پرداختن رسانه‌های مذکور به موضوعاتی همچون استارت‌آپ‌ها، شبکه ملی اطلاعات، فیلترینگ و غیره چه؟ آیا آنها در موقعیت برابری با موافقان قرار دارند؟

موضوع اینجاست که در فضایی که مبهم و غبارآلود است (یا می‌شود)، اصولا امکانی برای دفاع صحیح فراهم نمی‌شود. به هر حال بسیاری از مسایل، طرح‌ها و برنامه‌های وزارت ارتباطات، به شکلی شفاف، منسجم و مستمر، تبیین نشده و همچنان هم نمی‌شود.

از این رو اگر هم افراد زیاد و دارای پایگاهی باشند که در چنین شرایطی قصد حمایت از عملکرد وزارت ارتباطات را داشته باشند، به علت کم‌اطلاعی و دور ماندگی، امکانی برای دفاع و بروز نمی‌یابند. کما این که حتی در رسانه‌های خود دولت نیز شاهد تحرک و دفاعی اصولی در این زمینه نیستیم.

لذا برخی بر این باورند که شاید سیاست این وزارتخانه حل دیپلماتیک‌وار و پشت پرده، مسایل است و از این جهت نیاز چندانی به هماهنگی و تبیین و تفسیر احساس نمی‌کنند.(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">