ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حمایت فیروزآبادی از جویشگرهای بومی

| چهارشنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۴، ۰۲:۴۵ ب.ظ | ۰ نظر


رئیس مرکز ملی فضای مجازی و دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: حتما عقب‌ماندگی را در جویشگرهای بومی، ایمیل بومی و شبکه‌های پیام‌رسان بومی جبران خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالحسن فیروزآبادی در افتتاحیه اولین همایش ملی جویشگر بومی که امروز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال برگزاری است، گفت: ما تحریم‌های شدیدی را پشت سر گذاشته‌ایم که هنوز هم به پایان نرسیده، ولی در حال حاضر وارد مرحله جدیدی شده‌ایم. به نظر می‌رسد که تحریم‌ها کمی کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: مسئولان آمریکایی اعلام کرده‌اند که تحریم ایران هوشمندانه‌ترین تحریم‌ها بوده است و شاید این نوع تحریم هوشمندانه در طول تاریخ سابقه نداشته است.

فیروزآبادی ادامه داد: یکی از تحریم‌ها، تحریم منابع سوخت‌رسانی به هواپیماهای مسافربری بود که می‌توان گفت خیلی غیرعقلایی به نظر می‌رسید که هواپیمایی به کشوری مسافر ببرد ولی برای برگشت نتواند سوخت‌گیری کند. همچنین به ما اجازه صادرات یک میلیون بشکه نفت داده شد، ولی هیچ کشتی و بیمه‌ای در اختیار ما قرار نداشت تا بتوانیم به راحتی به صادرات بشکه‌های نفت بپردازیم. در این صورت آنها حاضر بودند که محیط زیست را به خطر بیندازند، ولی ایران همچنان در تحریم به سر ببرد.

به گفته وی، در واقع لیست بلندبالایی از تحریم‌ها بر ما اعمال شد، ولی در این شرایط طبق گزارش الکسا، موتورهای جستجوی آمریکایی در ایران به روی ما باز بود. باید بیندیشیم که چرا این‌گونه بود. چطور می‌شود که برخی رشته‌های تحصیلی در دنیا دانشجوی ایرانی نمی‌پذیرفت و بسیاری از علوم بنیادی مانند فیزیک هم بر ما تحریم شد، ولی از سوی دیگر این سایت‌ها به روی ایران باز بود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: باید پایه‌ای فکر کنیم که چرا باید این حوزه‌ها (آی سی تی) همراه با سوبسید و تشویق به روی ما باز بوده‌ است.

جامعه ICT در ایران ناکارآمدی نشان داده است

وی با تاکید بر اینکه ما در این حوزه‌ها ناکارآمدی نشان داده‌ایم، گفت: جامعه آی سی تی ایران از خود ناکارآمدی نشان داده و هنوز هم این موضوع وجود دارد.

فیروزآبادی افزود: ما در شبکه ملی اطلاعات با وزارت ارتباطات جلسات فشرده‌ای داریم تا شبکه ملی اطلاعات با خصایص سرزمینی و حکومتی را ایجاد کنیم؛ این از توصیه‌های مقام معظم رهبری به شمار می‌رود و ما کوتاه نمی‌آییم.

عقب ماندگی در زمینه جویشگرهای بومی را جبران می کنیم

وی تاکید کرد: حتما عقب‌ماندگی را در جویشگرهای بومی، ایمیل بومی و شبکه‌های پیام‌رسان بومی جبران خواهیم کرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه وظیفه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت از پژوهش‌های بنیادی است، گفت: باید نیازهای جویشگر بومی که البته پژوهش‌های بنیادی است در همه زمینه‌ها انجام شود. همچنین باید در دانشگاه‌ها رشته‌های مرتبط با پردازشگری، رایانش ابری و ... ایجاد شود.

وی افزود: بحث جدی که به دولت، وزارت ارتباطات و بخش خصوصی کمک می‌کند این است که بررسی کنیم که بخش خصوصی چگونه به شکل‌گیری جویشگر بومی در کشور تشویق شود.

فیروزآبادی تصریح کرد: در دنیا از ۱۷۰ کشور ۵ یا ۶ کشور جویشگر بومی دارند؛ بنابراین باید بررسی کنیم که این کشورها چه اقداماتی برای ایجاد جویشگر بومی انجام داده‌اند و در این راستا ما باید چه فعالیت‌هایی انجام دهیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: یکی از بازیگران عمده برای شکل‌گیری جویشگر بومی، تولیدکنندگان محتوا و خدمات در جویشگرها هستند و ما باید بررسی کنیم که چه اقداماتی باید انجام گیرد تا تولیدکنندگان محتوا و خدمات در جویشگرهای بومی علاقه‌مند به تولید محتوا و الکترونیکی شوند.

فیروزآبادی عنوان کرد: اگر می‌خواهیم تحقیقات در مرکز تحقیقات مخابرات ایران به نتیجه برسد، باید پژوهش‌های بنیادی انجام گیرد. البته گروه‌های کوچک ۱۰ الی ۲۰ نفره در دانشگاه شریف، دانشگاه یزد، امام حسین(ع) و ... در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما در هر صورت باید بدانیم که چه جویشگر بومی مورد توجه مردم قرار می‌گیرد.

 دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: همچنین باید بررسی کنیم که چه سیاست‌هایی اتخاذ شود تا بتوانند مردم از این جویشگرهای بومی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هر قوم و ملتی ذائقه خاصی از فضای اینترنت دارد، گفت: ژاپنی‌ها بیشتر به بازی و ایرانی‌ها بیشتر به جوک، شعر و موسیقی علاقه دارند.

فیروزآبادی تصریح کرد: در شکل‌گیری جویشگر بومی باید بخش خصوصی روی کار بیاید و باید در این حوزه طوری کار کنیم و وقت بگذاریم که بتوانیم یک دهم مشکلات تکنیکی را برطرف کنیم. همچنین باید از رشته‌های مخابرات، پردازش الکترونیکی و ... که از پیچیده‌ترین حوزه‌های مهندسی هستند، در این حوزه به کار گیریم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه موتور جستجو قریب به ۵۰ الی ۶۰ هزار کارمند دارند، ولی تعداد کارمندان ما در حوزه آی سی تی بیشتر از هزار نفر نیست.

وی با تاکید بر اینکه همچنین ما باید در این حوزه نوآوری داشته باشیم، گفت:  موتورهای جستجوی موفق در کره و چین ویژگی‌های خاص خود را دارند و باعث می‌شود که مردم آن کشور از گوگل صرف‌نظر کنند و از جویشگر بومی کشور خود بهره ببرند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: اگر واقعا می‌خواهیم کار بنیادی در حد لیاقت مردم ایران انجام دهیم باید اقدامات جدیدی در این حوزه انجام گیرد، یعنی باید بتوانیم موتورجستجو در وب ۳ را راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: ما حوزه سیاست‌گذاری در شبکه ملی اطلاعات و مصوبه‌ها را از شورای عالی خواهیم گرفت. همچنین در حوزه پژوهش‌های بنیادی نیز کارهای خوبی انجام می‌دهیم که متفاوت و با سطح علمی بالا باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">