ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حمایت قاطع داروسازان از طرح پرونده الکترونیکی

| چهارشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۰۳:۴۷ ب.ظ | ۰ نظر

دبیر انجمن داروسازان ایران گفت: پرونده الکترونیک، نوید بخش کاهش هزینه‌های مراقبت و دارو درمانی است و مسیر را برای ارتقاء سطح خدمت‌رسانی حوزه‌های مختلف از جمله خدمات داروخانه‌ها را هموار می‌کند.

سید مهدی سجادی، دبیر انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با فارس در خصوص ضرورت تسریع در اجرای طرح پرونده الکترونیک اظهار داشت: الکترونیکی شدن پرونده بیماران، یک زیر ساخت ضروری برای بسیاری از برنامه‌های بهداشت و درمان کشور است که متاسفانه نظام سلامت کشور به‌دلایل مختلف از دستیابی به آن محروم مانده است و باید در برنامه ششم توسعه، نسبت به آن تمرکز بیشتری صورت پذیرد.

وی ادامه داد: تاخیر بیش از این در انجام چنین پروژه مهمی، غیر قابل قبول است و  همه فعالان نظام سلامت باید دست در دست وزارت بهداشت قرارداده و این آرزوی قدیمی را جامه عمل بپوشانند و یکبار برای همیشه، بر بسیاری از معضلات نظام درمانی کشور پایان دهند.

به گفته سجادی، بهینه سازی چرخه تجویز و دریافت دارو و همچنین ارتقاء سطح خدمات کادر درمانی کشور اعم از پزشک، پرستار و داروخانه از دستاوردهای پیاده سازی پرونده الکترونیک است و همه دلسوزان کشور به این موضوع اذعان دارند که اقتصاد درمان از بابت این تاخیر متحمل ضرر و زیان زیادی شده است و اگر به دنبال کاهش هزینه‌های درمانی کشور هستیم، هیچ گریزی جز تسریع پیاده سازی این پروژه وجود ندارد.

دبیر انجمن داروسازان ایران، خلا پرونده الکترونیک را یکی از مهمترین عوامل هرز رفتن بودجه درمان کشور معرفی کرده و ادامه داد: موفقیت در انجام این پروژه عظیم می تواند نظام درمانی کشور را قادر سازد که به صورت سیستماتیک و ساختار یافته وضعیت درمانی بیماران را رصد کرده و هرگونه اختلال را پیش آگهی کند.

وی پرونده الکترونیک بیماران را همچون نقشه راه درمان افراد توصیف کرد و ادامه داد: نظام سلامت در کشورهای پیشرفته این قابلیت را دارد که وضعیت دارو درمانی بیماران را رصد کند و پیش از هرگونه مداخله پزشکی، برنامه درمانی بیمار را تهیه و تدوین کند و قطعا دستیابی به چنین پتانسیل هایی تنها با راه اندازی پرونده الکترونیک میسر خواهد بود

سجادی اضافه کرد: اجرای طرح پرونده الکترونیک می‌تواند تجزیه و تحلیل داده های آماری پزشکان را تسهیل کند و اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور در خصوص برنامه های کلان پایش تصمیمات و سیاست ها قرار دهد.

به گفته سجادی، این طرح در صرفه‌جویی مصرف دارو و بهینه سازی مصرف منطقی دارو در کشور بسیار موثر خواهد بود. ضمن اینکه مسیر تایید اینترنتی نسخه های دارویی را نیز هموار خواهد ساخت.

به گفته وی کاهش بار داروخانه‌ها را باید یکی از مزایای این طرح برشمرد که در بلند مدت می تواند دستاوردهای بزرگی را در عرصه داروخانه داری کشور به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: ساماندهی توزیع داروهای خاص در داروخانه های بخش خصوصی و رهایی مردم از صف انتظار داروخانه های دولتی نیز می تواند از دیگر مزایای این طرح باشد.

دبیر انجمن داروسازان ایران در پایان تصریح کرد: وزارت بهداشت باید برای پرهیز از بروز خطا و اشتباه در اجرای پروژه های عظیم و ملی همچون طرح پرونده الکترونیک، این طرح را ابتدا به صورت پایلوت در چند شهر و یا مرکز استان اجرا کند و سپس با شناسایی و رفع نواقص و خطاهای احتمالی، آن را در کل کشور اجرایی سازد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">