ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حمله پیامک‌های تبلیغاتی به مردم

| چهارشنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۲۰ ق.ظ | ۰ نظر

نادر نینوایی - پیامک‌های تبلیغاتی همچون سیم‌کارت‌های بی‌هویت، در این سال‌ها به معضلی تبدیل شده‌اند که هر از چند گاه سر بر می‌آورند و بار دیگر با برخوردهای مقطعی رگولاتوری فروکش می‌کنند.

از سوی دیگر، تغییر تاکتیک ارسال‌کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی و انبوه موجب شده که همواره رگولاتوری در اقدام علیه این پیامک‌های مزاحم یک گام عقب‌تر بوده و در نتیجه دیر عمل کند. یک روز پیامک‌های تبلیغاتی توسط سیستم‌های خاص ارسال می‌شوند و پس از مدتی رگولاتوری آنها را ساماندهی می‌کند، روزی دیگر تبلیغات پیامکی از سیم‌کارت‌های یک‌بار مصرف ارسال می‌شوند.

در این میان تمهیداتی همچون ارسال کد دستوری به شماره‌های پیش‌بینی‌شده اپراتورها برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده اگرچه در مقطعی محدود میسر بود، اما به مرور راه دور زدن آن نیز برای کسانی که از پیامک‌های تبلیغاتی سودهای کلان می‌برند فراهم شد و حالا عملا لغو دریافت پیامک تبلیغاتی تاثیر خود را از دست داده است.

 

بمباران پیامک‌های تبلیغی با شماره‌های جدید

در ماه‌های اخیر اما مشترکان اپراتور اول که مدت‌های مدید با تدابیر انجام‌شده در راستای احترام به حقوق مشترکان، سال‌ها از شر این پیامک‌های بی‌ارزش خلاص شده بودند، حالا دوباره با این معضل مواجه هستند. در حال حاضر پیش‌شماره‌های مختلفی همچون 910، 902، 921، 901، 930، 990،5000 ‌و گاه پیش‌شماره 918 نیز به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی اقدام می‌کنند.

** موضوعات این پیامک‌ها نیز مختلف بوده و تبلیغ مواردی همچون کاشت موی طبیعی، محصولات ویژه بزرگسالان، تورهای خارجی، فروش زمین و ویلا، خرید پوشاک، خرید کولر از بانه و حتی خرید تشک خواب را شامل می‌شود. **

در همین روزهای اخیر اما سر و کله تبلیغات اپلیکیشن‌های موبایلی هم پیدا شده و مشخص نیست در روزهای آینده چه تعدادی از این کسب‌وکارها به سراغ این روش آزاردهنده بروند.

خلأهای قانونی باعث شده که به‌واسطه قیمت پایین سیم‌کارت، برخی شرکت‌های تبلیغاتی پس از ارسال پیامک‌های انبوه آن را دور بیندازند و هراسی بابت مسدود شدن خط هم نداشته باشند.

اگرچه در سال‌های اخیر بارها وعده برخورد با این روش جدید ارسال پیامک‌های مزاحم تبلیغی داده شده اما حالا ظاهرا فرستندگان این پیامک‌ها آسوده‌خاطر شده‌اند که عقوبتی جدی در راه نیست، به همین دلیل به تشدید ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و پر کردن جیب خود از راه مزاحمت برای مردم می‌پردازند.

 

برخورد بی‌نتیجه با فرستندگان پیامک‌های تبلیغی

مهرماه سال گذشته بود که معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که قابلیت ارسال پیامک همه سیم‌کارت‌هایی که به‌صورت شخصی برای سایر مشترکان پیامک انبوه تبلیغاتی ارسال می‌کنند، مسدود می‌شود.

در این مقطع رگولاتوری رسما اعلام کرد که ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره‌های شخصی از مصادیق پیامک انبوه است و طبق مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی، ارایه‌کنندگان خدمات ارتباطی باید امکان فعال‌سازی یا غیرفعال کردن دریافت پیامک‌های انبوه را برای کاربران فراهم کنند.

همچنین به موجب اظهارنظر مسوولان رگولاتوری، اپراتورها ملزم شدند در صورتی که مشترکان از طریق سیم‌کارت شخصی خود به ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی اقدام کنند، امکان ارسال پیامک آنها مسدود شود که حالا ظاهرا این امر محقق نشده و همچنان شاهد ارسال پیامک‌های تبلیغی مزاحمی که هر روز از شماره‌های شخصی ارسال می‌شوند، هستیم.

البته رگولاتوری به شرکت‌های تبلیغاتی ارسال‌کننده پیامک نیز وعده داده بود که پس از ایجاد امکان فعال‌سازی و غیرفعال‌سازی دریافت پیامک انبوه برای کاربران و تایید رگولاتوری، امکان باز کردن قابلیت ارسال پیامک انبوه برای کسانی که این کار را انجام داده‌اند، ممکن شود.

پیش از این، کمیسیون عالی ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی آیین‌نامه ساماندهی پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و پیامک‌های خدمات ارزش‌افزوده را تصویب کرده بود که در این آیین‌نامه چگونگی نظارت بر ارسال پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و پیامک‌های خدمات ارزش‌افزوده و ضوابط فعالیت اپراتورها و زیرمجموعه‌های آنها اعم از فراهم‌کننده و تجمیع‌کننده محتوا تعیین شده بود.

 

جدی نگرفتن تذکر وزیر ارتباطات

بهمن‌ماه سال 95، محمود واعظی در خصوص پیامک‌هایی که از طریق سیم‌کارت‌های شخصی به‌صورت تبلیغاتی به مشترکان موبایل ارسال می‌شود واکنش نشان داد و گفت: در عرض دو ماه گذشته برای ساماندهی این موضوع اقدام کرده‌ و با سیم‌کارت‌های شخصی که این پیامک‌ها را ارسال می‌کنند، برخورد کرده‌ایم.

وی همچنین یادآور شد که در مرحله نخست به دارندگان این سیم‌کارت‌ها تذکر داده شد و در مرحله دوم در خصوص سلب امتیاز این سیم کارت‌ها اقدام شده است.

**به‌نظر می‌رسد همین بسنده کردن وزارت ارتباطات به تذکر و در نهایت قطع کردن سیم‌کارت‌ها و در نظر نگرفتن جریمه‌های متناسب با این تخلف، باعث شده که ارسال‌کنندگان این پیامک‌ها ترسی از برخوردهای احتمالی رگولاتوری نداشته و با دانستن اینکه در نهایت یک سیم‌کارت چند هزار تومانی اعتباری‌شان قطع می‌شود، به کار خود ادامه دهند.**

واعظی در آن مقطع شمار سیم‌کارت‌های شناسایی‌شده را که پیامک تبلیغاتی ارسال می‌کردند، دو هزار و ۶۰۰ سیم‌کارت عنوان کرد و گفت: بخشی از این دارندگان سیم‌کارت، متعهد شدند که دست از این اقدام بردارند.

‌با این وجود همچنان روزی نیست که روی صفحه موبایل بسیاری از مردم تصویر پیامک‌های متعدد تبلیغاتی ظاهر نشود و باید گفت به‌نظر می‌رسد ارسال‌کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی، تذکر وزیر ارتباطات کشور را نیز چندان جدی نگرفته‌اند و متوقف کردن آنها نیاز به برخوردی جدی و عاجل دارد.

 

پیشنهاد جریمه نقدی برای متخلفان

از زمانی که یکی از اپراتورها با ارایه سیم‌کارت‌های ارزان‌قیمت اعتباری که در برخی موارد حتی به نام فرد هم ثبت نشده بودند شروع به فعالیت کرد، مرتب بر تعداد پیامک‌های تبلیغاتی ارسالی افزوده شده است.

در این میان، برخوردهای مقطعی وزارت ارتباطات و رگولاتوری و در نظر نگرفتن جریمه سنگین برای افراد و شرکت‌هایی که به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی اقدام می‌کنند و نیز جریمه نشدن اپراتورهایی که سرویس این سیم‌کارت‌ها را قطع نکرده‌اند، باعث تشدید بحران ارسال پیامک‌های تبلیغی در کشور شده است.

طبیعی است اپراتورهای موبایلی که با ارسال هر پیامک تبلیغی هزینه ارسال آن را دریافت می‌کنند، تمایلی برای قطع سرویس مشترکانی که به ارسال این پیامک‌ها اقدام می‌کنند نداشته باشند و از سوی دیگر جریمه نشدن هم باعث شده بیشتر به این موضوع بی‌توجه شوند.

بنابراین به‌نظر می‌رسد برای حل گره پیچیده پیامک‌های تبلیغی که گویا قصد تمام شدن ندارند، لازم است رگولاتور در دوره جدید با تعیین جریمه‌های سنگین برای افراد و اپراتورهای متخلف یک‌بار برای همیشه این گره را باز کند. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">