ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خودپرداز‌ انتخاب نخست ایرانی‌ها است

| چهارشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۵۵ ب.ظ | ۰ نظر
بر اساس آخرین آماری که بانک مرکزی در مورد تعداد تراکنش‎های پرداخت با مدیریت شاپرک در کشور منتشر کرده است، در طول 5 ماهه ابتدایی امسال، حدود 3.9 میلیارد تراکنش بانکی از طریق این شبکه انجام شده و در کل مبلغی حدودی 393 هزار میلیارد تومان در این تراکنش‎ها جابه جا شده است. کل نقدینگی کشور حدود 800 هزار میلیارد تومان است و می‎توان با استناد به این آمار نتیجه گرفت که در 5 ماهه اول امسال تقریبا نیمی از نقدینگی کشور بر بستر شاپرک دست به دست شده است.
بر اساس داده‎های این آمار؛ حدود 1.7 میلیارد  از تراکنش‎های انجام شده در این مدت در استان تهران انجام شده  و حدود 2.1 میلیارد تراکنش هم به سایر استان‌های کشور اختصاص دارد.
  دستگاه‎های کارتخوان پادشاه پرداخت کارتی
نکته جالبی که در این گزارش بانک مرکزی می‎شود مورد توجه قرار داد نسبت سهم هر کدام از شیوه‎ها و ابزارهای پرداخت از این تراکنش‎هاست. دقت در این آمار برای ما روشن می‎کند که با وجود گسترش روز افزون استفاده از دستگاه‎های موبایل و تلاش‎های بانک‎ها برای گسترس خدمات همراه بانک و سایر خدمات، دستگاه‎های کارتخوان در حوزه پرداخت کارتی کشور همچنان حاکم بلامنازع این حوزه باقی مانده‎اند.  چرا که بر اساس داده‎های این گزارش تراکنش‌های شاپرک در این مدت عمدتا از طریق پایانه‌های فروش (دستگاه‎های کارتخوان) انجام شده، است.  بر این اساس حدود 3.9 میلیارد تراکنش از تعداد کل تراکنش‎های شاپرکی در این 5 ماهه مربوط به دستگاه‎های کارتخوان بوده است. اما مسئله جالب‎تر سهم تراکنش‎های کارتی از مبلغ این تراکنش‎ها است.  هر چند حدود یک میلیارد تراکنش از حدود 4 میلیارد تراکنش شاپرکی در این مدت به ابزارهایی غیر از کارتخوان‎ها اختصاص یافته است اما نزدیک به 367 هزار میلیارد تومان ار 393 هزار میلیارد تومان کل مبلغ تراکنش‎ها به وسیله کارتخوان‌ها مبادله شده و تنها 26 هزار میلیارد تومان از طریق دیگر ابزارها جابه‎جا شده است. 
در پنج ماهه نخست سال جاری حدود یک میلیارد تراکنش در دو بخش موبایل و اینترنت  انجام شده است به طوری که حدود 730 میلیون تراکنش از طریق موبایل و 290 میلیون هم به وسیله اینترنت بوده است.
  دریافت کامزد به کجا رسید 
یکی از نکاتی که با توجه به آمار و ارقام داده شده در این مدت می‎تواند از درجه اهمیت بالایی برخوردار شود مساله دریافت کارمزد‎ از تراکنش‎ کارتخوان‎ها است. با توجه مبلغ بالایی که در این تراکنش‎ها جابه‎جا شده است به نظر می‎رسد لزوم بررسی و تعیین تکلیف دریافت کارمزدها هم برای همه روشن‎تر شده باشد. 
از حدود یکسال قبل طرح دریافت کارمزد از صاحبان کارتخوان‌ها (فروشندگان) مطرح و با وجود جدیت بانک مرکزی برای اجرای آن، با مخالفت اصناف مواجه شد که با وساطت هیات وزیران موضوع برای بررسی بیشتر به شورای پول و اعتبار سپرده شد.
در شرایطی با توجه به تراکنش بالای شاپرک به ویژه از طریق پایانه‌های فروش عدم دریافت کارمزد از صاحبان کارتخوان‌ها، هزینه بالایی به شبکه بانکی تحمیل می‌کند با وجود وعده چندماهه مقامات بانک مرکزی برای بررسی موضوع در شورای پول و اعتبار این موضوع هنوز در دستور کار این شورا قرار نگرفته است. (منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">