ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر اینکه نمی توانیم به یک پیام رسان خارجی بگوییم حتما سرورش را به ایران منتقل کند گفت: جهت گیری اصلی حمایت از پیام رسان های داخلی با هدف بی نیازی از خارج است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس امیر خوراکیان در یک نشست خبری با تشریح فعالیت های معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی، از تهیه ٤ سند برای طرح در شورای عالی فضای مجازی خبر داد و گفت : اسناد ٤ اولویت موضوعی معاونت محتوا درباره شبکه های پیام رسان موبایل، برنامه ملی تشکل ها، آموزش عمومی و فرهنگ سازی و پیوست فرهنگی تهیه شده است.
معاون محتوای مرکز ملی توضیح داد: یکی از اولویت های ١٥ گانه معاونت ، سیاست گذاری برای پیام رسان های برخط است که بیشترین استفاده عمومی از فضای مجازی از طریق این پیام رسان ها است.
وی گفت : در ٦ ماه گذشته در نتیجه پیگیری این موضوع، سند سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های برخط تلفن همراه تدوین شده است.
خوراکیان درباره تغییر موضوع شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات گفت:
این تردید نیست بلکه عدم نیاز است. در قالب سند تهیه شده پیام رسان های خارجی به میزان همکاری با ایران از کمک های ایران استفاده خواهند کرد؛ نمی توانیم به یک پیام رسان خارجی بگوییم حتما سرورش را به ایران منتقل کند. در نتیجه این تغییر موضع نیست تدبیر بهتر است.
معاون مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد:  هم اکنون پیام رسان های متعددی برای حضور قانونمند در ایران اعلام امادگی کرده اند.

 

اولویت‌های معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی

خوراکیان همچنین  4 رویکرد معاونت محتوا را تشریح کرد و گفت: رویکرد اول تقویت نقش قرارگاهی مرکز ملی فضای مجازی، رویکرد دوم شناخت و بررسی آسیب‌های فضای مجازی، رویکرد سوم اهتمام به بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد و رویکرد چهارم نگاه فعال به برنامه‌های ملی روز در حوزه فضای مجازی است.

معاون محتوای مرکز ملی درباره رویکرد چهارم توضیح داد: در مناسبت‌ها مانند اربعین، انتخابات و نهضت مبلغان دینی برنامه‌های ویژه‌ای تدوین می‌شود که برای مثال در زمان انتخابات با تشکیل به موقع ستادی در این‌باره مصوبات سریعاً به وزارت کشور ارسال می‌شد.

وی با اشاره به اولویت دوم این مرکز توضیح داد: سیاست‌های حاکمیتی و نگاشت نهادهای برنامه‌های ملی تشکل‌های فضای مجازی اولویت دوم معاونت تولید محتواست.

خوراکیان گفت: رویکرد سوم آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی است که در این باره سند نهایی تهیه شده و آماده طرح در شورای عالی فضای مجازی است.

به گفته وی، در این‌باره در حال تهیه هندسه مفهومی آموزش عمومی فضای مجازی هستیم که تا پیش از پایان سال 95 تصویب خواهد شد.

خوراکیان افزود: اولویت چهارم، پیوست فرهنگی اپراتورهای تلفن همراه و تدوین نظام پیوست نگاری برای تمام پروژه‌های مهم فضای مجازی است که هم‌اکنون پیوست فرهنگی اپراتورهای تلفن همراه با اتفاق نظر مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و اپراتورهای موبایل نهایی شده و آماده طرح در شورای عالی فضای مجازی است.

معاون مرکز ملی فضای مجازی، به ترتیب اولویت‌های 5 تا 15 را تدوین دانشنامه‌های برخط، صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، فضای مجازی سالم، ایمن و مفید، نهضت تولید محتوا متناسب با نیازهای روز جامعه، الزامات فرهنگی شبکه ملی اطلاعات، خط و زبان فارسی، آموزش مجازی، کتابخانه دیجیتال، آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای و در نهایت تدوین مباحث رصدی اعلام کرد.

خوراکیان در رابطه با اولویت سیزدهم درباره آسیب‌های اجتماعی و اولویت چهاردهم درباره بازی‌های رایانه‌ای یادآور شد: درباره آسیب‌های اجتماعی با همکاری وزارت کشور پیگیری این اولویت در دستور کار است و بازی‌های رایانه‌ای نیز پس از تدوین سند مربوطه ابلاغ شده است اما همچنان به دلیل اهمیت موضوع این مبحث در دستور کار است.

 

* مبلغان در محرم امسال با حقیقت مجازی همراه می‌شوند

خوراکیان مبحث سوم صحبت‌های خود را به بحث آموزش ویژه مبلغان داد و گفت: در مناسبت‌های مختلف، جریان تبلیغ دینی در کشور به راه می‌افتد که در تلاش هستیم با تدوین بسته فرهنگی کمک کنیم که این جریان تبلیغی نقش خود را در فضای مجازی به خوبی ایجاد کند.

وی ادامه داد: این بسته‌ها در مناسبت‌ها از جمله محرم در اختیار حوزه‌های علمیه و در دسترس مبلغان قرار می‌گیرد.

خوراکیان تاکید کرد: این بسته ها با عنوان حقیقت مجازی نکاتی را درباره فضای مجازی در اختیار مبلغان قرار می‌دهد تا به مردم آموزش دهند.

 

* قفل شبکه ملی اطلاعات از دوره جدید شورای عالی مجازی باز شد

خوراکیان در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی راه‌اندازی فاز نخست شبکه ملی اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات از نظر محتوا در حوزه این معاونت قرار می‌گیرد و درباره مسائل فنی نمی‌توانم اظهار نظر کنم.

به گفته وی، موضوع شبکه ملی اطلاعات در چند سال اخیر قفل بوده و اصلاً کاری در این مورد انجام نمی‌شد که در دوره جدید شورای عالی فضای مجازی، اجرای این شبکه با برگزاری جلساتی در 5 فصل آغاز شد و به تدوین نقشه عمل وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌ها ختم شد.

خوراکیان در پاسخ به سوالی درباره ساز و کارهای قانونمندکردن پیام رسان‌های خارجی در ایران گفت: به دلیل اینکه این موارد هنوز در حد پیشنهاد است و در شورای عالی به تصویب نرسیده برای پرهیز از برداشت‌های مختلف از ذکر جزئیات خودداری می‌کنم اما کلیت این ساز و کار الزامات در حوزه حریم خصوصی افراد، سوء استفاده نکردن از دیتاهای مشترکان در این پیام رسان‌ها در برطرف کردن زمینه‌های سودجویی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اینکه آیا پس از پیش‌بینی ساز و کارهای قانونمند کردن فعالیت پیام رسان‌های خارجی در ایران و تعیین حمایت از پیام رسان خارجی به تناسب همکاری آنها با ایران، آیا در صورت عدم همکاری در دستورالعمل پیشنهادی گزینه ممانعت از فعالیت وجود دارد؟ گفت: قطعاً به اقتضای شرایط، ساز و کارهایی در این رابطه نیز دیده شده است اما در حالت کلی اگر امروز پیام‌رسانی بدون حمایت ایران به صورت گسترده در کشور موفق به فعالیت شده ناشی از خلاء فعلی بازار است و در صورت حمایت از پیام رسان‌های داخلی و تقویت آنها شاید بازار رقابتی نتیجه موفقیت فعلی را تغییر دهد.

به گفته وی، در ساز و کار حمایت از پیام رسان‌های داخلی که از طریق مطالعه تطبیقی شرایط 7 کشور جهان تدوین شده پیشنهادهای مختلفی متناسب با قدرت پیام رسان دیده شده است. برای مثال میزان حمایت از پیام رسان داخلی که ظرفیت 2 میلیون مشترک را دارد با پیام رسانی که 10 میلیون مشترک دارد، متفاوت خواهد بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">