ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

راهکار جدید بازیافت ضایعات الکترونیکی

| جمعه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۶، ۰۵:۵۵ ب.ظ | ۰ نظر

گروهی از محققان راهکار جدیدی را برای رهایی از ضایعات الکترونیک ابداع کردند که در مقایسه با راهکارهای کنونی، با محیط زیست سازگارتر و بهای تمام‌شده آن کمتر است.

به گزارش ایرنا از پایگاه ساینس دیلی، در گذشته نه چندان دور بخش عمده ضایعات الکترونیک دفن می‌شد و بدین ترتیب حجم عظیمی از مواد ارزشمند به زیر خاک می‌رفت. محققان با هدف بازیافت و بهره‌برداری مجدد از مواد ارزشمند روش‌های جدیدی را به کار گرفتند که در آن از ترکیبات کلر مانند دی کلرومتان (DCM) استفاده می‌شود که ترکیبی فرار، سمی و گران‌قیمت است. اکنون محققان ترکیب جایگزینی را برای این ماده ساخته‌اند که با محیط زیست سازگاری بیشتری داشته و بهای تمام‌شده آن کمتر است. این ترکیب جدید که NMP نام دارد امکان بازیافت 89 درصد از پلی کربنات مورد استفاده در ضایعات الکترونیک را فراهم می‌کند و حداقل قابلیت یک بار استفاده مجدد را بدون کاهش کارآیی دارد. این در حالی است که DCM قابلیت بازیافت 87 درصد از پلی کربنات را دارد و تنها یک بار قابل استفاده است.
محققان در خصوص بازیافت ترکیبات پیچیده‌تر، استفاده از شیوه آذرکافت (pyrolysis) را توصیه می‌کنند. این روش یک فرآیند ترموشیمیایی است که طی آن مواد آلی در اثر گرما تجزیه می‌شوند. این فرآیند شامل تغییر همزمان ترکیب شیمیایی و فاز فیزیکی بوده و فرآیندی برگشت ناپذیر است. محققان در کار پژوهشی خود نشان دادند که پیچیدگی چهار نوع لاستیک مورد استفاده در ضایعات الکترونیکی با استفاده از شیوه آذرکافت به میزان 40 درصد کاهش می‌یابد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Sustainable Chemistry & Engineering منتشر شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">