ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

راه‌هایی برای امن نگه‌داشتن وای‌فای

| يكشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۰۰ ق.ظ | ۰ نظر

مژگان کریم‌نیایی - بیشتر ما عادت کرده‌ایم که راه‌اندازی اولیه وای‌فای خودمان را به شرکت‌های اینترنتی واگذار کنیم و در حالت عادی با وجود آنکه از آنها استفاده می‌کنیم حتی فراموش می‌کنیم که وجود خارجی دارند.

اما واقعیت این است که با توجه به پیشرفت‌های روز‌افزون تکنولوژیک در عصر ما حتما می‌بایست امن بودن ارتباطات اینترنتی خود را مد نظر قرار دهیم؛ چراکه داده‌های ما همواره با تهدید هک شدن توسط هکرها مواجه هستند. هر لحظه ممکن است یک هکر به داده‌های ما دست پیدا کند یا بدون پرداخت هزینه اشتراک اینترنت، مثل یک زالو به وای‌فای ما بچسبد و بایت‌بایت اینترنت ما را بخورد.

پس چه باید کرد؟ توصیه‌هایی را که در این یادداشت به شما می‌کنیم به کار گیرید تا امنیت اینترنت وای‌فای خودتان را تضمین کنید.

در ابتدا باید بدانید که هیچ‌چیز به طور صددرصد نمی‌تواند جلوی هک شدن شما را بگیرد، اما به این بهانه نباید به سارقان اینترنتی اجازه دهید که خیلی راحت به اطلاعات شما دست پیدا کنند بلکه شما باید تا حد ممکن دستیابی به رمز وای‌فایتان را برای آنها سخت کنید.

 

*نام کاربری و رمز‌عبور وای‌فای خود را حتما تغییر دهید

هر مودم وای‌فای از زمانی که از کارخانه بیرون می‌آید با یک نام کاربری و یک رمز کارخانه‌ای ست می‌شود، اما باید بدانید که تمام مودم‌های ساخت یک کارخانه با همان رمز بالا می‌آیند. پس قبل از اولین استفاده باید حتما نام کاربری و رمز عبور خود را تغییر دهید.

سعی کنید از نام‌هایی که به معنی مشخصی اشاره دارد مثل نام اشخاص، نام‌های خاص و نام‌هایی که هر گونه معنی دارند استفاده نکنید.

ضمنا با ترکیبی از اعداد، حروف الفبا و سایر نشانه‌ها مثل @ و + رمز وای‌فای خود را انتخاب کنید و سعی کنید که تعداد کاراکترهای آن را تا جایی که می‌توانید طولانی در نظر بگیرید.

چون ممکن است این رمز را فراموش کنید حتما آن را یادداشت کرده و روی کاغذ در جایی نگه دارید. به هر صورت اگر هم رمز را گم کردید خیلی نگران نشوید چون می‌توانید با ریست کردن رمز آن را به حالت کارخانه برگردانید.

 

*نام نت‌ورک خود را عوض کنید

وای‌فای شما با یک نام (SSID) خاص به دستگاه‌های اطراف معرفی می‌شود، کارخانه‌های تولید مودم معمولا نام مودم را هم‌نام با مدل و سری آن مودم در نظر می‌گیرند، به همین دلیل اگر این نام را تغییر ندهید سایر افراد می‌توانند از نوع و سری مودم شما آگاهی یابند.

با تغییر نام روتر خود شما می‌توانید مدل دستگاهتان را از هکرها مخفی نگه دارید و مانع آن شوید که اطلاعات جانبی در مورد روتر شما داشته باشند.

اگر شما یک همسایه مزاحم داشته باشید می‌تواند با روت شدن به SSID شما  شانس وصل شدن به وای‌فایتان را داشته باشد. پس با ایجاد تغییر در نام نتورک این شانس را از او بگیرید.

 

*فعالیت خود را پنهان کنید

جالب است بدانید که در 10 سال اخیر هیچ مودمی بدون قابلیت پنهان کردن فعالیت‌ها به بازار نیامده است. پس یکی از کارهایی که شما باید حتما انجام دهید مخفی کردن فعالیت‌های وای‌فایتان است.

برای این کار به بخش تنظیمات روتر خود بروید و گزینه security options را انتخاب کنید، هر روتر برای مخفی کردن فعالیت بخش خاصی را دارد. اگر مطمئن نبودید که این بخش در مورد دستگاه شما چگونه است به سایت توسعه‌دهنده وای‌فای خود سری بزنید. در آنجا در بخش help می‌توانید به راهنمایی‌های لازم دست پیدا کنید.

در بیشتر روترها شما باید گزینه  WPA2 ‌را روشن کنید، سعی کنید همواره از روتری استفاده کنید که این گزینه را داشته باشد. سپس گزینه پنهان شدن را از طریق تیک زدن گزینه  AFS فعال کنید. برای این کار لازم است که یک بار رمز وای‌فای خود را در کامپیوتر وارد کنید تا روتر شما را به‌عنوان صاحب مودم بشناسد.

این رمز در واقع همان رمزی است که برای اتصال هر دستگاه به مودم باید آن را وارد کنید. پس همیشه سعی کنید رمز طولانی برای مودم انتخاب کنید تا به‌راحتی برای هکرها قابل دسترس نباشد.

 

*از فایروال استفاده کنید

کارخانه روتر شما صددرصد یک دیوار آتشین برای محافظت از وای‌فای‌تان در برابر حملات هکری ساخته است .اگر به صورت اتوماتیک روی سیستم‌تان بالا نیامده حتما خودتان آن را فعال کنید.

این فایروال معمولابا حروف SPIیا  NAT در بخش تنظیمات روتر شما قابل دسترسی است پس حتما آن را به عنوان یک گزینه برای بالا بردن امنیت خود فعال کنید.

برای اینکه مطمئن شوید به‌جز گجت‌ها و پی‌سی‌های شما دستگاه دیگری به وای‌فای وصل نیست حتما باید فایروال داشته باشید.

به نظر ما بهترین گزینه انتخاب‌check point zone alarm pro firewall 2017” " است. این نرم افزار در دو نسخه که یکی 40 دلار قیمت دارد و دیگری رایگان است عرضه شده و در ویندوزهای 8 و 10 قابل اجرا است.

 

*نت‌ورک‌های مهمانان خود را غیرفعال کنید

این به نظر خیلی مهمان‌نوازانه و خوب می‌رسد که رمز وای‌فای خود را به مهمانانتان هم بدهید، اما اگر به اندازه کافی به آنها اعتماد نداشته باشید چه؟

به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه پسورد خود را به همسایه‌ها و کسانی که در نزدیکی شما زندگی می‌کنند ندهید؛ اگر هم این کار را کردید حتما هر مدت یک‌بار رمز وای‌فای خود را تغییر دهید.

 

*از وی‌پی‌ان استفاده کنید

یک سرویس اینترنت خوب یک تونل میان شما و اینترنت ایجاد می‌کند. همین موضوع می‌تواند پوشش خوبی باشد تا هکرها را در مورد کشور محل اقامت شما به اشتباه بیندازد. حتی اگر شما از وای‌فای استفاده نکنید، استفاده از یک سرویس با کیفیت وی‌پی‌ان می‌تواند به‌عنوان یک مانع برای دسترسی هکرها به اطلاعات شما باشد.

 

*فایروال خود را به‌روز کنید

درست مانند آنتی‌ویروس‌ها و همه نرم‌افزارهای جانبی کامپیوتر، فایروال هم نیاز به به‌روز شدن دارد تا بتواند حفره‌های امنیتی که به‌تازگی کشف شده را پوشش دهد.

هر ماه به تنظیمات روتر خود بروید و نسخه‌های جدید را آپگرید کنید؛ این نسخه‌های جدید ممکن است قابلیت‌های اضافی داشته باشند که به بهبود عملکرد روتر شما کمک کند. پس این کار برای شما یک معامله برد-برد است.

همچنین شما می‌توانید با نصب فایروال‌هایی مانند TOMAT,DDو WRT بازهم امنیت خود را بالاتر ببرید.

این نرم‌افزارها علاوه بر قابلیت‌هایی که یک دیوار آتشین اورجینال روتر دارد، قابلیت‌هایی اضافی هم دارند. پس اگر می‌خواهید امنیت وای‌فایتان را باز هم بالاتر ببرید می‌توانید یکی از آنها را دانلود کرده و نصب کنید.

  • ۹۵/۰۸/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">