ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

روبات‌ها بیکاری را افزایش می‌دهند

| سه شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۴۸ ق.ظ | ۰ نظر

کارشناسان هشدار داده‌اند که گام‌های سریع در پدیدآوری هوش مصنوعی و ربات می‌تواند بیکاری انبوه به بار آورد و به همه‌ صنوف، از راننده گرفته تا نانوا لطمه بزند. به گفته‌ کارشناسان ارشد رایانه که در نشست انجمن پیشرفت علوم آمریکا شرکت داشتند، دستگاه‌های هوشمند بعد از بارها شروع کردن ناکام به جایی رسیده‌اند که به‌زودی می‌توانند در تمام بخش‌های اقتصاد جانشین انسان شوند.

موشه‌ وردی، استاد علوم رایانه در دانشگاه رایس تگزاس می‌گوید: داریم به زمانه‌ای نزدیک می‌شویم که ماشین‌ها می‌توانند کمابیش در هر کاری گوی سبقت را از انسان بربایند و جامعه باید قبل از حاد شدن اوضاع برای مقابله با این مشکل تصمیمی بگیرد. اگر ماشین‌ها تمامی کارهایی را انجام دهند که انسان انجام می‌دهند، انسان چه کاری انجام دهد؟

بارت سلمن، استاد علوم رایانه در دانشگاه کورنل هم می‌گوید: هوش مصنوعی به‌سرعت در حال گذار از قلمرو تحقیقات دانشگاهی به قلمرو واقعی است. رایانه‌ها همانند انسان می‌توانند ببینند و بشنوند؛ یعنی سامانه‌ها می‌توانند به‌طور مستقل در میان ما انسان‌ها شروع به حرکت و کار کنند. شرکت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک، آی‌بی‌ام و بسیاری دیگر به افزایش سرمایه‌گذاری در سامانه‌های هوش مصنوعی در حد میلیاردها دلار در سال روی آورده‌اند.

این دو استاد می‌گویند دولت‌ها و در کل اجتماع به شتاب‌گیری اخیر تحقیقات هوش مصنوعی و رباتیک در حوزه‌هایی چون خودروهای خودپیما و داده‌پردازی توجه نداشته‌اند.

وردی می‌گوید: یک پاسخ معمول این است که اگر ماشین‌ها کارها را در دست بگیرند وقت آزاد پیدا می‌کنیم تا دنبال کارهای اوقات فراغت برویم، اما چنین آینده‌ای نویدبخش نیست و زندگی صرفا فراغتی جذابیتی ندارد، کار رکن رفاه انسان است.

از همین رو موسسه‌ آینده‌ زندگی کمبریج ماساچوست در سال قبل نامه‌ سرگشاده‌ای منتشر کرد و از سیاست‌گذاران خواست خطرهای هوشمندی فزاینده‌ ماشین‌ها را بررسی کنند. این نامه را 100 هزار نفر امضا کرده‌اند که در میان آنها نام الون ماسک به‌چشم می‌خورد؛ کارآفرین حوزه‌ فناوری و صاحب شرکت تسلاموتورز که دارای برنامه‌ تحقیقاتی بزرگی در حوزه‌ هوش مصنوعی برای ساخت خودروهای خودران است.

سلمن می‌گوید ماسک قرار است تحقیق دانشگاه کورنل به نام حفظ سودمندی هوش‌ مصنوعی برای انسان را تامین اعتبار کند. این طرح تحقیقاتی پیش‌بینی می‌کند که آیا ابرهوش ماشینی از هوش انسان پیش‌بینی می‌کند. اگر پاسخ مثبت است، چه زمانی این حالت رخ می‌دهد.

سلمن می‌گوید: بینایی ماشینی و به‌خصوص چهره‌شناسی یکی از بالنده‌ترین حوزه‌های هوش مصنوعی است و فیس‌بوک می‌تواند بهتر از هرکسی کاربران را شناسایی کند.

بینایی ماشینی، کلید وسایل نقلیه‌ خودران هم هست و طی 25 سال آینده جاده در سیطره‌ این فناوری خواهد بود. وردی می‌گوید: رانندگی خودکار موجب کاهش شمار سوانح به میزان 90 درصد یا بیشتر خواهد شد. وقتی جان این همه آدم نجات یابد، علیه‌ آن حرف زدن توجیه اخلاقی ندارد، اما در کشوری مانند آمریکا 10 درصد اشتغال با رانندگی سر‌وکار دارد که بیشترشان از بین می‌رود.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۴/۱۲/۱۸

روبات ها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">