ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

قمار در روز روشن

| چهارشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۴۰ ق.ظ | ۰ نظر

ابوالقاسم رحمانی - صفحه شخصی امیر مقصودلو (تتلو) بسته می‌شود، اینفلوئنسرهای فضای مجازی به‌جان هم می‌افتند، پیام صادقیان و تهی و تتلو و علیشمس و ساشا و احلام دعوای زرگری به‌راه می‌اندازند و حواس مردم را به‌خود جلب و به کیلوهای اینستاگرامی‌شان اضافه می‌کنند،

تبلیغات سایت‌های شرط‌بندی در کانال‌های مختلف اوج می‌گیرد، کرونا فضای مجازی را در کما فرومی‌برد و سطح گزینه‌ها به شرط‌بندی روی بازی تیم‌ها در لیگ بلاروس به‌عنوان تنها لیگ فوتبال درجریان در دنیا بعد از تعطیلی فعالیت‌های ورزشی به‌خاطر شیوع کرونا می‌رسد و وقتی خیلی خوب جواب نمی‌دهد روی تعداد مرده و زنده ناشی از کرونا قمار می‌کنند. یکی از همین کانال‌های ورزشی در تبلیغ یکی از سایت‌های شرط‌بندی نوشته بود که تعداد فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا برای روز بعد چقدر خواهد بود و... .

شاید اولین مواجهه خودم با ماجرای شرط‌بندی در فوتبال، برگه‌های کاغذی بود که دکه‌های روزنامه‌فروشی و برخی مغازه‌ها در شهرهای شمالی کشور می‌فروختند. اسم‌های عجیب‌وغریبی هم داشتند و در انتهای نام‌شان یک خزری، طبرستانی، شمالی چیزی می‌چسباندند و کاغذهایی پر از نام تیم‌های مختلف فوتبال از کشورهای مختلف دنیا حتی لیگ‌های دسته چندم و گمنام کشورهای ناشناخته در دنیای فوتبال را ردیف می‌کردند و کسی که اهل این شرط‌بندی‌ها بود از هر طریقی شده نام و تاریخچه بازی‌های این تیم‌ها را پیدا می‌کرد و پیش‌بینی‌اش را می‌نوشت و تا ساعت مشخصی برگه‌ها را تحویل همان دکه یا مغازه می‌داد، البته با پولی که درنظر می‌گرفت و اگر می‌برد فردای همان روز از همان دکه یا مغازه چند برابر پول شرط‌بندی‌اش را نقدی می‌گرفت و اگر هم می‌باخت که هیچ، دوباره برگه‌ای جدید و پول و برد و باخت!

حالا اما چندسالی است که شمایل شرط‌بندی‌های فوتبالی تغییرات چشمگیری کرده است، کافی است یکی از کانال‌های پرمخاطب و اغلب زرد فضای مجازی را در تلگرام یا صفحات آنها را در اینستاگرام باز کنید، فورا با انبوهی از لینک‌ها و تبلیغات سایت‌ها و صفحات اینترنتی شرط‌بندی و بت‌های فوتبالی روبه‌رو می‌شوید. دیگر خبری از آن برگه‌های کاغذی نیست، نه پول نقدی وجود دارد و نه قرار است سر ساعت مشخصی چیزی را تحویل کسی بدهید. همه‌چیز در بستر اینترنت و فضای مجازی شکل می‌گیرد. سایت‌هایی که مدیران آنها در کشورهای خارجی درحال طعمه پهن کردن برای جوانان و نوجوانانی هستند که می‌خواهند از این طریق و کسب‌درآمد از این راه، جیب‌شان را در این وضعیت اقتصادی نابسامان پرکنند.

گزارش‌ و خبر پیرامون این مساله بسیار نوشته شده است، روزنامه‌ها، سایت‌ها و حتی همان کانال‌ها و صفحات مجازی هر یک به‌حد اطلاعات و توان خود درجهت رمزگشایی از فعالیت این سایت‌های شرط‌بندی و پشت پرده این تجارت عظیم برآمده‌اند و محتواهایی را تولید کرده‌اند. براساس همین اطلاعات و گزارش‌ها مشخص شده است که اکثر مخاطب‌های این سایت‌ها و این محافل شرط‌بندی مجازی، جوانان و نوجوانان 18 تا 30ساله هستند که با دراختیار قراردادن اطلاعات شخصی خود، اعم از اطلاعات کارت ملی و کارت بانکی، روزانه سودهای هنگفت میلیاردی به‌جیب گردانندگان این سایت‌ها سرازیر می‌کنند. البته در ارتباط با برخی نام‌های آشنا و فعال در این حوزه هم سخن بسیار رفته است، کسانی که با تبلیغ و یا مدیریت این سایت‌ها حسابی پول و ثروت به‌جیب زده‌اند، فرشاد لطفی یکی از قهرمانان بدن‌سازی، رضا پرستش بدل ایرانی مسی، فرشید امیرشقاقی خواننده رپ، ساشا سبحانی و برخی دیگر از چهره‌های معروف ورزشی و هنری که با سوءاستفاده از همین ظرفیت‌ها تراکنش‌های میلیاردی برای خود ایجاد کرده‌اند.

اما از همه اینها مهم‌تر، از سازوکار فنی و مدیریت این سایت‌ها مهم‌تر شاید مساله مشتری‌های داخلی این صفحات و محافل، تراکنش‌های آزاد مالی حتی با خارج از کشور و البته تبلیغات آشکار و عیان آنها در کانال‌ها و صفحات پرمخاطبی است که از داخل مدیریت می‌شوند. به‌هرحال پول‌هایی که برای شرط‌بندی توسط مخاطبان این سایت‌ها به‌حساب‌ها و کارت‌های اجاره‌ای و متفاوت واریز می‌شود، طی یک سازوکار از کشور خارج شده و به‌دست صاحبان اصلی این محافل می‌رسد، آن‌هم در شرایطی که کشور در تحریم‌های سنگین است و رد و بدل کردن و ورد و خروج یک‌دلار هم مصائب و مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند. پروسه واریز این پول‌ها امکان پیگیری و ردیابی دارد و اگر قرار بر پیگیری باشد برای سیستم بانکی ما که مو را از حساب همه مردم می‌کشد و از قران‌به‌قران موجودی‌ها و تراکنش‌ها اطلاع دارد، کار دشواری نیست.

مساله دیگری که پیگیری آن از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انتظار می‌رود و آذری‌جهرمی مدت‌ها پیش قول پیگیری و افشاگری در ارتباط با آن را داده بود، مساله فعالیت این شبکه شرط‌بندی خصوصا در داخل کشور است. این محافل به‌راحتی در فضای مجازی خصوصا در تلگرام و اینستاگرام، در صفحات و کانال‌های پرمخاطب با هرنوع گرایش و محتوایی آزادانه تبلیغ می‌شوند و به‌راحتی و با یک کلیک می‌توان به آنها وارد شد و تمام اندوخته‌ها را دود کرد. پس ردیابی عوامل داخلی آنها و جلوگیری از این تبلیغات آزادانه، می‌تواند راهکار دیگری برای جولان قماربازها در تلفن‌های همراه و حریم شخصی مردم باشد. (منبع: فرهیختگان)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">