ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رکوردزنی اسپیس‌ایکس در پرتاب موشک

| شنبه, ۱۰ دی ۱۴۰۱، ۰۵:۰۹ ب.ظ | ۰ نظر

سال گذشته میلادی شلوغ‌ترین سال پرتاب موشک‌های اسپیس‌ایکس بوده است؛ در سال ۲۰۲۰، اسپیس‌ایکس به رهبری ایلان ماسک در مجموع به ۲۶ پرتاب دست یافت، در حالی که سال گذشته ۳۱ موشک به آسمان فرستاد که همه مأموریت‌ها شامل موشک قابل اعتماد فالکون ۹ بود.
به گزارش تسنیم، سال گذشته میلادی شلوغ‌ترین سال پرتاب موشک‌های اسپیس‌ایکس بوده است. در سال 2020، اسپیس‌ایکس به رهبری ایلان ماسک در مجموع به 26 پرتاب دست یافته بود در حالی که سال گذشته 31 موشک به آسمان فرستاد که همه مأموریت‌ها شامل موشک قابل اعتماد فالکون 9 بود.

با این حال، امسال اسپیس‌ایکس 61 مأموریت بزرگ انجام داده است و آخرین مأموریت سال 2022 نیز روز جمعه انجام شد که همگی این مأموریت‌ها با استفاده از فالکون 9  انجام شده به جز پرتاب ماه نوامبر که از یک موشک قدرتمند دیگر استفاده شده است.

شرکت فضایی اسپیس‌ایکس در کالیفرنیای آمریکا مستقر است و نخستین پرواز باری خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی را در سال 2012 انجام داده است که در آن سال فقط دو پرتاب انجام شد. اسپیس‌ایکس علاوه بر استقرار ماهواره‌های متعدد در مدار پایین زمین برای طیف وسیعی از مشتریان همچنین پروازهای منظم خدمه "به و از" ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال 2020 را آغاز کرد و این امکان را به ناسا داد تا فضانوردان خود را برای نخستین بار از زمان برنامه شاتل فضایی از خاک ایالات متحده به فضا بفرستد.

بخشی از دلایلی که SpaceX توانسته فرکانس و تعداد پرتاب‌های خود را افزایش دهد به دلیل طراحی فالکون 9 است که فرود یک‌ مرحله‌ای و قابل استفاده مجدد را امکان‌پذیر می‌کند تا بتواند به راحتی برای مأموریت‌های متعدد مستقر شود که این به اسپیس ایکس اجازه می‌دهد بر نوسازی ناوگان کوچکی از موشک‌ها تمرکز کند؛ فالکون 9 موشکی تجاری از گروه موشک‌های شرکت اسپیس‌اکس است. فالکون 9 برای بردن محموله به مدار زمین طراحی و ساخته شده و بلندای آن به 67 متر می‌رسد.

اسپیس ایکس تا به امروز به 198 پرتاب موشک، 159 فرود تقویت‌کننده و 133 پرواز مجدد دست یافته است. با توجه به اینکه مشتریان بیشتری به دنبال ارسال ماهواره‌های کوچک به مدار هستند و اسپیس ایکس نیز از سخت‌افزار پروازهای فضایی خود برای استقرار تعداد زیادی از ماهواره‌های اینترنتی استارلینک خود استفاده می‌کند، به نظر می‌رسد سال 2023 سال شلوغ‌تری برای اسپیس‌ایکس باشد.

با نگاهی بیشتر به آینده، اسپیس‌ایکس همچنین در حال آماده شدن برای نخستین پرواز نسل بعدی موشک Super Heavy و فضاپیمای Starship خود است. نسخه‌ای از Starship قرار است تنها چند سال دیگر در مأموریت Artemis III ناسا نخستین زن و فرد رنگین پوست را روی سطح ماه فرود آورد و حتی می‌تواند نخستین فضانوردان را به مریخ برساند!

پس از اینکه "یوساکو مائزاوا" میلیاردر ژاپنی، 9 صندلی را برای مأموریت سفر به ماه خریداری کرد، قرار شد استارشیپ، مسافران را در نخستین مأموریت کاملاً غیرنظامی به ماه حمل کند. این سفر برای سال 2023 تعیین شده است اما تأخیر در آزمایش موشک Super Heavy و Starship به این معنی است که SpaceX احتمالاً آن تاریخ را از دست خواهد داد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">