ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

زاکربرگ: درهای آمریکا را روی مهاجران باز کنید

| چهارشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۵، ۰۱:۱۹ ب.ظ | ۰ نظر

میثم لطفی - مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت فیس‌بوک با طرح دونالد ترامپ مبنی بر ورود شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان به بهانه حفاظت از آمریکا محافظت کرد و به‌عنوان یکی از قدرتمندترین مدیران عرصه فناوری اعتراض خود را به گوش رییس‌جمهور جدید آمریکا رساند.

زاکربرگ روی صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک نوشت: «من هم مانند بسیاری از شما نگران تاثیرات قوانین جدیدی هستم که به امضای ترامپ رسیده است. ما موظف هستیم این کشور را ایمن نگه داریم، ولی برای رسیدن به هدف مذکور باید روی افرادی تمرکز کنیم که خطرآفرین هستند... ما باید درهای کشور خود را روی پناهجویان و دیگر افراد باز بگذاریم».

زاکربرگ در ادامه صحبت‌های خود نسبت به معوق شدن ویزای H1-B برای ورود اتباع خارجی و استخدام نیروی کار ماهر از دیگر کشورها بسیار ابراز نگرانی کرد و اظهار کرد که اگر همه‌چیز به همین شکل ادامه پیدا کند، صنعت فناوری با یک بحران کاملا جدی مواجه می‌شود. او در این خصوص گفت: «ترامپ پیش از این گفته بود که برای ورود اتباع خارجی محدودیت سنی در نظر می‌گیرد که این مساله باعث خوشحالی بود. بر اساس این قانون ورود مهاجران کم‌سن و سال همراه با والدین خود بدون مشکل انجام می‌شود. از این مساله بسیار خوشحالم که رییس‌جمهور ترامپ متوجه است که باید نیروهای مستعد خارجی را وارد آمریکا کنیم».

بیانیه زاکربرگ در شرایطی منتشر شد که دیگر مدیران فناوری در دره سیلیکون نیز نسبت به اقدامات اخیر ترامپ عکس‌العمل نشان دادند و با آن مخالفت کردند. روزنامه گاردین در آخرین شماره خود توضیح داد زمانی که ترامپ به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری از سوی حزب جمهوری‌خواه انتخاب شد، تمامی مدیران بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری با او مخالفت کردند و آوریل 2016 که تازه خبر رسمی این اتفاق منتشر شده بود، زاکربرگ طی سخنرانی خود در یک کنفرانس گفت: «اخبار نگران‌کننده‌ای در مورد ساخت دیوار میان آمریکا و مکزیک شنیده‌ام ... شجاعت زیادی لازم است تا بتوان نگرانی‌هایی را که در این زمینه ایجاد شده است به امید تبدیل کرد. دور از ذهن به نظر می‌رسد این اتفاق صورت گیرد».

با این وجود زمانی که ترامپ به‌صورت غافلگیرکننده در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزیده شد، مدیران عرصه فناوری تغییر موضع دادند و به او خوشامد گفتند. حتی زاکربرگ در جریان این اتفاق «ابراز امیدواری» کرد تا در آینده صنعت فناوری آمریکا رونق یابد.

دسامبر گذشته مدیران شرکت‌های فیسبوک، گوگل، مایکروسافت، آمازون، اینتل و ... به «برج ترامپ» رفتند و در یک جلسه خصوصی در مورد آینده عرصه فناوری با او صحبت کردند. در این جلسه ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا و تراویس کالانیک، مدیرعامل Uber به «انجمن سیاست و استراتژی» ترامپ پیوستند تا پیشنهادها و توصیه‌های اقتصادی خود را با او درمیان بگذارند، مدیرعامل گوگل ریاست حزب ویژه جمهوری‌خواهان برای انتشار اخبار مربوطه را عهده‌دار شد و فیس‌بوک نیز مدیریت اتفاقات مربوط به خوشامدگویی برای ورود ترامپ به کاخ سفید را بر عهده گرفت.

به هر حال از آن زمان بیشتر از یک ماه گذشته است و هم‌اکنون که ترامپ کلیددار کاخ سفید است، مدیرعامل فیس‌بوک و دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری مخالفت خود را با سیاست‌های او نشان داده‌اند. اگرچه تمام مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری تمایل به حضور در کاخ سفید و همکاری‌های سیاسی با رییس‌جمهور آمریکا را دارند، ولی زاکربرگ تمایلی به این مساله نشان نمی‌دهد و به‌طور صریح اشاره کرده است که نه‌تنها با ترامپ همکاری نمی‌کند، بلکه اعتراضات و مخالفت‌های خود را هم به گوش او می‌رساند.

با این مخالفت‌ها زمزمه‌های قبلی بیشتر قوت می‌گیرد که زاکربرگ قصد ورود به عرصه سیاست را دارد و از هم‌اکنون تلاش می‌کند فعالیت‌های سیاسی خود را به‌صورت مستقل پیش ببرد تا احتمالا در سال 2024 میلادی به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا معرفی شود.

انتشار مطلب زاکربرگ روی فیس‌بوک بازتاب‌های گسترده‌ای را به‌دنبال داشت. نکته مهم این است که زاکربرگ نیز یکی از پناهجویان حاضر در کشور آمریکا محسوب می‌شود و شاید همین مساله باعث شده است او مخالفت بیشتری داشته باشد. نسب اصلی زاکربرگ از کشورهای آلمان، اتریش و لهستان به آمریکا آمده‌اند و همسر او نیز یکی از پناهجویانی است که اجداد او به کشورهای چین و ویتنام برمی‌گردند.

زاکربرگ در ادامه مطلب خود نوشت: «ما یک کشور تشکیل شده از مهاجران هستیم، و اگر بهترین‌ها از نقاط مختلف جهان در این کشور حضور داشته باشند بیشترین مزیت را می‌بریم. ما می‌توانیم در کنار یکدیگر کار و مشارکت کنیم».

فیس‌بوک و دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری در آمریکا با استفاده از ویزای H1-B نخبگان غیر آمریکایی را استخدام می‌کنند تا این افراد بتوانند در کشور آمریکا زندگی و کار مناسب داشته باشند. دونالد ترامپ نسبت به این ویزا برای جذب نیروی کاری خارجی انتقاد کرده است و آن را برخلاف منافع آمریکایی‌ها می‌داند. او معتقد است که با این اتفاق میزان اشتغال‌زایی آمریکایی‌ها کاهش می‌یابد و در عوض نیروی کار خارجی وارد این کشور می‌شود. اگرچه هنوز هیچ اقدام رسمی در این زمینه صورت نگرفته است، ولی ترامپ تصمیم دارد تغییراتی را در نحوه دریافت این ویزا اعمال کند و برای شرکت‌های بزرگ فناوری محدودیت‌هایی را در زمینه استخدام نیروی کاری خارجی ارایه کند.

زاکربرگ در مطلب فیس‌بوکی خود توضیح داد که فرمان مهاجرت ترامپ تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر روند فعالیت‌های آنها بر جا می‌گذارد که این اتفاق فراتر از تاثیر بر مسایل شخصی است و می‌تواند کشور آمریکا را با اختلال مواجه کند. او با اشاره به تجربیات خود برای تدریس در پروژه Dreamers اظهار داشت که اجرای قانون جدید مهاجرت، فیس‌بوک را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کند. بر اساس این پروژه، فرزندان مهاجران می‌توانند به‌صورت قانونی در ایالات متحده آموزش ببینند و پس از آن وارد عرصه کار شوند. ولی ترامپ اعتقادی به پروژه مذکور ندارد و با قوانین جدید خود می‌خواهد جلوی  این روند را بگیرد.

به هر حال اگرچه زاکربرگ این مطلب را با قلم تند ننوشته است، ولی به‌طور کامل سیاست‌های رییس‌جمهور جدید آمریکا برای جذب نیروهای خارجی را زیر سوال برده است. این مطلب زاکربرگ میلیون‌ها کامنت از نقاط مختلف جهان داشت که همه آنها با اقدامات اخیر ترامپ مخالفت کردند. به هر حال باید دید مخالفت‌های افرادی مانند مدیرعامل فیس‌بوک تا چه اندازه می‌تواند بر تغییر قوانین مذکور تاثیرگذار باشد.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۵/۱۲/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">