ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سردرگمی فعالان فاوا با ارز چند نرخی

| دوشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۷، ۰۵:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

جلسه کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی با حضور نمایندگانی از وزارت ارتباطات، وزارت فرهنگ و  سازمان توسعه تجارت برگزار شد که در آن به مشکلات پیرامون تخصیص ارز به فعالان فاوا و بررسی شیوه رتبه‌بندی تشکل‌های حوزه ICT پرداخته شد.

به گزارش روابط عمومی کمیسیون ارتباطات و فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران، محمد رضا طلایی رییس کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران، در این جلسه با ذکر مشکلات به وجود آمده برای فعالان صنعت فاوا به دلیل گرانی ارز ابراز داشت: به نظر می‌رسد افزایش نرخ ارز در کشور و مشکلات به وجود آمده برای تولید باعث شده تولیدات فاوا کشورهای منطقه نسبت به ما افزایش مضاعفی پیدا کند. از سوی دیگر باتوجه به نامناسب بودن نرخ ارز در حال حاضر صادر کننده حوزه فاوا نمی‌داند می‌بایست ارز را با نرخ 4 هزار و 200 تومان محاسبه کند یا با نرخ‌های بالای 8هزار تومان که در بازار موجود است این کار را انجام دهد. البته باتوجه به افزایش هزینه‌های داخلی برای صادرکنندگان امکان تولید با ارز 4 هزار و 200 تومانی عملا وجود ندارد.

وی افزود: در حوزه‌های نمایشگاهی نیز چه در بخش ارزی و چه در بخش ریالی مشکلاتی به وجود آمده است و متاسفانه وزارت ارتباطات نیز به مشکلات به وجود آمده برای فعالان فاوا که پیرامون ارز به وجود آمده تاکنون وارد نشده است.

در این جلسه مسعود شنتیایی عضو کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران که خود از تولیدکنندگان حوزه سخت‌افزار است نیز هست به مشکلاتی ارزی برای فعالان حوزه فاوا پرداخته و ابراز داشت: در شرایط فعلی بخش خصوصی از اتاق و تشکل‌ها توقع دارد جلسه‌ای برای بررسی مشکلات ارزی حوزه فاوا برگزار کنند. در حال حاضر درواقع داریم چراغ خاموش حرکت می‌کنیم و نمی‌دانیم مشخصا با چه موانعی رو‌به‌رو هستیم. البته باتوجه به مسایل و مشکلات بسیار زیاد در این حوزه انتظار حل شدن مسایل وجود ندارد اما انتظار داریم با مقامات اقتصادی کشور جلساتی برگزار شود تا علت گرانی ناگهانی نرخ ارز مشخص شود و معلوم شود که آیا تنها تحریم‌ها علت این گرانی است و یا در اقتصاد کشور ما اتفاق دیگری افتاده است.

وی افزود: می‌بایست مشخص شود شرایط چگونه است و بخش خصوصی جهت تطبیق با مشکلات باید بداند که آیا کشور پول ندارد و یا دارد و بنابر مصالحی از آن استفاده نمی‌کند. اما ندانستن شرایط و حرکت در تاریکی مطلق همه را بلاتکلیف کرده و همین باعث شده رشد اقتصادی ما صفر و یا حتی منفی شود. لذا خواهش من این است که از طرف اتاق با مسوولان اقتصادی جلساتی برگزار شده تا شرایط مشخص شود.

در ادامه جلسه عبدالرضا بهادری فرد معاون توسعه صنعت و اعتبار بخشی IT سازمان فناوری اطلاعات پس از استماع گلایه‌های بخش خصوصی از نرخ ارز ابراز داشت: در خصوص ترخیص ارز بخش‌نامه‌ای به وزارت ارتباطات آمده  که با کسب تکلیف از وزارتخانه و با مذاکرات با بانک مرکزی قرار شد وزارت ارتباطات در این خصوص اقدام کند. اما تخصص لازم برای تشخیص این که چه میزان ارز برای یک فعال حوزه نرم‌افزار مورد نیاز است وجود ندارد.

 

درخواست مجوز جدید برای نشر آنلاین بازی

در این جلسه سعید رسول اف، رییس سندیکای تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه و عضو کمیسیون ICT اتاق بازرگانی نیز به مشکلات به وجود آمده پیرامون بازی‌های رایانه‌ای پرداخته و ابراز داشت: اوایل مرداد ماه ما نامه‌ای برای ما آمد که در آن به تمام کسانی که در فروشگاه‌های عرضه اپلیکشن محصولات نرم‌افزاری خود را عرضه می‌کنند هشدار داده شد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مجوز جدیدی گذاشته است که در آن ابراز شده نشر و عرضه هر بازی‌ رایانه‌ای منوط به دریافت پروانه این انتشار توسط ناشران مجاز از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است. در این نامه بحث بازی‌های خارجی نیز مطرح شده است و گفته شده: هر بازی خارجی باید یک ناشر ایرانی داشته باشد و اگر هم بازی خارجی در ایران به فروش برسد می‌بایست 10 درصد از درآمد حاصل از فروش آن به عنوان عوارض توسط ناشر پرداخت شود.

این عضو کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: درحال حاضر این نگرانی برای فروشگاه‌های اپلیکیشن وجود دارد که این یک مجوز جدید و بسیار نگران کننده است چرا که در نامه‌ای که برای فروشگاه‌های اپلیکیشن ارسال شده گفته شده اگر این مساله رعایت نشود با فیلترینگ مواجه می‌شوند. البته کمی بعد هم نامه‌ای دیگر از جایی به نام ستاد مبارزه با بازی‌های غیرمجاز رایانه‌ای ارسال شد که گویا از زیرمجموعه‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است و در آن هشدار داده شده بود که اگر این دستورات رعایت نشود چه برخوردهایی صورت می‌گیرد.

طلایی رییس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران در واکنش به این اظهارات ابراز داشت: موضوع را از طریق هیات مقررات زدایی پیگیری می‌کند چراکه براساس قانون مصوب بهبود فضای کسب و کار هیچ ارگان دولتی اجازه به وجود آوردن مجوز جدیدی را ندارد.

 

شاخص‌های رتبه‌بندی تشکل‌ها نیازمند اصلاحات

در انتهای این جلسه به بحث رتبه‌بندی تشکل‌ها پرداخته شد که، طلایی رییس کمیسیونICT اتاق در این خصوص خاطرنشان ساخت:  باتوجه به این که بحث رتبه‌بندی به اتاق واگذار شده لذا مرکز ملی رتبه‌بندی با تشکل‌های ICT جلساتی داشته و قرار شده تشکل‌ها به صورت تخصصی موسسات رتبه‌بندی را تاسیس کرده یا از موسسات موجود رتبه‌بندی استفاده کنند.

طلایی بیان داشت: در شاخص‌های تعیین شده برای شرکت‌های حوزه فاوا بیشتر شاخص‌های مرتبط با شرکت‌های سخت‌افزاری مدنظر قرار گرفته که به نظر صحیح نیست چرا که شاخصی مثل تعداد پرسنل در شرکت‌های نرم‌افزاری چندان موضوعیت ندارد. پیشهاد ما این بوده که تفکیکی در سه شاخه انجام شود و فکر می‌کنم برای نرم‌افزار تعداد کاربران یک نرم‌افزار می‌بایست برای انجام رتبه‌بندی معیار قرار گیرد.

شنتیایی عضو کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران نیز با ذکر این که امتیازی که برای تعداد پرسنل شاخص‌های رتبه‌بندی قرار گرفته منطقی نیست ابراز داشت: برای شرکت‌های بین هفتصد تا هزار پرسنل و از هزار به بالا امتیازاتی در نظر گرفته شده در حالی که نهایتا 2درصد شرکت‌های حوزه فاوا این تعداد پرسنل دارند و لذا اجرای چنین شیوه‌ای صحیح نیست.

شنتیایی که خود از تولیدکنندگان حوزه سخت افزار است افزود:برای سنجش یک شرکت سخت‌افزاری می‌بایست ماشین‌آلات و فضا مورد سنجش قرار گیرد اما برای سنجش شرکت‌های حوزه نرم‌افزار می‌بایست سنجش متفاوتی صورت گیرد.

مریم قربانی سرپرست فاوا اتاق بازرگانی ایران نیز در خصوص رتبه‌بندی صورت گرفته بیان داشت: برخی پارامترهایی که برای رتبه‌بندی تعیین شده برای حوزه فاوا کاربرد ندارد وشاید مناسب‌تر باشد که برای شرکت‌های نرم‌افزار مساله سئو به عنوان شاخص در نظر گرفته شود. از سوی دیگر به نظرم شایسته است که خدماتی که پس از این رتبه‌بندی قرار است به کسانی که رتبه‌های خوبی را کسب می‌کنند اعلام شود و مشخص شود تشکل‌های با رتبه‌های بالا چه خدمات مضاعفی را دریافت می‌کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">