ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما سر شاخه های قاچاق گوشی را می شناسیم اما نمی گوییم زیرا این وظیفه ستاد مبارزه با قاچاق کالا است. اما روی هم رفته حدود ۲هزار میلیارد تومان قاچاق گوشی داریم.

رمضانعلی سبحانی فر درگفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه بیش از 90 درصد گوشی های موبایل وارداتی قاچاق است. ادامه داد: در قاچاق بحث توجه به مصرف کننده لحاظ و حقوق گمرکی هم پرداخت نمی شود.

او افزود: در جلسه ای، دستگاه های مرتبط مثل ستاد قاچاق کالا ، وزارت صنایع ، اپراتورها ، سازمان تنظیم مقررات ، گمرک و نیروی انتظامی را ملزم کردیم به تشکیل جلسه ای به منظور بررسی راه های جلو گیری از قاچاق کالا را که در نهایت دریافتیم بهتر است کالای قاچاق را از مبدا اصلاح و تولید کنندگان گوشی را مجاب کنیم تا در ایران نمایندگی ایجاد کنند.

سبحانی فر گفت: ما سر شاخه های قاچاق گوشی را می شناسیم اما نمی گوییم زیرا این وظیفه ستاد مبارزه با قاچاق کالا است. اما روی هم رفته حدود 2هزار میلیارد تومان قاچاق گوشی داریم. 

غلامحسین کریمی خراسانی رییس اتحادیه دستگاه های مخابراتی در سوی دیگر این گفتگو گفت: بازار کاملا آمادگی اجرای طرح رجیستری را دارد زیرا از وجود گوشیهای قاچاق رنج می برد . 

او با بیان اینکه تا سال 85 موبایل قاچاق در کشور وجود نداشت ادامه داد: وقتی عده ای بدون مشورت و اطلاع اتحادیه دستگاه های مخابراتی تصمیم می گیرند تعرفه 4درصد را به 60 درصد افزایش دهند انتظار بیشتری نمی رود. 

وقتی وزارت اقتصاد و دارایی یکدفعه 9درصد مالیات بر ارزش افزوده را برای محصولات وارداتی در نظر گرفت دوباره کالاها به سمت قاچاق روی برگرداندند. این درست نیست که در نهایت 9درصد مالیات از مصرف کننده گرفته شود آنهم به شیوه نادرست. 

فریدون احمدی نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: به نظر می رسد اجرای طرح رجیستری در کشور ما بسیار پیچیده تر از تولید گوشیهای هوشمند است، زیرا هماهنگی سه دستگاه اجرایی به سختی امکان پذیر است.من به این کار اعتقاد ندارم زیرا هماهنگی بین این سه ارگان با ریسک بالایی همراه است.

او ادامه داد: راه حل این معضل چیز دیگری است،راهی که برای این معضل در نظر گرفته شده بدترین نوع است زیرا طرح رجیستری مردم را به زحمت می اندازد و نارضایتی به همراه دارد.ما باید زیر ساختی در کشور فراهم کنیم که کالای قاچاق امکان فروش نداشته باشد. اگر فرشگاه ها را شناسنامه دار کنیم ممکن است کاری پیش برود. 

احمدی گفت: امروز قاچاق گوشی را رجیستری کردیم، اگر فردا کالایی دیگر را شناسایی کنیم با آن چطور می شود برخورد کرد؟ آیا آن هم با رجیستری حل می شود؟ بزرگترین وظیفه دولت ساخت بازار اصولی است اما متاسفانه دولت در ابتدای کارش اقدام به تعطیل کردن کدینگ ملی کرد و مرکز شماره گذاری و کد گذاری کالا بطور کل منحل شد. 

او ادامه داد: من بعید می دانم با چابکی که در دولت سراغ دارم زیر ساختهایی که دوستانمان نام بردند به مرحله اجرا رسیده باشد. 

کریمی هم گفت: این که قبلا اعلام کردند طرح رجیستری به طور ازمایشی اجرایی شده است، صحت ندارد و توجیه این موضوع به زمان بیشتری نیاز دارد.

سبحان فر هم در سوی دیگر این گفتگو با رد گفته های کریمی افزود: این طرح بصورت آزمایشی اجرا شد و زیر ساختها برقرار است اما باید بدانیم این موضوع بسیار حساس است. 

کریمی گفت: ما برای اجرای طرح هایمان مدیریت و برنامه ریزی نداریم ، اجرای طرح رجیستری چیزی نیست که نیاز به دو سال و خرده ای زمان داشته باشد.

فلاح معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: ما برنامه ای نداشتیم که فردا طرح رجیستری را اجرا کنیم، ما حدود 200 میلیون گوشی نزد مردم داریم که ما هم نمی خواهیم هیچکدام ازین تعداد بابت این طرح آسیب ببینند،طرح رجیستری برای گوشیهایی که از زمان اجرای طرح شناسایی می شوند صادق خواهد بود.اجرای طرح رجیستری نیاز به آمادگی علمی مردمی هم دارد که زیر ساختهای فنی خاص خود را می طلبد که با احتساب زمانبندی ما ، این طرح حوالی مهر ماه قابل اجراست. 

دهقان نیا مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت : از نظر ما این طرح قابلیت اجرا دارد، حال اینکه چه اتفاقی افتاده و چرا هنوز زمان اجرا نیست جای تامل دارد . 

فلاح استمحال پیمانکار این طرح را این گونه توضیح داد که پیمانکار در حال حاضر مشغول تامین سخت افزار و نرم افزارهای مورد نیاز است و مدتی که برای راه اندازی کامل این طرح درنظر گرفته ایم 4 ماه است.

سبحانی فر رقم ضرر و زیان دولت از اجرایی نشدن طرح رجیستری را سالانه حدود 400 میلیارد تومان عنوان کرد . 

کریمی هم گفت: اگر بخواهم صادقانه بگویم هیچ نیازی به سازمان تنظیم مقررات و وزارت اقتصاد و صنعت و معدن و تجارت نیست فقط باید رقم 9درصد ارزش افزوده ای که از مردم اخذ می شود در فاکتور لحاظ شود و نام این واژه خنده دار را به مالیات بر مصرف تغییر دهند با این رفتار شاهد بازاری بدون قاچاق خواهیم بود این مشکل فقط بخاطر 9درصد ارزش افزوده است . 

دهقانی نیا گفت: قبول ندارم که بخاطر 9درصد ارزش افزوده قاچاق شکل گرفته است.در حوزه رجیستری وقتی با وزارتخانه هایی همچون دارایی و صنعت و معدن تعامل داریم، باید بگویم که کار سخت و حساسی پیش رو داریم .

  • ۹۶/۰۴/۰۲

قاچاق موبایل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">