ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

«سروش» پیام رسان محبوب مسوولان نظام

| شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۰۶ ب.ظ | ۰ نظر

علی اصلان شهلا - کوچ نهادها، سازمان ها و دستگاه های مختلف کشور به پیام رسان های داخلی نشان می دهد پیام رسان سروش، محبوب ترین جایگزین تلگرام برای مسوولان نظام است.
21 فروردین ماه مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری در بخشنامه ای، استفاده از پیام رسان های خارجی از جمله تلگرام را در دستگاه های دولتی ممنوع کرد. پس از این بخشنامه بود که وزارت آموزش و پرورش در بخشنامه ای پر سر و صدا، از تمام مدارس خواست کانال های تلگرامی خود را متوقف کنند.
اما کوچ نهادها و دستگاه ها زمانی شتاب گرفت که کانال تلگرامی مقام معظم رهبری فعالیت خود را در تلگرام متوقف کرد. پس از اعلام رسمی فعالیت توقف این کانال، بسیاری از دستگاه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی و عمومی، توقف فعالیت کانال تلگرامی خود را اعلام کردند.
نکته جالب اینکه بسیاری از کانال های تلگرامی متوقف شده، جایگزینی برای فعالیت خود در پیام رسان ها معرفی نکرده و صرفا وعده داده اند به زودی نشانی کانال هایشان را در پیام رسان های داخلی اعلام می کنند.
با این حال برخی دستگاه ها هم زمان با ترک تلگرام، نشانی کانال های جدیدشان در پیام رسان های داخلی را اعلام کردند.


 سروش محبوب ترین، بیسفون و بله طرفدار ندارند
بررسی کانال های 15 فرد، نهاد و دستگاه دولتی و عمومی کشور که نشانی جدید کانال شان را در پیام رسان های داخلی اعلام کرده اند، نشان می دهد که جز محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور، همگی در پیام رسان سروش کانال باز کرده اند. به این ترتیب می توان سروش را محبوب ترین پیام رسان نهادهای حکومتی و دولتی دانست.
پس از آن آی گپ با 53 درصد ، گپ با 46 درصد و ایتا با 40 درصد سه پیام رسان محبوب بعدی نهادها هستند. نکته عجیب درباره ایتا اینکه نامش در میان 5 پیام رسان مورد تایید شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار ندارد اما به عنوان پیام رسانی ایرانی، میزبان 40 درصد کانال های مورد مطالعه در این گزارش است. 
نکته دیگر اینکه ویسپی که مالکان آن تا پیش از این مدعی بودند پیام رسانی خارجی است و با این ادعا درصدد جذب اعتماد بخشی از مردم بودند، حال به عنوان پیام رسانی داخلی پذیرای کانال وزارت کشور، مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد و رییس دفتر رییس جمهور شده است.
در نهایت تنها وزارت کشور به بیسفون پیوسته است. آن هم در شرایطی که این وزارتخانه برای آنکه دل همه پیام رسان ها را به دست بیاورد، به سایر پیام رسان ها نیز پیوسته است.
و دست آخر اینکه پیام رسانی که نهادها و سازمان ها اصلا در آن حضور نیافته اند، پیام رسان بله است. پیام رسانی که متعلق به داده ورزی سداد (وابسته به بانک ملی) است و نامش هم در میان پیام رسان های داخلی مورد حمایت نیامده است.

 


 تلگرام در آستانه فیلتر شدن؟
به نظر می رسد در صورتی که پروسه کوچ تمام دستگاه ها و نهادها از تلگرام به سایر پیام رسان ها با موفقیت پیش برود، عملا نیاز جدی برای فیلتر تلگرام از بین می رود. تنها اگر مدارس کانال های خود را در تلگرام تعطیل و به پیام رسان های داخلی بروند، صدها هزار پدر و مادر نیز به ناچار سراغ پیام رسان های داخلی می روند.
با این حال خبرگزاری فارس روز پنجشنبه در خبری به کاربران توصیه کرده بود از داده های خود پشتیبان بگیرند چون ممکن است تلگرام از اول اردیبهشت ماه فیلتر شود.


 روحانی مانع فیلتر تلگرام نیست
هفته گذشته حسین علی حاجی دلیگانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس مدعی شده بود که رییس جمهور جلوی  فیلتر تلگرام ایستاده است. اما محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور این حرف را بی پایه و اساس خوانده است.
وی گفت: حمایت از پیام رسان های داخلی موضوع جدیدی نیست و ۴ سالی که بنده وزیر بودم، همواره جزو سیاست ها بود و از آن حمایت کردم.امروز در جلسه هیات دولت در مورد این موضوع بحث و بنا شد استفاده از پیام رسان های داخلی را از داخل دولت آغاز کنیم و همه کسانی که در پیام رسان های خارجی حضور داشتند، از پیام رسان های داخلی استفاده کنند.
وی افزود: دستگاه های دولتی و ادارات هم در این خصوص باید اقدام کنند و از پیام رسان های داخلی استفاده کنند.
رییس دفتر رییس جمهور گفت: دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی اقدام خوبی انجام داده که از بین این ۱۵ تا ۲۰ پیام رسان داخلی، ۵ پیام رسان را معرفی کرده است.

 

استفاده از تلگرام در صدا و سیما ممنوع شد، ولی...
اگرچه رییس رسانه ملی دستور داده است که بخش های مختلف این سازمان تنها از پیام رسان داخلی استفاده کنند، اما کانال های تلگرامی برنامه های تلویزیونی همچنان فعالند.
براساس این گزارش روابط عمومی صدا و سیما اعلام کرد که با توجه به اقبال مردم و دستگاه های مختلف از پیام رسان های داخلی و با هدف حفظ منافع ملی، بخش های مختلف سازمان صدا و سیما فقط از پیام رسان های داخلی استفاده می کنند.
براساس این اطلاعیه سازمان صدا و سیما با برنامه ریزی های انجام گرفته از یک سال گذشته تقویت پیام رسان های داخلی را در دستور کار خود قرار داده است و زیر مجموعه های مختلف اداری، تولیدی و خبری خود را به استفاده از آن ها و به ویژه پیام رسان سروش ملزم کرده بود که از این پس با بخشنامه علی عسکری اجرای این برنامه به مرحله آخر خود می رسد و استفاده از هرگونه پیام رسان خارجی به ویژه  تلگرام در رسانه ملی ممنوع خواهد بود.
رییس رسانه ملی همچنین در این بخشنامه با بیان حمایت ویژه از همه پیام رسان های داخلی مسوولان سازمان را موظف کرد از کسب و کارهایی که در پیام رسان های داخلی فعالیت می کنند حمایت ویژه کنند و تسهیلاتی خاص برای آن ها در نظر گیرند.
با این حال همچنان فعالیت کانال های محبوب برنامه های صدا و سیما از جمله برنامه نود و برنامه گزارش ورزشی ادامه دارد. (منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">