ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با تشریح مهم‌ترین دلایل ضعف کشور در حوزه‌ی اینترنت پرسرعت و این که در بازار اینترنت کم‌فروشی می‌شود گفت: از فراهم‌کنندگان اینترنت گله وجود داشته و شکایت کاربران در این زمینه‌ کاملا به‌جاست و باید برای تبدیل این گله به رضایت توجه شود؛ البته کاربران هم باید مطمئن شوند پهنای باندی را که از فراهم‌کنندگان تهیه می‌کنند به همان میزانی است که پول می‌دهند، در غیر این صورت می‌توانند به مراجع مربوطه شکایت کنند.

دکتر محمد سلیمانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در پاسخ به این سوال که چرا اینترنت پرسرعت در کشور با کیفیتی نامناسب ارایه می‌شود، اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق شرکت‌های مخابرات استانی را از ارایه‌ی اینترنت پرسرعت محروم کرده بود؛ به عنوان مثال در شهر تهران در سال 83 شرکت مخابرات استان تهران بیش از 10 هزار پورت پرسرعت را سرمایه‌گذاری و ایجاد کرد اما مجوز ارایه را نمی‌داد و متاسفانه در برنامه‌ها ذکر شده بود که شرکت‌های مخابرات استانی نمی‌توانند در سال 84 و 85 وارد این توسعه شوند.

به گفته وی این موضوع یک اشتباه تاریخی در کشورمان بود که تا برطرف شدن این محدودیت و ممنوعیت زمان زیادی سپری شد و افراد زیادی برای برطرف کردن این مشکل سرگرم شدند.
اینترنت باند پهن در کشور با ضعف مواجه است

وی با تاکید بر این که در زمینه‌ی اینترنت با باند پهن با ضعف مواجهیم تصریح کرد: اگر اینترنت پرسرعت توسط شرکت‌های مخابرات استانی و شرکت‌های ندا یا PAP ارایه شود، امیدواریم بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی که انجام شده بتوانیم ظرف یکی دو سال آینده مشترکان این حوزه را به حدود پنج میلیون افزایش دهیم.

او یکی دیگر از عوامل و موانع مهم را در این زمینه بحث محتوا دانست و گفت: ما در کشورمان مشکل محتوا داریم و آن طور که باید از محتوا به خوبی استفاده نمی‌شود؛ به عنوان مثال بسیاری از کتابخانه‌های دانشگاه دیجیتالی شدند وامکانات خوبی از نظر محتوا دارند اما محتوای خود را برروی شبکه و در اختیار دانشجویان و کاربران قرار ندادند اما باید بستر لازم فراهم و تولید محتوا به شکل جدی‌تری انجام شود.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نقش همه‌ی دستگاه‌های کشور به ویژه‌ ارگان‌های فرهنگی و هنری را در زمینه‌ی تولید محتوای دیجیتالی مهم ارزیابی کرد و گفت: کسانی که در زمینه تولید فیلم، انیمیشن و یا مواردی از این قبیل فعالیت می‌کنند باید علاوه بر توسعه و تولید محتوا امکان دسترسی را نیز فراهم کنند؛ به عنوان مثال اخیرا صدا و سیما بسیاری از امکانات آرشیوی خود را برروی اینترنت و فضای مجازی ارایه می‌کند که امیدواریم سایر دستگاه‌ها نیز این کار را انجام دهند.

وی تقاضای موجود در بازار را از دیگر دلایل ضعف در این زمینه برشمرد و تصریح کرد: تقاضای موجود در بازار آنطور که باید و شاید تحریک نشده و در حال حاضر کسانی که تقاضای پهنای باند وسیع دارند نسبتا کم هستند؛ به عنوان مثال در شروع دولت نهم تعداد دانشگاه‌هایی که به شبکه وصل بودند کم‌تر از انگشتان دست بود و اکنون بیش از 340 دانشگاه به شبکه دسترسی دارند.

او تاکید کرد: شاید بتوان گفت بیش از 150 دانشگاه هنوز پهنای باند وسیع و قابل توجه درخواست نکردند، در صورتی که هر کدام از دانشگاه‌ها می‌توانند بیش از چند صد مگ تقاضا داشته باشند و این امکانات را در اختیار اساتید و دانشجویان خود قرار دهند.

شیرینی کاهش قیمت اینترنت به کام کاربران نهایی نرسید

وی با بیان این که در سال 84 قیمت اینترنت 50 درصد کاهش یافت خاطر نشان کرد: در سال 86 نیز 30 درصد کاهش قیمت داشتیم اما متاسفانه شیرینی این کاهش به کام کاربران نهایی نرسید.

سلیمانی با تاکید بر این که در زمینه‌ی کم فروشی پهنای باند توسط شرکت‌ها در مرحله‌ی اول خود کاربران نقش مهمی دارند و می‌توانند این میزان را اندازه‌گیری کنند اظهار کرد: باید خود مشتری مکانیزم وسایل اندازه‌گیری را در اختیار داشته باشد و شرکت‌ها نیز نرم‌افزار اندازه‌گیری را در اختیار مشتری قرار دهند تا این موضوع قابل محاسبه باشد که با این کار بیش از 99 درصد مسایل بین مشتری و فراهم کننده بر طرف و حل و فصل خواهد شد.

او گفت: آمارهای مختلفی در رابطه با رتبه‌ی کشورها در استفاده از اینترنت داده شده است؛ به عنوان مثال بر اساس آمار اتحادیه‌ی جهانی مخابرات در سال 2006 تعداد کاربران اینترنت در ایران 18 میلیون ذکر شده و رتبه‌ی کشورمان در بین 200 کشور عضو 15 اعلام شده است.

تعداد کاربران اینترنت در کشور 23 میلیون نفر است

وی افزود: اخیرا در یکی دیگر از سایت‌های بین‌المللی اعلام شده که تعداد کاربران اینترنت در کشورمان 23 میلیون نفر است و ضریب نفوذ استفاده‌کنندگان اینترنت نیز بر اساس آمار این اتحادیه در سال 2006 عدد 25.54 درصد است که از نظر رتبه‌ی تقریبا در رده‌ی 59 قرار داشتیم اما این آمار هنوز در سال 2008 به دست نیامده است.

سلیمانی با بیان این که در شهریورماه سال 84 تعداد سه هزار و300 بانک به شبکه متصل بودند که در طول سه سال گذشته و با فعالیت‌های انجام شده هم‌اکنون بیش از 20 هزار بانک و موسسه‌ی مالی و اعتباری به شبکه اتصال داشته و خدمات بانکداری به مردم ارایه می‌کنند، تصریح کرد: به اعتقاد من باید فعالیت‌ و تلاش گسترده‌تری توسط بانک‌های دولتی و خصوصی در این زمینه انجام شود.

او در ادامه با بیان این که دانشگاها می‌توانند به هر میزان که نیاز داشته باشند پهنای باند دریافت کنند و محدودیتی برای آن‌ها وجود ندارد گفت: براساس محاسبه سرانگشتی، سرانه‌ی هر دانشجو 50 کیلوبایت محاسبه شده که دانشگاه‌ها نیز می‌توانند براساس تعداد دانشجویان خود در این زمینه امکانات لازم و پهنای باند مورد نیازشان را فراهم کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که بالاترین میزان پهنای باند در دانشگاه‌های ما 150 مگابایت است و ما نیز آمادگی لازم برای این کار را داریم اما مهم‌ترین موضوع در این زمینه تقاضای دانشگاه‌ها و هزینه‌ای است که به این موضوع اختصاص می‌دهند زیرا در کشور هر کسی که خدماتی دریافت می‌کند باید هزینه‌اش را بپردازد.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ادامه داد: هنوز هزینه‌ها به دلیل رشد کم در این زمینه بالا است و راهکار این است که تعداد مشترکان این حوزه افزایش یابد؛ به عنوان مثال در حال حاضر در کشور 300 هزار مشترک پورت پرسرعت وجود دارد و تصور کنید اگر این 300 هزار به 10 میلیون افزایش یابد که تقاضای بالقوه‌ی آن نیز در کشور وجود دارد، می‌توان هزینه‌ها را شاید تا 10 درصد نیز کاهش داد.

سلیمانی ادامه داد: هرچه بتوانیم این هزینه‌ها را کاهش دهیم تعداد مشتریان افزایش می‌یابد و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری مناسب انجام شود و تولید محتوا سرعت بگیرد تا با این کار قیمت‌ها نیز کاهش پیدا ‌یابد. وی در ادامه با بیان این که براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود ضریب نفوذ کاربران اینترنت در کشور نیز به 30 درصد برسد گفت: در حال حاضر این عدد به 30 درصد رسیده است.

او تصریح کرد: اگر تعداد کانال‌های ارتباطی موجود در کشور را نگاه کنیم این آمار ظرف سه سال گذشته از یک میلیون به بیش از دو میلیون افزایش یافته اما ما برای ترافیک بین‌ شهری و ارتباطات بین‌الملل از نظر زیرساخت هیچ محدودیتی نداریم و هرگونه محدودیتی را نیز در این زمینه می‌توانیم برطرف کنیم.

سلیمانی در پایان با اشاره به راه‌اندازی فن‌آوری وایمکس (اینترنت بی‌سیم) یادآور شد: اینترنت بی‌سیم نیز از دیگر روش‌های توسعه‌ی مشترکان است که مراحل انجام مزایده‌ی آن در حال انجام بوده و امیدواریم تا پایان آبان‌ماه و یا اوایل آذرماه برندگان مزایده را برای هر استان اعلام کنیم تا در صورت وجود سرمایه‌گذار در هر استان سه مجوز صادر می‌شود.

  • ۸۷/۰۷/۰۶

نظرات  (۱)

این بنده خدا نه به آمار درست دسترسی داره و نه حریف این کم فروشان میشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">