ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سوءاستفاده از زائران برای قاچاق گوشی

| شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۸، ۰۳:۰۹ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس پلیس فتا کردستان با توجه به افزایش سفر‌ به عتبات عالیات، درباره قاچاق تلفن همراه و سوءاستفاده از اطلاعات هویتی زائران توسط افراد سودجو هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، سرهنگ مهدی دانش پور رئیس پلیس فتا کردستان گفت: پس از اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه کشور، برخی از فروشندگان سودجو به افزایش قیمت گوشی به بهانه رجیستری  در بازار اقدام کردند، در صورتی‌ که اجرای طرح رجیستری بدونِ هزینه است و نباید مبلغ اضافی از خریدار دریافت شود.

وی افزود: با توجه به افزایش تردد زائران عتبات عالیات در ماه محرم و ایام اربعین سرور و سالار شهیدان به کشور عراق و ازآنجاکه طبق قوانین هر مسافر می‌تواند ۸۰ دلار بار مسافرتی با خود به همراه داشته باشد لذا مسافران می‌توانند از این معافیت گمرکی برای واردات گوشی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: واردات گوشی‌های مسافری با هزینه کمتر، موجب شد قاچاقچیان و سودجویانی که مسافر نبودند از این امکان فراهم‌شده که با استفاده از کارت ملی، امکان واردات یک گوشی وجود داشت، استفاده کنند.

به گفته سرهنگ دانش‌پور بحث واردات گوشی مسافری توسط کسانی که مسافر نبودند و از اطلاعات مسافران سوءاستفاده کردند، به اینجا ختم نمی‌شود و اگرچه با اتصال سامانه‌های پلیس و گمرک، دیگر فقط کارت ملی برای واردات گوشی مسافری کافی نیست و مسافر واقعی می‌تواند از این امکان استفاده کند، اما اخبار واصله بیانگر این موضوع است که برخی با گرفتن اطلاعات مسافران، به واردات گوشی به اسم آن‌ها اقدام کرده و از مدارک آن‌ها سوءاستفاده و گوشی قاچاق را جهت اخذ کد رجیستری و ارائه به بازار وارد کشور می‌کنند.

رئیس پلیس فتا کردستان در ادامه اظهار داشت: در حالت دیگری شخص زائر با رضایت شخصی و در ازای دریافت مبلغی اقدام به فروش اطلاعات خود می‌کند. اما باید توجه داشت مطابق مقررات قانونی، مسافرانی که از مرز‌های رسمی وارد کشور می‌شوند درصورتی‌که «صرفاً برای مصرف شخصی» و باهدف «غیرتجاری» تلفن همراهی «از خارج از کشور خریداری کرده و با خود وارد کرده باشند»، می‌توانند پس از ورود به کشور با مراجعه غیرحضوری به سامانه گمرک و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، آن را ثبت (رجیستری) و قابل‌استفاده کنند.
سرهنگ دانش پور در پایان به زائران توصیه کرد: خرید و فروش اطلاعات مسافران حتی با رضایت آنان، سوءاستفاده از واردات مسافری است و درصورتی‌که تلفن همراهی از خارج از کشور خریداری‌نشده و همراه مسافر وارد نشده باشد، شخص مسافر از نظر قانونی مجاز نیست از طریق اطلاعات هویتی خود (شخصاً یا از طریق فروش اطلاعات خود به غیر) اقدام به ثبت تلفن همراه قاچاق کند و در صورت انجام، به طور قطع مرتکب خلاف اظهاری به گمرک شده و مسئولیت حقوقی آن متوجه فرد مسافر خواهد بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">