ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

19 مرداد ماه مصادف است با تولد شبکه ارتباطات سیار ایران. شبکه‌ای که در سال 73 با واگذاری 4 سیم‌کارت به کارکنان نهاد ریاست جمهوری و نصب 24 سایت BTS در تهران و ظرفیت پذیرش تنها 9 هزار و 200 مشترک، انقلابی در تاریخ ارتباطات کشور را پایه‌گذاری کرد.
به گزارش آی‌تی آنالیز کمتر کسی در روزهای نخستین واگذاری 4 سیم‌کارت از سوی شرکت ارتباطات سیار با نام تجاری همراه اول تصور می‌کرد که این ابزار ارتباطی به نخستین و مهمترین وسیله ارتباطی، مکالمه و دسترسی ایرانیان به اینترنت در کشور تبدیل شود.
شاید جوان‌ترها ندانند این شبکه گسترده که حالا به راحتی و از شمال تا جنوب و تمامی جاده‌های کشور در دسترس ایشان است، چه روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.
زمانی که در تبلیغات تلویزیونی، سیم‌کارت‌ها با تشریفات، در یک بسته به اندازه جعبه کفش که حاوی یک سیم‌کارت، یک گوشی بزرگ، شارژر و دفترچه راهنما بود از سوی کارکنان همراه اول به درب منزل خریداران با شور خاصی تحویل می‌شد.
در آن سال‌ها پذیرش سیم‌کارت و ارتباطات سیار به آسانی پیش نمی‌رفت. برخی نمایندگان مجلس آن را ابزاری لوکس و خاص برای قشر مرفه جامعه می‌دانستند. برخی نمایندگان نیز نگرانی‌های امنیتی داشتند و این پرسش را مطرح می‌کردند که چه معنی دارد که هر شهروند عادی یک بیسیم در اختیار داشته باشد.
شعار تبلیغاتی عرضه نخستین سیم‌کارت‌ها در ایران این بود: «با تلفن همراه همیشه در مقصد هستید» 
نخستین آگهی که برای معرفی تلفن همراه آن زمان در روزنامه‌های سیاه و سفید اطلاعات و کیهان به چاپ رسید با این متن همراه بود. «شبکه تلفن متحرک به دو صورت قابل نصب در خودرو به صورت دستی در اختیار متقاضی قرار داده می‌شود تا در حال تردد، توقف در منزل یا محل کار مورد استفاده قرار گیرد.» در ‌این آگهی آمده بود که ۵ هزار شماره ثبت‌نام به عمل خواهد آمد و یک‌ماه بعد از ثبت‌نام واگذاری‌ها صورت می‌گیرد.

 

•    آخرین وضعیت و جایگاه اپراتورهای موبایل
از آن سال‌ها تا کنون اما همراه‌اول تنها نماند و رقبای زیادی به صحنه آمدند. ایرانسل، تالیا، رایتل، چند اپراتور استانی و این اواخر اپراتورهای مجازی که برخی ماندند و برخی رفتند. اما تمام این رقبا حتی در مجموع هم نتوانستند، نیمی از سهم بازار موبایل کشور را به خود اختصاص دهند.
حالا جدیدترین آمار از وضعیت اپراتورهای موبایل کشور که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده است، نشان می‌دهد ضریب نفوذ همراه اول در پایان سه ماهه نخست سال 99 رقمی معادل 77.40درصد و بعد از آن با فاصله 16درصدی ایرانسل قرار دارد که ضریب نفوذ 61.55درصدی را دارد. اپراتور رایتل هم با ریزش سهم در قیاس با سال قبل تنها رقم 5.14درصدی از ضریب نفوذ در کشور را در اختیار گرفته است.
اما اگر به آمار ضریب نفوذ اپراتورهای موبایل در مدت مشابه سال قبل یعنی سه ماهه نخست سال 98 دقت شود، مشخص می‌شود که همراه اول حتی در حال افزایش فاصله و پیشرفت خود در ضریب نفوذ نسبت به ایرانسل است.
بر اساس آمار سال 98 ضریب نفوذ همراه اول در سال قبل 73.17درصد و ایرانسل نیز 60.13درصد بوده است. به عبارت دیگر فاصله همراه اول با ایرانسل در ضریب نفوذ در این سال معادل 13 درصد بوده است که در سال جاری این فاصله با رشد 3درصدی به 16درصد فاصله با ایرانسل رسیده است.
همچنین گستردگی شبکه همراه اول باعث شده تا در راستای اجرای طرح رومینگ ملی، این اپراتور بار اصلی مشترکان اپراتورهای دیگر (ایرانسل و رایتل) در نقاطی که فاقد شبکه و پوشش آنتن‌دهی هستند را نیز به عهده داشته باشد.

 

•    پاسخ مثبت بازار سرمایه به 26سالگی همراه اول
اما علی‌القاعده افزایش ضریب نفوذ، ایجاد شبکه گسترده، جلب رضایت مشترکان و پیشرفت‌های حاصله باید از نظر مالی و اقتصادی هم آثار خود را نمایان کند.
موضوعی که از چشم فعالان بازار بورس و سرمایه نیز پنهان نمانده است. 
همراه اول به عنوان تنها اپراتور کشور در بازار بورس، در واقع شفاف‌ترین اپراتور از نظر اعلام درآمدها، هزینه‌ها و گردش مالی نیز شناخته می‌شود.
لذا در نتیجه مجموع اقدامات انجام شده از 26 سال قبل تاکنون، اعم از ایجاد زیرساخت‌های گسترده، بالاترین ضریب نفوذ، سرمایه‌گذاری‌های کلان، رضایتمندی مشتریان و دارا بودن بیشترین مشترک و در نهایت شفافیت مالی همراه اول، واکنش بورس به تحولات و پیشرفت‌های اخیر این اپراتور کاملا مثبت بوده است.
این موضوع از آن جهت قابل تامل و اهمیت است که در شرایطی که به واسطه مشکلات ناشی از شیوع کرونا، وضعیت اقتصادی کشور و دنیا در شرایط مطلوب و باثباتی نیست و بسیاری از شرکت‌های بورسی نیز از این نوسانات در امان نمانده‌اند، اما آمارها نشان می‌دهد ارزش هر سهم همراه اول از حدود 4 هزار و 100 تومان در هشتم تیرماه سال جاری، به بالای 7 هزارتومان تا مردادماه جاری رسیده است.
در تحلیل دلایل رشد ارزش سهام همراه اول نیز می‌توان شاخص‌های متعدد نظیر انتشار گزارش رسمی سازمان رگولاتوری از رشد سهم بازار همراه اول بر خلاف دیگر اپراتورها که روند ریزشی داشته‌اند و همچنین انتشار خبر برنامه‌ریزی دولت برای ایجاد چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری موسوم به «دارا 4» با اتکای به عرضه سهام همراه‌اول و چند شرکت دیگر دانست که در مجموع با استقبال و صف سرمایه‌گذاران در بورس مواجه شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">