ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) افتتاح شد

| چهارشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۲:۵۷ ب.ظ | ۰ نظر

شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) در هفته بزرگداشت مقام معلم، با دستور رئیس جمهور رسما افتتاح شد.

به گزارش  فارس، حسن روحانی عصر روز سه شنبه در آیین بزرگداشت هفته معلم که به صورت ویدیو کنفرانس و با حضور وزیر آموزش و پرورش، برخی از اعضای شورای معاونان، مدیران کل استانی، استانداران و نمایندگان معلمان برگزار شد، دستور افتتاح رسمی شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) را صادر کرد.

در پی شیوع بیماری کرونا در جهان که منجر به تعطیلی مدارس در همه کشورها از جمله ایران شد و نظر به اهمیت و ضرورت تداوم آموزش دانش‌آموزان، وزارت آموزش ‌و پرورش با تأکید بر ایجاد مدارس در فضای مجازی و استمرار فعالیت‌های آموزشی دانش‌آموزان در ایام تعطیلات مدارس، تلاش‌هایی را آغاز کرد و در کوتاه‌ترین فرصت شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) را راه‌اندازی و به مرحله بهره‌برداری رساند.

شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) با امکانات بومی و با استفاده از توان متخصصان داخلی آماده شده است و به ‌عنوان شبکه آموزشی اختصاصی وزارت آموزش‌ و پرورش راه‌اندازی شده است تا آنچه در مدرسه اتفاق می‌افتد در زمان تعطیلی مدارس در این فضای امن مجازی صورت گیرد؛ این شبکه دو نقصان آموزش تلویزیونی، یکطرفه بودن آموزش‌ها و عدم نظارت و مدیریت بر شبکه‌های اجتماعی که پیش از این توسط معلمان برای تداوم فعالیت آموزشی و در فضای مجازی صورت می‌گرفت را جبران می‌کند.

این شبکه اختصاصی تحت مدیریت و مالکیت آموزش و پرورش است و امکان نظارت و مدیریت بر فعالیت‌های آموزشی را ممکن می‌سازد‌. همچنین در به روز رسانی‌های بعدی این شبکه امکانات سنجش آنلاین و برگزاری کلاس‌های آنلاین در این شبکه امکان پذیر خواهد شد؛ از دیگر برنامه‌های این شبکه تمرکز بر فعالیت‌های پرورشی و پایگاه تابستانی به منظور پر کردن ایام فراغت تابستانی دانش آموزان در ایام شیوع کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی خواهد بود.

 

امکان برگزاری کلاس‌های زنده در نرم افزار «شاد»
شرفی خبر داد: همزمان با بروزرسانی‌های نرم افزار شاد با آپلود کردن، ‌فایل‌ها فشرده‌سازی هم می‌شوند، سرعت ارسال فایل افزایش می‌یابد، همچنین امکان برگزاری زنده کلاس‌ها مهیا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی شرفی درباره مشکلات پیش‌آمده برای دانش‌آموزان و معلمان در اپلیکیشن شاد گفت: در نسخه جدید ارائه‌شده از نرم‌افزار شاد، ایرادات نسخه‌های قبلی برطرف شده است. دانش آموزان و معلمان می‌توانند با به‌روزرسانی نسخه قبلی، نسخه جدید را جایگزین و بهره‌برداری کنند.

وی با اشاره به بالابود حجم فایل‌ها و برنامه‌های ارسالی در اپلیکشین شاد، گفت: بر این موضوع واقفیم که بالا بودن حجم فایل‌ها باعث اشغال فضای زیادی در تبلت یا گوشی معلمان می‌شود و برای رفع این مشکل، گزینه‌ای را در روی اپلیکیشن شاد قراردادیم که امکان فشرده‌سازی فایل‌ها را فراهم می‌کند. معلمان و دانش آموزان باید ابتدا فایل را فشرده و سپس ارسال کنند. علاوه بر این باید به معلمان آموزش داده شود که فیلم‌های تولیدی را با حجم کم ضبط و ارسال کنند.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: معمولاً معلمان با گوشی همراه خود فیلم گرفته و از ابزارهای فشرده‌سازی استفاده نمی‌کنند، به همین دلیل چنین مشکلی به وجود می‌آید. ما برای حل این مشکلات روی آپدیت جدید این ویژگی را گذاشته‌ایم که هم زمان با آپلود کردن، فایل‌ها فشرده‌سازی هم می‌شوند.

شرفی در واکنش به مقایسه سادگی کار در نرم افزار شاد با نرم‌افزارهای خارجی مانند واتس آپ و … تصریح کرد: طی روزهای آینده دو ابزار در اپلیکشین شاد ایجاد خواهد شد، یکی از این ابزارها مربوط به حضور و غیاب است و یک ابزار دیگر هم پخش آنلاین یا لایو است. از بازخوردهای دریافت شده از دانش آموزان به جرأت پیش بینی می‌کنیم که در صورت اضافه شدن این دو ابزار دانش‌آموزان و معلمان اپلیکیشن شاد را به همسان‌های خارجی خود ترجیح خواهند داد.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه امکان حضور و غیاب قبلاً هم بوده و معلمان پیش‌تر هم در این فضا حضور و غیاب را چک می‌کردند، گفت: با بارگذاری ابزار جدید در نسخه به روز اپلیکیشن شاد، این نرم افزار قادر است خودش حضور دانش آموزان را اعلام کند در حالی که در نسخه قبلی معلم با چک کردن آنلاین بودن دانش‌آموز متوجه حضور او در کلاس می‌شد.

شرفی ادامه داد: همچنان پیگیر رایگان شدن اینترنت هستیم. وزیر آموزش و پرورش برای این کار به رئیس جمهور و به آقای آذری جهرمی نامه ارسال کردند و امیدواریم این کار هم انجام شود. ما با جدیت پیگیر رایگان شدن اینترنت دانش آموزی هستیم تا سریع‌تر کار انجام شود. رایگان شدن هزینه اینترنت جهت استفاده از نرم افزار شاد هم مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را دارد و باید انجام شود.

وی به وضعیت زیر ساخت‌های موجود برای پیاده‌سازی اپلیکیشین شاد در کشور اشاره کرد و گفت: زیرساخت استفاده از ابزارها در کشور ما فراهم بوده، زیرا پیش از اپلیکیشن شاد هم بعضاً از اپلیکیشن‌های خارجی استفاده می‌شد. البته زیرساخت‌ها بعضاً مشکلاتی داشته است و بیشتر در زمینه سرورها بوده است. از این رو ما در مرحله اول درخواست کردیم که یک دیتا سنتر خاص و یک پهنای باند اختصاصی برای کل سامانه شاد ایجاد شود.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مشکلاتی که در اوایل داشتیم تا حدود زیادی مرتفع شده و هر مشکلی که در سیستم بوده پیگیری شده است، اظهار کرد: ۱۲ میلیون معلم و دانش آموز اپلیکیشن شاد را نصب کردند و حدود ۷۰۰ میلیون فایل با حجم‌های مختلف در آنجا به جا به شده است. تولید این برنامه از نظر شبکه‌ای محدودیت نداشته و تنها در زمینه سرورها برای ذخیره‌سازی و پردازش مشکل ایجاد می‌شده که آن را برای این نرم افزار به شکل اختصاصی تهیه کردیم.

شرفی با اشاره به آغاز موج دوم کرونا در پاییز با توجه به اعلام وزارت بهداشت، بیان کرد: قطعاً تا آن زمان این نرم‌افزار به مرحله‌ای خواهد رسید که دانش‌آموزان و معلمان مشکلی نداشته باشند. در حال توسعه نرم افزار هستیم و مدام ابزارهایی به این برنامه اضافه می‌شود، حتی ابزارهای آموزش آنلاین یا آزمون ساز را اضافه خواهیم کرد.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: مابقی ابزارهایی که به آموزش کمک می‌کنند، کم کم در مرحله توسعه به سیستم اضافه می‌شود و در نهایت شاد به برنامه‌ای تبدیل خواهد شد که بتواند به راحتی تعامل دانش‌آموزان را پوشش دهد.

 

گسترش و تقویت شبکه ملی رشد در دستور کار است
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: سازمان به صورت جدی مساله تقویت شبکه ملی رشد را پیگیری می کند تا با گستردگی بیشتر و با کیفت تر به کار خود ادامه دهد.

محمدمهدی کاظمی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی به منظور اجرایی کردن سند تحول بنیادین یک بازآرایی ساختار سازمانی را داشته است و از سال گذشته این موضوع با جدیت آغاز شده است تا بستری برای مشارکت همه ذی نفعان تعلیم و تربیت در حوزه تولید کتاب درسی و بسته‌های آموزشی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: تصمیم این است که کتاب درسی را در نهایت خود سازمان تولید نکند و این امر برون سپاری شود و سیاست چند تالیفی نیز ایجاد شود. اما رفتن به سمت این ساختار نیازمند این است که ساختار استاندارسازی برنامه درسی ایجاد شود. در سند برنامه ملی درسی ذکر شده است که ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری باید شکل بگیرد که از هم به صورت جدا شده و تفکیکی باشند و همچنین بحث برنامه درسی از موضوع تالیف کتاب درسی جدا شود. قبلاً این دو حوزه در یک جا صورت می‌گرفت و مشارکت هم میان افراد صاحب‌نظر به طبع کمتر بود و بازخورد گیری نیز کمتر رخ می‌داد.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: تغییر بازآرایی سازمانی رخ داده است و در کمیسیون دائمی هیات امنا تصویب شده است و با تصویب در هیات امنا و نهایی شدنش تفکیک بحث برنامه درسی از تولید محتوای بسته‌های یادگیری صورت می‌گیرد و در نتیجه مشارکت بخش بیرون از سازمان را در تولید و تالیف می‌توانیم داشته باشیم و مدیریت این بخش عملاً با سازمان پژوهش خواهد بود.

کاظمی در خصوص پیگیری سیاست چند تالیفی و زمان اجرایی شدنش نیز گفت: سیاست سازمان دیگر تالیف کتاب درسی به عنوان اولویت نیست و از تولید کتاب درسی به سمت تولید بسته‌های یادگیری باید حرکت کنیم. گاهی برای یک درس کتاب معلم یا راهنمای دانش آموز کفایت می‌کند. گاهی کتاب درسی به بسته بازی، پادکست، تولید فیلم و انیمیشن و… نیاز دارد. بسیاری از مسائل با داشتن برنامه درسی استاندارد مشخص می‌شود مثل اینکه بخشی از کتاب شیمی مثلاً شاید اصلاً نیاز نباشد برایش کتابی تهیه شود و کتاب راهنمای معلم کفایت می‌کند. اینها اقدامات جدیدی است که به سمتش در حال حرکت هستیم. زمینه سازی این موضوع رخ داده است و در شیوه جدید مدارس نیز فعال‌تر خواهند شد.

وی ادامه داد: توانمند سازی مدارس در ساختار جدید از آیتم‌های بسیار مهم ماست و به عهده بخشی از دفاتر در این سازمان قرار می‌گیرد. طبیعتاً عملیاتی کردن این مسیر ممکن است سختی‌هایی داشته باشد. اما گفتمان واحد در سند تحول بنیادین این است که برنامه درسی باید تا کف مدرسه به وجود بیاید و مدرسه محوری رخ بدهد که خوشبختانه برخی مدارس این مسیر را شروع کرده‌اند.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: مدرسه محوری یکی از سیاست‌هایی است که چند سال است مطرح شده است و وزرای آموزش و پرورش نیز روی آن تاکید دارند. وقت آن است به معنای واقعی کلمه آن را پیاده کنیم و اختیار دادن به مدارس جزء ذات مدرسه محوری است. اگر حتی مدرسه‌ای این توانمندی را نداشته باشد، در واقع معنایش این است که این ظرفیت در اختیارش نبوده که توانمند شود و اگر ما این ظرفیت را به آنها بدهیم در این مسیر گام بر می‌دارند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که در ابتدا درباره آموزش‌های تلویزیونی این نقد مطرح بود که استاندارد نیست و یا اینکه آموزش‌ها کلاً سلیقه‌ای است، آیا این به ضعف نداشتن همان استاندارد برنامه درسی باز می‌گردد، گفت: این روزها معلمان ایثاگری‌های زیادی در حوزه تولید محتوا برای دانش آموزان کرده‌اند. اما برخی انتقادها هم هست که تولید محتوا خوب نبوده است، این به دلیل آن است که استاندارد برنامه درسی مشخص و واحد نبوده است. اگر این مساله مشخص شود هر برنامه کمک آموزشی نیز با آن را خود را تطبیق می‌دهد. همه ابزار آموزشی در یک راستا به کار گرفته می‌شوند.

کاظمی در پایان درباره تعیین تکلیف تقویت شبکه ملی رشد نیز گفت: سازمان به صورت جدی مساله تقویت شبکه ملی رشد را پیگیری می‌کند تا با گستردگی بیشتر و با کیفت تر به کار خود ادامه دهد. این مساله مورد تاکید مقام عالی وزارت آموزش و پرورش نیز هست.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از این کاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه باب توزیع کتاب درسی توسط کتابفروشی ها بسته نیست سخن گفته بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">