ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شبکه ملی اطلاعات حذف شدنی نیست!

| سه شنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۱۹ ب.ظ | ۰ نظر

عباس پورخصالیان - خبرگزاری فاوا، فعالیتی تخصصی و به دور از جاروجنجالهای رایج در روزنامهنگاری سیاسی است.‌ همین کسری هیجان در خبرگزاریهای فاوا باعث شده است که یک روزنامهنگار کپیپیستکار، «نکته را نگیرد» و با کژفهمی، کاهی را کوه جلوه دهد و نارسیدهای را با جاروجنجال برساند و از خبری ساده، هیاهو بر سر هیچ راه بیندازد و شاهد بهمنوارگی شایعه ناشتای خود باشد.‌ نمونه؟

 

-           همین خبرِ نادرست حدف شبکه ملی اطلاعات!

دو هفته پیش مدیر دفتر ارتباطات و فناوری‌های نوین مجلس شورای اسلامی درباره پیش‌نویس بخش فاوای لایحه برنامه ششم توسعه 5 ساله کشور، در پاسخ به این پرسش که چه تکلیفی درباره شبکه ملی اطلاعات در این برنامه دیده شده، به درستی اظهار داشته بود: در این برنامه، دیگر شبکه ملی اطلاعات دیده نشده است.‌ البته، منظور پرسشکننده و پاسخدهنده از «برنامه»، معلوم است که پیش‌نویس بخش فاوای لایحه برنامه ششم توسعه 5 ساله کشور است.

"هیاهو بر سر هیچ" مصداق جار و جنجالهایی است که پس از انتشار اظهار نظر درست مدیر دفتر ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی درباره پیش‌نویس لایحه برنامه ششم توسعه کشور در بخش فاوا، نه در رسانه اولیه، بلکه در رسانههای ثانویه به راه افتاد و باعث این خطای ژورنالیستی شد که گویا شبکه ملی اطلاعات در برنامه ششم توسعه حذف شده است.‌

 

"نجات" شبکه ملی اطلاعات در یکی از هفتخوانهای قانونگزاری!

 در خبر مذکور، صحبت از «پیش‌نویس» لایحه برنامه ششم توسعه است، و نه «لایحه برنامه ششم توسعه» یا «قانون برنامه ششم»! پیش-نویس لایحه قانونی را قوه مجریه به این خاطر پیشاپیش به دفتر ارتباطات مرکز پژوهشهای مجلسمیدهد که کاستی آن کشف و به موقع رفع شود.‌ پس اکنون که مدیر دفتر ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به درستی کاستی پیشنویس را در کنار ویژگیهای آن دیده و بیان کرده، میتوان محتمل دانست که زمانی که لایحه برنامه ششم توسعه رسماً به رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌‌شود، قریب به یقین این کاستی پیشنویس، در لایحه رفع شده است و حکم یا احکامی درباره شبکه  ملی اطلاعات در لایحه برنامه ششم توسعه گنجانده شده است!

 

عزم ملی، پشتوانه شبکه ملی اطلاعات!

اما چرا باید رفع کاستی مذکور را در لایحه برنامه ششم توسعه محتمل دانست؟ - چون تأکید صریح رهبری (در پیوست سیاستی ابلاغ شده به اعضای دور دوم شورای عالی فضای مجازی در چهاردهم شهریور 94) پشتوانه اجرای آن است و این یعنی: عزم ملی!

 

مدعیان شبکه ملی اطلاعات؛ مجلس و مرکز ملی فضای مجازی

اجرای شبکه ملی اطلاعات، از وظایفی است که مجلس شورای اسلامی در ماده 46 قانون برنامه ششم، بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گذاشته است.

 مرکز ملی فضای مجازی نیز همواره خواهان شفافسازی در زمینه پیشرفت کار و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بوده است.‌

سیاست کلی نظام: «تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات»

حکم پنجم سیاستهای ابلاغ شده در تاریخ 14 شهریور 94 به شورای عالی فضای مجازی حکم میکند: «تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی و نظارت مستمر و مؤثر مرکز ملی بر مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن.»

 

طرح لایحه برنامه ششم توسعه در عبور از هفتخوانِ قانونگزاری

"خوان"های بعدی بررسی و اصلاح لایحه برنامه ششم توسعه تا "قانون شدن"، از این قرار است: پس از تقدیم رسمی لایحه برنامه ششم به رئیس مجلس، بخش فاوای لایحه (!) به مدیر دفتر ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهشهای مجلس داده میشود تا اصلاحات ضروری در آن اِعمال و نتیجه به کمیسیون صنایع مجلس ارسال شود. ‌پس اگر در لایحه نیز اشاره‌ای به شبکه ملی اطلاعات نشده باشد، این کاستی توسط دفتر ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهشهای مجلس رفع میشود.‌

به فرض محال، اگر دفتر ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهشهای مجلس هم این کاستی را رفع نکرد، کمیسیون صنایع موظف است آن را رفع کند.‌

تازه اگر کمیسیون صنایع هم، کاستی مذکور را رفع نکرد، کمیسیون تلفیق موظف است آن را رفع کند.‌

در نهایت، اگر کمیسیون تلفیق هم کاری در این خصوص نکرد، نوبت به نمایندگان حاضر در صحن علنی مجلس میرسد که باید لایحه قانون برنامه ششم را بند به بند بخوانند، بسنجند و به آن رأی بدهند یا ندهند.‌

 

دلواپسی برای شبکه ملی اطلاعات! خوب است یا بد؟

 دلواپسی برای حذف شبکه ملی اطلاعات معلوم است که بیهوده است! کاستی مورد بحث، در یکی از این "هفتخوانهای قانونگزاری" رفع خواهد شد، چراکه شبکه ملی اطلاعات، حذفشدنی نیست!

آنچه نگرانی برانگیز است، عدم درک اهمیت، کارکرد، خدمات و مفهوم شبکه ملی اطلاعات است.‌ لذا عزم ملی بر سر اجرای شبکه ملی اطلاعات، وجود دارد، اما، به نظر من،  اجماع در مورد چیستی و چرایی و چگونگی شبکه ملی اطلاعات، هنوز وجود ندارد! (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">