ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شرط انتقال سرورهای تلگرام چهار ساله شد

| دوشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۳۲ ق.ظ | ۰ نظر

علی شهلا - برای چندمین بار در چهار سال اخیر مجموعه حاکمیت برای فعالیت پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی خارجی در ایران، شرط انتقال سرور و اطلاعات به داخل کشور را مطرح می کند. این شرط را نخستین بار به صورت جدی محمد حسن انتظاری، دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی مطرح کرد. پس از آن در دوره های مختلف، مسوولان قوه قضاییه، اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی فضای مجازی، فرمانده پلیس و حتی وزیر ارتباطات نیز این شرط را برای پیام رسان ها و به طور خاص تلگرام مطرح کردند.
اما در عمل در چهار سال گذشته هیچ اتفاقی جز تاکید مدیر تلگرام مبنی بر اینکه تحت هیچ شرایطی حاضر به انتقال سرورهایش به ایران نیست، نیفتاده است. هر بار هم پس از تاکید پاول دوروف، مسوولان عقب نشینی کرده و با سکوت یا با اعلام اینکه «هنوز چیزی مصوب نشده است» قضیه را موقتا فیصله داده اند.
بنابراین به نظر نمی رسد تصویب این طرح در شورای عالی فضای مجازی چندان در انتقال سرورهای شبکه های خارجی به ایران موثر باشد. از سوی دیگر در عمل هم این طرح با مشکلات زیادی مواجه است. در درجه نخست بسیاری نسبت به آمادگی دیتاسنترهای موجود در ایران برای میزبانی پیام رسانی مانند تلگرام تردید دارند. از سوی دیگر 10ها پیام رسان و شبکه اجتماعی در خارج از ایران فعال است و قاعدتا امکان استقرار سرورهای همه آنها در داخل میسر نیست.
بنابراین اگر فرض بگیریم در درجه نخست امکان فنی پذیرش تلگرام در ایران میسر باشد و در درجه دوم مدیران این پیام رسان برای این کار قانع شوند، کافی است ایرانی ها مانند کوچ ناگهانی شان از وایبر به تلگرام، سراغ پیام رسان دیگری بروند و دوباره همه چیز از ابتدا شروع شود.
اگر دنبال بهانه برای فیلتر شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها هستیم، کره شمالی نشان داده نیازی به بهانه نیست و به آسانی می توان این کار را انجام داد. در غیر این صورت بهتر است تمرکزمان را بر رفع مشکلات سرمایه گذاران برای راه اندازی پیام رسان های داخلی صرف کنیم.  

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">