ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کارشناس فضای مجازی گفت: یک تیم ایرانی بسیار قوی برنامه نویس در ایام تعطیلی اینترنت، موفق به طراحی یک جویشگر جدید به نام hoora.com شد.

برنامه "صبح و گفتگو" با موضوع بررسی دلایل ناکارآمدی موتورهای جست وجوی بومی در ایام قطعی اینترنت و در ارتباط تلفنی با روح الله مومن نسب و امیدعلی مسعودی از کارشناسان فضای مجازی از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

مومن نسب با بیان اینکه موتور جست وجو جزو سرویس های پایه فضای مجازی است گفت: مقام معظم رهبری در دستور کتبی به ۲۵ نفر از مقامات کشور در ۱۷ اسفند سال ۱۳۹۰ فرمودند:"حداقل یک یک موتور جست و جو و چندین سرویس ایمیل قوی و قابل رقابت با نمونه های مطرح خارجی در جهت تامین نیازهای اقشار گوناگون کشور طراحی و راه اندازی شود."

وی افزود: سه سال بعد از این تاریخ، شورای عالی فضای مجازی در هجدهمین جلسه خود "برنامه ملی موتور جست وجو" را تصویب کرد اما هیچ اتفاق خاصی نیفتاد. در تاریخ ۲۸ شهریور سال ۱۳۹۵ کمیسیون عالی تنظیم مقررات، مجدداً مصوبه شورا را تحت عنوان سیاست های حاکم بر توسعه جویشگر بومی تصویب کرد.

این کارشناس فضای مجازی یادآور شد: البته ما سال ۱۳۹۲ یعنی قبل از این مصوبات، چهار موتور جست و جوی ایرانی داشتیم اما با این اغتشاشات اخیر و قطعی اینترنت شاهد بودیم که چیزی از این موتور جست وجوها باقی نمانده است.

مومن نسب با اشاره به موارد ذکر شده در سیاست های حاکم بر جویشگر بومی گفت: طبق این سیاست ها، موتور جست و جوی مردم باید بومی باشد، موتورهای جست وجوی خارجی نباید به محتوای سایت های مرتبط با دولت دسترسی داشته باشند و وزارت آموزش و پرورش باید کاری کند تا جویشگر بومی در شبکه رشد مدارس راه اندازی شود.

وی افزود: اگر ۹ بند این سیاست ها اجرایی شده بود هم اکنون هیچ نیازی به موتور جست و جوی خارجی نداشتیم اما هیچ یک از این سیاست ها اجرایی نشده و البته در تمام این بندها وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مسئول عنوان شده و در برخی بندها نیز علاوه بر وزارتخانه، سازمان صدا و سیما هم درخصوص فرهنگ سازی استفاده از موتورهای جست و جوگر داخلی ماموریت مستقیم دارد.

کارشناس فضای مجازی اضافه کرد: هر قدر که میزان سرچ واژه ها در موتورهای جست وجو بیشتر شود قدرت موتور بیشتر خواهد شد ضمن اینکه همه موتورهای جست وجوگر داخلی از بخش خصوصی هستند. بخش خصوصی این موضوع را مطرح می کند که به فرض ایجاد هزار سرور برای فعالیت موتورهای جست وجوگر، همه کاربران در زمان اغتشاشات و تعطیلی اینترنت از این موتورها استفاده می کنند اما به محض اتصال اینترنت، کاربران دوباره به همان موتورهای جست وجو گر برمی گردند و آنگاه خسارت ما را چه کسی پرداخت خواهد کرد؟!

مومن نسب به رادیو گفت و گو گفت: تیم بسیار قوی برنامه نویس در این ایام تعطیلی اینترنت، موفق به طراحی یک جویشگر جدیدی به نام hoora.com شدند. اما اگر دولت مجددا این موتورها را رها کند در شرایط گوناگون اعم از قطعی اینترنت و یا قطعی ارائه خدمات گوگل به ایران دچار مشکل خواهیم شد.

وی همچنین خواستار شد: دولت بر مبنای مصوبه خودش عمل کند، خود رئیس جمهور مصوبه سال ۱۳۹۳ را امضا کردند اما چرا دولت مصوبه خود را اجرا نمی کند؟

در ادامه "صبح و گفتگو"، مسعودی کارشناس فضای مجازی اظهار داشت: برای استفاده از موتورهای جست و جوگر بومی باید اندیشه و توجه مقطعی در این خصوص را اصلاح کرد.

وی افزود: کسب و کارهای مبتنی بر پلت فرم به ویژه جست وجوگرهای بومی فقط در بازار عرضه و تقاضا جوابگو هستند و البته کاربران هم باید متقاعد شوند.

کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: متاسفانه ما فقط به محض ایجاد بحران به فکر ایجاد شبکه و موتورهای جست وجوگر بومی میفیتم ضمن اینکه اگر ترامپ دستور مسدود کردن گوگل و یا یاهو را بدهد تکلیف چیست؟

مسعودی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی حوزه به هم پیوسته اند گفت: شاید ما مسئولان خوبی داریم که در عین اینکه وظایف خودشان را انجام می دهند اما هم افزایی با هم ندارند و همین مسئله ما را در حوزه های گوناگون دچار مشکل کرده است.

کارشناس فضای مجازی با انتقاد از تفکر مقطعی در این حوزه مطرح کرد: ما نباید از دولت انتظار حمایت و راه اندازی جست و جوگرها را داشته باشیم استارت آپ ها و جوانان باید وارد میدان شوند و موتورهای جست وجوگر را راه اندازی و برای استفاده جامعه از آن استفاده کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">