ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها اصلاح می‌شود

| دوشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۰۵:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر

طرح جنجالی «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی» اصلاح می شود.
فناوران - روز گذشته بررسی طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی به میزبانی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها انجام شد. 
در ابتدای این جلسه غفاری مدیرعامل پیام رسان ایتا اعلام کرد که طرح 33 ماده ای ساماندهی پیام رسان ها اصلاح شده و احکام آن به 21 ماده کاهش یافته است. غفاری در این باره گفت: به همراه چند پیام رسان دیگر در مرکز پژوهش های مجلس چندین جلسه حضور داشتیم و در تدوین آن نقش داشته ایم. این طرح 33 ماده ای که از سوی کمیسیون فرهنگی منتشر شده، طرحی اصلاح نشده است و آن چیزی که در نهایت تدوین شده، نیست. وی افزود: طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی در کمیسیون های مجلس اصلاح شده و از 33 ماده به 21 ماده کاهش یافته است. از مرکز پژوهش های مجلس خواسته ایم طرح اصلی را منتشر کند تا انتقادات کم شود.


 اصلاحات تمام نشده است
نصرالله پژمان فر عضو کمیسیون فرهنگی و طراح این طرح دراین باره به خبرنگار فناوران گفت: کارگروهی با حضور 5 نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی تشکیل شده و در حال بررسی و اصلاح این طرح هستیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح جدیدی که با 21 ماده منتشر شده نهایی است گفت: خیر این طرح نهایی نیست و همچنان در حال اصلاح است و زمانی که این کارگروه به کار خود پایان داد، طرح به کمیسیون ارایه شده و تعداد ماده هایش مشخص می شود. عضو کمیسیون فرهنگی با اظهار امیدواری مبنی بر این که طرح نهایی هفته آینده به صحن کمیسیون فرهنگی بیاید گفت: در تدوین این طرح نظر همه ذی نفعان، از خود پیام رسان ها و وزارت ارتباطات گرفته تا پلیس فتا و دادستانی و بانک مرکزی شنیده شده است.
پژمان فر در پاسخ به این سوال که اگر طرح نهایی نیست چرا پس زودتر از موعد منتشر شده است گفت: روال معمولا این است که نماینده ای طرحی را نوشته و پس از طی تشریفات قانونی در کارگروه نسبت به بررسی و اصلاح آن اقدام می شود. در این مورد برای این که بتوانیم تا پیش از پایان عمر مجلس، طرح را در صحن علنی مطرح کنیم، به مدیریت زمان پرداخته و هم زمان با انجام کارهای قانونی، طرح منتشر و کارگروه تشکیل شد.


 روسیه هم مثل ما در فیلتر تلگرام شکست خورد
محمد سلطانی فر معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در نشست بررسی طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی گفت: همه کارشناسان باید طرح پیام رسان های اجتماعی را بررسی کرده و به چالش بکشند. وی افزود: همه دنیا نگران وضعیت پیام رسان ها و حضور کودکان در این فضای رها هستند ولی نگاه ها و نوع برخورد متفاوت بوده و به جای برخورد سلبی، سراغ برخوردهای ایجابی می روند.
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان این که با خواندن متن قانون ساماندهی پیام رسان ها یاد قانون برخورد با ماهوار افتادم گفت: نباید طرحی در مجلس نوشته شود که نه تنها کارایی نداشته که موجب تمسخر شود.
سلطانی فر با بیان این که به عنوان کارشناسان حوزه رسانه آماده ارایه مشورت به نمایندگان مجلس هستیم گفت: خوشبختانه واکنش ها به این قانون زیاد بوده و حتی دیدم برخی نمایندگان مانند خانم زرآبادی امضای شان را پس گرفتند.
وی با بیان این که چندی پیش میزبان معاون اطلاع رسانی روسیه بودم گفت: او به من گفت که ماه در برخورد با تلگرام همین راه شماه را پیش گرفتیم اما میزان موفقیت مان بسیار اندک بود و فیلترینگ جواب نداد.


 طرحی پر از ابهام
باقر انصاری استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی نیز در این نشست گفت: این طرح برای تمام پیام رسان ها نوشته شده ولی عنوان آن ساماندهی پیام رسان های اجتماعی است که مبهم است. همین طور به پیام رسان موثر و فعالیت ارتباطی موثر پرداخته شده و معلوم نیست تفاوت موثر و غیر موثر چیست و اصولا جرا باید فعالیت ارتباطی غیر موثر از دایره این قانون خارج باشد. وی با بیان این که رشته حقوق فناوری دیجیتال در مقطع فوق لیسانس در دنیا وجود دارد گفت: در این رشته ابزارهای ارتباطی را که در کشور به آنها پیام رسان می گوییم، به 10 دسته تقسیم می کنند. آیا می توانیم برای 10 نوع فعالیت، یک قانون واحد داشته باشیم؟
انصاری با بیان این که ماهیت حقوقی و ارکان پیام رسان ها در این قانون مشخص نیست گفت: به جای این که تکلیف در همین قانون مشخص شود، عملا قانون گذاری به هیاتی واگذار شده که 10 برابر از کمیته تعیین مصادیق مجرمانه مبهم تر است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">