ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عدم امکان نظارت بر اجرای تخفیف پهنای باند!

| شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۶، ۰۳:۵۱ ب.ظ | ۰ نظر

از 6 وظیفه وزارت ارتباطات برای حمایت از پیام رسان‌های بومی، برخی تا حدی انجام شده و درباره برخی هم کاری صورت نگرفته است؛ اما حتی در اقدامات انجام شده هم کاستی‌هایی تا رسیدن به حمایت مفید و عملی دیده می‌شود.

به گزارش فارس، مصوبه شورای عالی فضای مجازی با عنوان «سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» تکالیفی را برای چندین دستگاه از جمله وزارت ارتباطات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز ملی فضای مجازی، سازمان صدا و سیما، وظایف قوه قضائیه، وظایف نهادها و مؤسسات دولتی و عمومی غیردولتی، وظایف بانک مرکزی معین کرده است.

در همین حال توسط مرکز ملی فضای مجازی 5 پیام رسان سروش، آی گپ، گپ، بیسفون پلاس و ویسپی به عنوان پیام رسان های بومی در لیست حمایتی قرار گرفته‌اند.

در ادامه به جزییات تکالیف وزارت ارتباطات در این باره اشاره شده است. جمع بندی درباره میزان تحقق تکلیف از توضیحات چند باره وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و کسب اطلاع از مدیران و فعالان پیام رسان‌ها حاصل شده است.

*تخصیص تسهیلات 5 میلیارد تومانی

بر اساس آخرین کسب اطلاع خبرنگار فارس در این باره برخی پیام رسان‌ها مراحل نهایی اخذ وام را می گذرانند برخی نیز در مراحل ابتدایی معرفی به بانک قرار دارند و فقط یکی از پیام رسانی موفق به دریافت این تسهیلات شده است.

*تخصیص co-location و اتصال ixp

اگرچه دو پیام رسان سروش و آی گپ این امکان را دریافت کرده اند اما پیام رسان‌هایی هم هستند که این امکان را دریافت نکرده اند. برای مثال پیام رسان گپ اعلام می کند 2 ماه پیش درخواست داده و هنوز جوابی نگرفته است و به بانک هم معرفی نشده است.

*تعرفه ترافیک ترجیحی برای پیام رسان های اجتماعی داخلی منتخب 

طبق پیگیری فارس تعرفه ترجیحی پهنای باند یک سوم برای پیام رسان ها ابلاغ شده است اما بنابر گفته فعالان در پیام رسان‌‌ها امکان نظارت بر اجرا صحیح این دستور فراهم نیست.

*صدور مجوز اتصال متقابل صوتی بین پیام رسان های منتخب و اپراتورها

در حال حاضر هیچ یک از پیام رسان‌های منتخب این امکان را ندارند.

*تعادل بخشی به سهم پیام رسان‌های منتخب در بازار از طریق مدیریت پهنای باند

در حال حاضر سهم پیام رسان‌های منتخب و پیام رسان‌های خارجی در فضای مجازی کشور نه تنها متعادل بلکه بسیار خارج از تعادل است.

*مذاکره با پیام رسان های اجتماعی خارجی با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی

درباره چگونگی اجرای این برنامه هیچ جزییاتی در دسترس نیست.

فارس دلایل کاستی در تحقق کامل این تکالیف را از سازمان‌های مربوطه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت ارتباطات زیرساخت پیگیری کرده و گزارش دقیق اقدامات این سازمان‌ها به محض دریافت پاسخ‌ها اعلام خواهد شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">