ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

علت رویکرد دوگانه فرانسه در اینستاگرام و تیک تاک

| سه شنبه, ۲۲ فروردين ۱۴۰۲، ۰۵:۱۲ ب.ظ | ۰ نظر

ند ماهی است که بحث اعمال محدودیت علیه تیک‌تاک در کشورهای غربی داغ است، یکی از دلایلی که نمایندگان غربی‌ها مطرح نمی‌کنند، تفاوت تصویری است که سکوهای آمریکایی و چینی از کشورهای غربی می‌سازند.

برنا- علی پژوهش؛ مدتی است که کشورهای غربی به مواجهه سخت با سکوی تیک‌تاک برخواسته‌اند، تقریباً هفته‌ای نیست که خبر جدیدی دربارۀ اعمال محدودیت علیه این سکوی اینترنتی در کشورهای متحد آمریکا در رسانه‌های گروهی منتشر نشود.

جلسۀ استماع ویژۀ کنگرۀ آمریکا هم ماه گذشته میلادی با حضور «شو زی چو» مدیرعامل شبکۀ اجتماعی تیک‌تاک برگزار شد. وی در این جلسۀ پنج‌ساعته که شبیه به یک بازجویی جمعی بود، بیشتر شنوندۀ دغدغه‌های نمایندگان کنگرۀ آمریکا بود، گاهی نیز اجازه پیدا می‌کرد تا پاسخ‌های کوتاهی به برخی سوالات نمایندگان آمریکایی بدهد.

فارغ از اینکه واقعاً تیک‌تاک ارتباط نزدیک با دولت چین دارد یا موضوع دیگری در کار است، دغدغه‌های نمایندگان آمریکا درست مسائلی است که دربارۀ برنامک‌های آمریکایی مانند اینستاگرام، توییتر، واتساپ و ... نیز میان کارشناسان و مدیران کشورهای دیگر هم وجود دارد اما مدیران سکوهای آمریکایی حتی حاضر نیستند مانند مدیر تیک‌تاک در مجالس کشورهای دیگر حضور پیدا کنند و فعالیت‌های خود را توجیه کنند!

فرانسه اینستاگرام با فرانسۀ تیک تاک چه تفاوتی دارد؟

نکات تأمل پذیری دربارۀ تیک‌تاک وجود دارد که یقیناً قابل الگوبرداری برای سیاست‌مداران و کارشناسان فضای مجازی در کشورهای مختلف است، این سکو در آمریکا و بسیاری دیگر از کشورها که فعالیت دارد، نمایندۀ حقوقی پاسخگو مستقر کرده است! دربارۀ کشور آمریکا موضوع مهمتری هم وجود دارد، تیک‌تاک برای اطمینان‌سازی، تحت پروژه‌ای به نام تگزاس تمام داده‌های آمریکایی‌ها را زیر نظر کارمندان دارای تابعیت این کشور در خاک آمریکا مستقر کرده است.

آمریکایی‌‌ها و دیگر کشورهای متحد آن‌ها، بارها اعلام کرده‌اند که نگران سرنوشت کودکان خود که کاربر تیک‌تاک شده‌اند هستند و برای همین فکر می‌کنند که باید با این برنامک مقابله کرد، رویارویی آمریکا با تیک‌تاک در حالی اتفاق می‌افتد که این کشور خود سکوهای بزرگ جهانی در اختیار دارد اما حاضر به رقابت با تیک‌تاک نیست و راه ممنوعیت را مقابل خود قرار داده است.

ایالات متحده همچنین فعلاً تسلط به نسبت کاملی روی لایۀ زیرساخت دارد اما بازهم حاضر نیست توجیهاتی از این قبیل را بپذیرد که «ما کیفیت سرویس‌های خود را افزایش دهیم که مردم از سرویس آمریکایی استفاده کنند» تنظیم‌گران آمریکایی از هردو شیوۀ ایجابی و سلبی همزمان بهره می‌گیرند.

البته یک نکتۀ دیگر هم دربارۀ تیک‌تاک وجود دارد که غربی‌ها را حساس کرده است اگر جلسۀ بازجویی مدیرعامل تیک‌تاک را دیده باشید، چند نفر از نمایندگان این کشور را دیده‌اید که «چو» را به دلیل تأخیر در پاک کردن یک پست موضوعی مواخذه می‌کنند! حرف از وجود پست‌هایی می‌زنند که فرهنگ آمریکایی را مورد هجمه قرار داده است! در حالی که سکوهای این کشور در خارج از خاک آمریکا خود حملاتی گسترده به فرهنگ کشورهای دیگر انجام می‌دهند.

نگرانی کمتر نمایندگان آمریکایی از سرویس‌های متا  به این دلیل است که سرویس‌های بومی این کشور، تحت قوانین سختگیرانۀ محلی، سیاست‌های محتوایی تعدیل شده‌ای در داخل آمریکا به کار می‌بندند.

غربی‌ها و آمریکایی‌ها نگرانی جدی روی مسئله محتوا و تصویر مجازی کشور خود دارند و برخلاف چیزی که ادعا می‌کنند، تلاش دارند تا حد امکان محتوای کانالیزه شده دربارۀ آن‌ها منتشر شود، سکوهای غربی هم همراهی بیشتری با این تمایل دارند، آن‌ها حداکثر همراهی با آمریکا و متحدانش را در استفاده از الگوریتم‌های محتوایی خاص دارند که منافع غرب ایدئولوژیک را تأمین کند.

نمونۀ سادۀ آن را می‌توان با جستجوی نام کشور فرانسه به زبان انگلیسی در دو سکوی اینستاگرام و تیک‌تاک مشاهده کرد، نتایج در همان چند پست اولی که مقابل کاربر قرار می‌گیرد، شگفت آور خواهد بود.

شما اگر نام کشور فرانسه را داخل «اینستاگرام» جستجو کنید، تصویر زیر مقابلتان ظاهر خواهد شد که رکوردهای اول فاقد هرگونه نشانه‌ای از تظاهرات‌های خیابانی و مشکلات این کشور در هفته‌های اخیر است؛

فرانسه در اینستاگرام

این در حالی است که اگر همین واژه را کاربری در تیک‌تاک جستجو کنید، نتایج متفاوت است و پست‌هایی هم وجود دارد که چندان باب میل الیزه‌نشین‌ها نیست!

فرانسه در تیک تاک

البته تیک‌تاک همانطور که گفته شد، در اغلب این کشورها نمایندۀ مستقر دارد و آن‌ها هربار پستی را مغایر با قوانین خود تشخیص دهند با نماینده تیک‌تاک نامه‌نگاری می‌کنند اگر هم پستی را حذف نکند، مجازات‌های مختلفی برایش اعمال می‌شود با این وجود آمریکا و متحدانش قصد ندارند، در همین حد هم اجازۀ انتشار محتوای مغایر با سیاست‌های خود را دهند.

مدیریت لایه‌های سرویس و زیرساخت برای آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بسیار اهمیت دارد، آن‌ها حاضر نیستند که ساده موقعیت خود را واگذار کنند اما چین در هر دولایه برنامه‌های ویژه‌ای دارد تا همچون دلار، سلطۀ جهانی آمریکا را تضعیف کند و طی یک برنامۀ زمانی چند ساله گوی سبقت از این کشور برباید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">