ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عملکرد دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی تشریح شد

| دوشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۲۱ ق.ظ | ۰ نظر

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایى گفت: حدود ١٢٠٠ دفتر خدماتى که در سراسر کشور مستقرند مجهز به نوبت دهى الکترونیک هستند که مردم مى توانند با مراجعه به سایت کانون وارد قسمت نوبت دهى الکترونیک شوند.
حسن روحانى نیا، مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایى در نشست خبرى کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایى با تشریح اقدامات انجام شده بیان کرد: قوه قضاییه با ورود آیت الله رییسی قدم در راه تحول بزرگ در امور حقوقى و قضایى گذاشته و آثار آن مشاهده مى شود.

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایى خاطرنشان کرد: در هفته قوه قضاییه سامانه هاى مختلفى در حوزه فناورى قوه قضاییه افتتاح شد که بخشی از این خدمات در حوزه کانون دفاتر الکترونیک قضایى است و توسط دفاتر ارائه مى شود.

وى ادامه داد: اولین مورد در خصوص سامانه مواسات است. در فرمایشات مقام معظم رهبرى این موضوع مکررا مطرح شده و ریاست قوه قضاییه هم مکررا بر موضوع پیش بینى ساز و کار حقوقى و قضایى براى ارائه خدمات مناسب به محرومان تاکید کرده اند.

روحانى نیا در ادامه اظهار کرد: این نگاه براى ما یک دستور قضایى و تکلیف بود و کانون به صورت مستقیم ورود کرد و از ریاست کمیته امداد و بهزیستى دعوت شد و با تفاهم نامه اى که امضا شد، محرومان و افراد نیازمندى که تحت پوشش هستند در مراجعه به دفاتر هیچ مبلغى را نباید پرداخت کنند.

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایى تصریح کرد: این افراد با این تفاهم نامه از پرداخت تعرفه دفاتر معاف شدند و تاکنون چند ١٠ هزار نفر از افراد محروم در آستانه استفاده از خدمات ما هستند. ما وظیفه داشتیم این کار را به عنوان خدمتگزار انجام برسانیم.

وى در ادامه با اشاره به موضوع ایجاد سامانه نوبت دهى الکترونیک در دفاتر خدمات الکترونیک قضایى گفت: با توجه به شیوع کرونا این موضوع مورد توجه قرار گرفت و کانون به عنوان یک وظیفه اجتماعى فورا در همان ایام تعطیلات نوروز نسبت به ایجاد یک سامانه اقدام کرد و حدود ١٢٠٠ دفتر خدماتى که در سراسر کشور مستقرند مجهز به نوبت دهى الکترونیک هستند که مردم مى توانند با مراجعه به سایت کانون وارد قسمت نوبت دهى الکترونیک شوند و هر دفتر و هر ساعت دلخواه خود را انتخاب کنند و بهره‌مند شوند.

روحانى نیا با اشاره به ورود دفاتر خدمات الکترونیک قضایى به حوزه دادرسی الکترونیک اظهار کرد: با تدابیر ریاست قوه قضاییه و ریاست مرکز آمار و فناورى اطلاعات قوه قضاییه اکنون موضوع دادرسی الکترونیک در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته و در خراسان جنوبى به صورت پایلوت در دستور کار قرار گرفته است.

وى افزود: ما طرحى را اجرایى کردیم که براساس آن مردم به جای اینکه در جلسات دادگاه حاضر شوند مى توانند در نزدیک‌ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایى حضور پیدا کنند و با مرجع قضایى ارتباط داشته باشند.

روحانى نیا در ادامه افزود: این فرآیند هنوز در کل کشور اجرایى نشده اما به زودى اجرایى خواهد شد و انشالله با حضور دفاتر خدمات در سراسر کشور زمینه توسعه این طرح و اجراى سراسرى آن به زودى فراهم خواهد شد.

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایى در ادامه بیان کرد: آن چه که به عنوان فرایندهاى جدید قوه قضاییه مطرح مى شود زیرمجموعه اى از یک کلان طرح ملى به نام قوه قضاییه هوشمند است و نظر ریاست قوه قضاییه این است که قوه قضاییه به سطحى از تراز انقلاب دست پیدا کند که مردم کمترین زحمت را براى دسترسى به خدمات داشته باشند.

وى در خصوص سامانه ثنا و گلایه هاى مردم بیان کرد: دو اقدام براى رفع این موضوع انجام دادیم؛ اولا به شهروندان عرض مى کنیم به جاى مراجعه مستقیم به دفاتر از قبل نسبت به دریافت نوبت الکترونیک اقدام کنند.

روحانى نیا بیان کرد: نیاز است که مردم از این سامانه ها به صورت روان استفاده کنند و براى رفع این مشکل انشاالله به زودى در کانون مرکز تماسی ایجاد خواهد شد که راهنمایى براى استفاده از سامانه ها باشد.

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایى در خصوص استفاده از ظرفیت دفاتر براى ملاقات مجازى با زندانیان گفت: این پروژه قبلا در دستور کار بود اما ورود به زندان ضرورت هاى مختلفى دارد و باید پیش بینى هاى لازم انجام شود.

وى اضافه کرد: اقداماتى از طرف مرکز فناورى در دست انجام است و آخرین قدم ها نیز در حال برداشته شدن است.

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایى در پاسخ به سئوال خبرنگار میزان در خصوص آخرین وضعیت ایجاد سهولت در صدور گواهى عدم سوءپیشینه عنوان کرد: در صدور گواهى عدم سوءپیشینه بخش هاى مختلفى دخیل هستند و یک مرجعى تقاضاى مردم را دریافت مى کند و به یک مرجع دیگر ارسال مى کند و در آنجا پاسخ لازم تهیه مى شود و به آن مرکز بازمى گردد و تحویل مردم مى شود.

روحانى نیا در ادامه اظهار کرد: در این فرآیند دفاتر خدمات الکترونیک قضایى ورود پیدا کردند و از طریق دفاتر ارسال مى شود.

وى ادامه داد: مرجع پاسخ دهنده اداره سجل کیفرى در تهران است و به لحاظ اینکه این فضا، فضاى جدیدى بود و این ارتباط اخیرا برقرار شده نیاز به کمک دارند که توسط کانون انجام خواهد شد و مشکل برطرف خواهد شد و به زودى انشالله این موضوع تحقق پیدا خواهد کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">